Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
- Emagica
- Forum Lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: vr jun 14, 2024 14:39
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Goed, ik heb steeds meer lol met mijn opknap Mk5a Cabrio en nou heb ik de kans om de Zetec 16v 1.8 XR3i motor, EFI en versnellingbak over te nemen. Mijn lekenverstand zegt: 105 naar 131 pk = pure joy Maar de realitiet is mogelijk anders?
Xaverio heeft mij terecht erop geattendeerd dat dit waarschijnlijk geen makkelijke operatie is en heeft me reeds wat tips gegeven (ook via zijn netwerk nog wat extra informatie voor mij opgevraagd). Zo wist ie me te vertelen dat de elektra deels opnieuw moet ivm een andere kabelboom, en de tellers kloppen dan denk ik niet meer? De remmen en eventuele ophanging zullen ook moeten veranderd worden. Al is deze uitvoering die ik heb al best sportief, dus misschien is dat laatste niet nodig?
Ik ben dus in dubio. Zelf nog steeds onervaren met sleutelen, al is het hele idee dat deze auto mijn leerschool gaat zijn. Wel toegang tot een plaatselijke sleutelclub met veel veteranen met ervaring.
Houd ik de auto origineel? Met een goedlopende CVH 8v 1.6i en ga ik die eventueel pimpen, of ga ik hem converteren naar de motor van Xaverio?
- Wat zijn volgens jullie de voor- en de nadelen van beide opties?
- Waar moet ik verder op letten?
Xaverio heeft mij terecht erop geattendeerd dat dit waarschijnlijk geen makkelijke operatie is en heeft me reeds wat tips gegeven (ook via zijn netwerk nog wat extra informatie voor mij opgevraagd). Zo wist ie me te vertelen dat de elektra deels opnieuw moet ivm een andere kabelboom, en de tellers kloppen dan denk ik niet meer? De remmen en eventuele ophanging zullen ook moeten veranderd worden. Al is deze uitvoering die ik heb al best sportief, dus misschien is dat laatste niet nodig?
Ik ben dus in dubio. Zelf nog steeds onervaren met sleutelen, al is het hele idee dat deze auto mijn leerschool gaat zijn. Wel toegang tot een plaatselijke sleutelclub met veel veteranen met ervaring.
Houd ik de auto origineel? Met een goedlopende CVH 8v 1.6i en ga ik die eventueel pimpen, of ga ik hem converteren naar de motor van Xaverio?
- Wat zijn volgens jullie de voor- en de nadelen van beide opties?
- Waar moet ik verder op letten?
-
- Forum Lid
- Berichten: 1438
- Lid geworden op: di jun 20, 2017 19:20
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Mendel,
Ik weet dat onze fecn.nl leden cq experts gaan reageren ik ben gepensioneerd,heb alle tijd
Denk aan
ECU .......................
ZEKERING KAST...
COMPLETE KABELBOOM
HELE AANSTURING INJECTIE
DYNAMO
echt door m'n herseninfarct ben ik d benamingen vergeten enz.
Suc6
Ik weet dat onze fecn.nl leden cq experts gaan reageren ik ben gepensioneerd,heb alle tijd
Denk aan
ECU .......................
ZEKERING KAST...
COMPLETE KABELBOOM
HELE AANSTURING INJECTIE
DYNAMO
echt door m'n herseninfarct ben ik d benamingen vergeten enz.
Suc6
- Emagica
- Forum Lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: vr jun 14, 2024 14:39
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Dank! En ja, de ECU natuurlijk niet EFI, dat hoort weer bij de CVH
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Kabelboom en ecu. Zijn deze met of zonder startonderbreker? Indien met (rood blokje op de sleutel) dan heb je een matchende sleutel, sleutellezer en ECU nodig. Als hier een mismatch is of niet compleet is, dan ga je hem niet gestart krijgen. Het kan omzeilt worden, maar ik zou niet weten hoe. Zonder startonderbreker (volledig zwarte sleutel) is het uiteraard geen probleem.
Hoeveel werk het is de kabelboom te vervangen durf ik niet te zeggen, dat was al gedaan voor ik aan mijn motorwissel begon.
De bijbehorende MTX75 versnellingsbak past, mits je het subframe hiervoor ook hebt. Geen zorgen, je 1.6 CVH bak past ook. Als je alles compleet hebt voor de MTX75, gebruik die dan. Die is veel sterker dan je huidige BC bak (of IB5) en kan heel wat meer mishandeling hebben.
Snelheidsmeter zit in je vbak, en is uitwisselbaar dus dat gaat goed. Je toerenteller echter niet omdat de Zetec een wasted spark systeem heeft (die vonkt 2x zo vaak en geeft daardoor een te hoge RPM meting). Temperatuur zou goed moeten gaan indien op de juiste kabel aangesloten.
Een Zetec is een hele fijne motor dus ik kan het zeker aanraden. Als je een goeie sleutelplaats hebt waar ervaren mensen ook bereid zijn te helpen, zal het vast goed komen. Zolang je alles markeert met wat tekst op schilderstape op de onderdelen, weet je altijd waar het heeft gezeten (kan een hoop gedoe schelen kan ik je vertellen )
Je remmen zijn mogelijk al beter dan de standaard mk5 remmen omdat het al een XR3i is, maar daar durf ik niks over te zeggen. Het is wel een aanrader om dit uit te zoeken en goed te doen indien nodig. Bij normaal gebruik is het echt niet nodig, maar je doet zo'n motorwissel meestal toch wel om het extra vermogen ook te gebruiken (en over de 200 gaat zo'n Zetec met gemak). Ik had de originele ongeventileerde enkele schijven van een 1.3 CVH terwijl ik regelmatig de 200km/h voorbij ging te pas en te onpas. Dat was, dom. Gelukkig nooit in vervelende situaties gekomen, maar ik ben blij dat ik uiteindelijk toch verstandig genoeg werd om XR3i remmen te monteren.
Dan nog de bijbehorende administratie:
Weet je het (voormalig) kenteken van de auto waar het blok uit komt? Zo ja, dan is omkeuren heel eenvoudig bij het RDW voor 52 euro (mogelijk inmiddels iets duurder). Er word gecontroleerd of je blok er niet met ductape en tyraps in hangt (CVH motorsteunen passen dus dat is geen probleem). Of je koplamp hoogte goed staat, uitstoot en remmentest. Dan op de weegbrug en klaar. Daarna even een belletje naar de verzekering zodat zij hun administratie ook kunnen updaten en klaar. Twee keer gedaan, beide keren stelde het niks voor.
Als je niet weet waar het blok uit komt, gaat dit (volgens het RDW) zo'n 1000 euro kosten. Geen idee hoe lang dit duurt.
Keur je hem niet om en krijg je een ongeluk, dan ben je onverzekerd als de politie / schade expert ziet dat dit blok er helemaal niet in hoort. Wat gelijk staat aan grote problemen en mogelijk op de zwarte lijst bij verzekeringen. Als je nog wel eens naar automeetings op de zaterdagavond gaat in en rond Groningen stad, kan je ook betrapt worden als het RDW weer eens een controle houd. Dan krijg je alleen een dikke boete, een WOK melding op je kenteken en mag je niet verder rijden.
Hoeveel werk het is de kabelboom te vervangen durf ik niet te zeggen, dat was al gedaan voor ik aan mijn motorwissel begon.
De bijbehorende MTX75 versnellingsbak past, mits je het subframe hiervoor ook hebt. Geen zorgen, je 1.6 CVH bak past ook. Als je alles compleet hebt voor de MTX75, gebruik die dan. Die is veel sterker dan je huidige BC bak (of IB5) en kan heel wat meer mishandeling hebben.
Snelheidsmeter zit in je vbak, en is uitwisselbaar dus dat gaat goed. Je toerenteller echter niet omdat de Zetec een wasted spark systeem heeft (die vonkt 2x zo vaak en geeft daardoor een te hoge RPM meting). Temperatuur zou goed moeten gaan indien op de juiste kabel aangesloten.
Een Zetec is een hele fijne motor dus ik kan het zeker aanraden. Als je een goeie sleutelplaats hebt waar ervaren mensen ook bereid zijn te helpen, zal het vast goed komen. Zolang je alles markeert met wat tekst op schilderstape op de onderdelen, weet je altijd waar het heeft gezeten (kan een hoop gedoe schelen kan ik je vertellen )
Je remmen zijn mogelijk al beter dan de standaard mk5 remmen omdat het al een XR3i is, maar daar durf ik niks over te zeggen. Het is wel een aanrader om dit uit te zoeken en goed te doen indien nodig. Bij normaal gebruik is het echt niet nodig, maar je doet zo'n motorwissel meestal toch wel om het extra vermogen ook te gebruiken (en over de 200 gaat zo'n Zetec met gemak). Ik had de originele ongeventileerde enkele schijven van een 1.3 CVH terwijl ik regelmatig de 200km/h voorbij ging te pas en te onpas. Dat was, dom. Gelukkig nooit in vervelende situaties gekomen, maar ik ben blij dat ik uiteindelijk toch verstandig genoeg werd om XR3i remmen te monteren.
Dan nog de bijbehorende administratie:
Weet je het (voormalig) kenteken van de auto waar het blok uit komt? Zo ja, dan is omkeuren heel eenvoudig bij het RDW voor 52 euro (mogelijk inmiddels iets duurder). Er word gecontroleerd of je blok er niet met ductape en tyraps in hangt (CVH motorsteunen passen dus dat is geen probleem). Of je koplamp hoogte goed staat, uitstoot en remmentest. Dan op de weegbrug en klaar. Daarna even een belletje naar de verzekering zodat zij hun administratie ook kunnen updaten en klaar. Twee keer gedaan, beide keren stelde het niks voor.
Als je niet weet waar het blok uit komt, gaat dit (volgens het RDW) zo'n 1000 euro kosten. Geen idee hoe lang dit duurt.
Keur je hem niet om en krijg je een ongeluk, dan ben je onverzekerd als de politie / schade expert ziet dat dit blok er helemaal niet in hoort. Wat gelijk staat aan grote problemen en mogelijk op de zwarte lijst bij verzekeringen. Als je nog wel eens naar automeetings op de zaterdagavond gaat in en rond Groningen stad, kan je ook betrapt worden als het RDW weer eens een controle houd. Dan krijg je alleen een dikke boete, een WOK melding op je kenteken en mag je niet verder rijden.
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Ik weet niet hoe handig je bent met sleutelen uiteraard, maar je noemt jezelf al onervaren. Als ik het even met mezelf vergelijk dan was m'n Orion ook een leerproject. Ik ben blij dat ik de eerste motorwissel niet zelf heb gedaan want dan was die gegarandeerd halverwege op de sloop geëindigd.
Maar sommige mensen trekken direct zonder enige ervaring een auto uit elkaar en bouwen hem weer op met een ander blok erin. Het is maar net hoeveel handigheid je ermee hebt. Dat is een afweging die je zelf het beste kunt maken.
Het enorme voordeel van je CVH opvoeren:
- voor een beginner waarschijnlijk eenvoudiger dan een complete motorwissel
- het blok hangt er al in
- geen gedoe met draadjes of RDW administratie
- je weet al dat je een goed blok hebt (daar ga ik dan maar even vanuit)
- alles dat je hier leert, is ook nuttige kennis bij eventuele reparaties
Maar sommige mensen trekken direct zonder enige ervaring een auto uit elkaar en bouwen hem weer op met een ander blok erin. Het is maar net hoeveel handigheid je ermee hebt. Dat is een afweging die je zelf het beste kunt maken.
Het enorme voordeel van je CVH opvoeren:
- voor een beginner waarschijnlijk eenvoudiger dan een complete motorwissel
- het blok hangt er al in
- geen gedoe met draadjes of RDW administratie
- je weet al dat je een goed blok hebt (daar ga ik dan maar even vanuit)
- alles dat je hier leert, is ook nuttige kennis bij eventuele reparaties
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Hoi!ZeroLWD schreef:Maar sommige mensen trekken direct zonder enige ervaring een auto uit elkaar en bouwen hem weer op met een ander blok erin.
Wat betreft je CVH opvoeren is er niet bijzonder veel wat je doen kan om 'm sneller te maken.
bij Natuurlijk geaspireerde motors is 't veel kosten voor weinig PK.
Een snellere nokkenas en het porten en flowen van je kop is waarschijnlijk je beste keus.
Goed uitlaatspruitstuk er bij, en dan kun je d'r probably 10 a 15 pk mee winnen.
Stel je kiest voor de 1.8 van Xaverio zou ik proberen om zo veel mogelijk van die motor te pakken te krijgen.
Dus heel je injectie, ontsteking, draadbomen, zekeringkast, ECU, motorsteun, vliegwiel, spruitstukken etc.
In principe is 't allemaal bolt-on, maar dan moet je wel alle delen vinden.
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Persoonlijk zou ik niet meer kiezen voor een motor die al jaren ergens stil in een hoekje staat. Ik zou zelf kijken naar een rijdende focus en die als basis gebruiken.
- Emagica
- Forum Lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: vr jun 14, 2024 14:39
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Ok. Allereerst, ik waardeer jullie input enorm. Dank!
Ik ga onderzoeken of ik een goede donor-auto kan vinden. Zo niet, dan lijkt het me niet wijs.
Een gerelateerde vraag: Als de Vbak uitwisselbaar is, wat gebeurt er als ik alleen de CVH-vbak zou vervangen door de MTX75 vbak? Ik gok: lagere acceleratie, hogere topsnelheid en een bak die langer meegaat?
Ik ga onderzoeken of ik een goede donor-auto kan vinden. Zo niet, dan lijkt het me niet wijs.
Een gerelateerde vraag: Als de Vbak uitwisselbaar is, wat gebeurt er als ik alleen de CVH-vbak zou vervangen door de MTX75 vbak? Ik gok: lagere acceleratie, hogere topsnelheid en een bak die langer meegaat?
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Hoe het rijgedrag gaat zijn hangt af van wat je nieuwe vertandingen worden.
bij de BC5 bak zijn de interne ratio's normaal 't zelfde, enkel de eindoverbrenging verschilt.
hoger nummer is meer toeren bij dezelfde snelheid, hogere acceleratie maar minder topsnelheid.
Als je minder toeren op de snelweg maken wil heb ik nog wel een mk3 dieselbak (eindoverbrenging 3.33) liggen, dan draai je bij 130 nog maar 3000 rpm in z'n 5.
een XR3i bak (eindoverbrenging 4.27) loopt bij die snelheid 4000 rpm.
bij de BC5 bak zijn de interne ratio's normaal 't zelfde, enkel de eindoverbrenging verschilt.
hoger nummer is meer toeren bij dezelfde snelheid, hogere acceleratie maar minder topsnelheid.
Als je minder toeren op de snelweg maken wil heb ik nog wel een mk3 dieselbak (eindoverbrenging 3.33) liggen, dan draai je bij 130 nog maar 3000 rpm in z'n 5.
een XR3i bak (eindoverbrenging 4.27) loopt bij die snelheid 4000 rpm.
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Zit er in de mk5 een bc bak of is dit de ib5?
Ik dacht dat de bakken wel verschilde ik heb altijd begrepen dat een ka bak een goede vervanger was voor de rst bak. (Zonder sper)
Ik dacht dat de bakken wel verschilde ik heb altijd begrepen dat een ka bak een goede vervanger was voor de rst bak. (Zonder sper)
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Mk5-7 is meestal IB5, maar in sommige gevallen ook nog BC. BC heeft de startmotor aan de voorkant en IB5 heeft m aan de achterkant verstopt. Ik vermoed omdat hier ook nog een CVH in hangt, dat er een BC bak in zit.
De MTX75 heeft ook kortere overbrengingen waardoor je sneller optrekt (en iets eerder moet schakelen). Is ook nog eens veel sterker dan de ib5/bc bakken, wat wel handig is als je regelmatig met gierende banden weg rijd.
De Ford Ka bak is inderdaad ook nog een ding. Die zou ook heel erg sterk moeten zijn. Op Engelse forums vaak genoeg gelezen dat ze die gebruiken bij Zetec turbo's
De MTX75 heeft ook kortere overbrengingen waardoor je sneller optrekt (en iets eerder moet schakelen). Is ook nog eens veel sterker dan de ib5/bc bakken, wat wel handig is als je regelmatig met gierende banden weg rijd.
De Ford Ka bak is inderdaad ook nog een ding. Die zou ook heel erg sterk moeten zijn. Op Engelse forums vaak genoeg gelezen dat ze die gebruiken bij Zetec turbo's
- Emagica
- Forum Lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: vr jun 14, 2024 14:39
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Interessant. Dat scheelt weer benzine op lange ritten. Hoe zijn de overbrengingen van de versnellingen daarvoor?Lynxified schreef:Hoe het rijgedrag gaat zijn hangt af van wat je nieuwe vertandingen worden.
bij de BC5 bak zijn de interne ratio's normaal 't zelfde, enkel de eindoverbrenging verschilt.
hoger nummer is meer toeren bij dezelfde snelheid, hogere acceleratie maar minder topsnelheid.
Als je minder toeren op de snelweg maken wil heb ik nog wel een mk3 dieselbak (eindoverbrenging 3.33) liggen, dan draai je bij 130 nog maar 3000 rpm in z'n 5.
een XR3i bak (eindoverbrenging 4.27) loopt bij die snelheid 4000 rpm.
- Emagica
- Forum Lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: vr jun 14, 2024 14:39
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Ik denk dat die MTX75 interessant is voor mij. Ik hou van snel optrekken. Topsnelheid is iets minder belangrijk voor mij op de Nederladnse snelwegen en kan me niet erg hoge boetes veroorloven, dus ik rij qua maximumsnelheid vaak behoorlijk braaf.ZeroLWD schreef:Mk5-7 is meestal IB5, maar in sommige gevallen ook nog BC. BC heeft de startmotor aan de voorkant en IB5 heeft m aan de achterkant verstopt. Ik vermoed omdat hier ook nog een CVH in hangt, dat er een BC bak in zit.
De MTX75 heeft ook kortere overbrengingen waardoor je sneller optrekt (en iets eerder moet schakelen). Is ook nog eens veel sterker dan de ib5/bc bakken, wat wel handig is als je regelmatig met gierende banden weg rijd.
De Ford Ka bak is inderdaad ook nog een ding. Die zou ook heel erg sterk moeten zijn. Op Engelse forums vaak genoeg gelezen dat ze die gebruiken bij Zetec turbo's
Hoe complex zou die wissel zijn?
- Emagica
- Forum Lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: vr jun 14, 2024 14:39
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Ik herken nog niet alles in mijn Mk5, het ziet er zoveel moderner uit dan m'n Capri. Is de startmotor hierop te zien?ZeroLWD schreef:Mk5-7 is meestal IB5, maar in sommige gevallen ook nog BC. BC heeft de startmotor aan de voorkant en IB5 heeft m aan de achterkant verstopt. Ik vermoed omdat hier ook nog een CVH in hangt, dat er een BC bak in zit.
De MTX75 heeft ook kortere overbrengingen waardoor je sneller optrekt (en iets eerder moet schakelen). Is ook nog eens veel sterker dan de ib5/bc bakken, wat wel handig is als je regelmatig met gierende banden weg rijd.
De Ford Ka bak is inderdaad ook nog een ding. Die zou ook heel erg sterk moeten zijn. Op Engelse forums vaak genoeg gelezen dat ze die gebruiken bij Zetec turbo's
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Wat er voor een MTX75 wissel nodig is laat ik even aan een ander over omdat ik even twijfel over een paar onderdelen.
Kan het helaas niet op je foto zien. Als je hier de startmotor hebt zitten dan heb je een BC. Ik zie hem op m'n eigen foto ook niet eens maar daar moet ie zitten
Kan het helaas niet op je foto zien. Als je hier de startmotor hebt zitten dan heb je een BC. Ik zie hem op m'n eigen foto ook niet eens maar daar moet ie zitten