Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
- Emagica
- Forum Lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: vr jun 14, 2024 14:39
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Dat ziet er mooi uit zeg
- Emagica
- Forum Lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: vr jun 14, 2024 14:39
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Ik kom trouwens leuke autoporno tegen bij het zoeken naar donor-auto's:
https://www.mobile.de/nl/Auto/Ford-Esco ... 92917.html
Overigens vinbd ik deze potentiële donorauto's:
https://www.mobile.de/nl/Auto/Ford-Esco ... 25478.html
https://www.mobile.de/nl/Auto/Ford-Esco ... 71433.html
Al moet ik zeggen dat ik kriebels krijg bij het idee dat ik m'n cabrio verbouw tot RS 2000 Cabrio haha, maar voelt wel als heiligschennis om daarvoor een goedlopende RS 2000 voor te canibaliseren
https://www.mobile.de/nl/Auto/Ford-Esco ... 92917.html
Overigens vinbd ik deze potentiële donorauto's:
https://www.mobile.de/nl/Auto/Ford-Esco ... 25478.html
https://www.mobile.de/nl/Auto/Ford-Esco ... 71433.html
Al moet ik zeggen dat ik kriebels krijg bij het idee dat ik m'n cabrio verbouw tot RS 2000 Cabrio haha, maar voelt wel als heiligschennis om daarvoor een goedlopende RS 2000 voor te canibaliseren
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
De overbrengingen zijn dezelfde ratio's als iedere andere bak, enkel je eindoverbrenging is dus anders.Emagica schreef:Interessant. Dat scheelt weer benzine op lange ritten. Hoe zijn de overbrengingen van de versnellingen daarvoor?Lynxified schreef:Hoe het rijgedrag gaat zijn hangt af van wat je nieuwe vertandingen worden.
bij de BC5 bak zijn de interne ratio's normaal 't zelfde, enkel de eindoverbrenging verschilt.
hoger nummer is meer toeren bij dezelfde snelheid, hogere acceleratie maar minder topsnelheid.
Als je minder toeren op de snelweg maken wil heb ik nog wel een mk3 dieselbak (eindoverbrenging 3.33) liggen, dan draai je bij 130 nog maar 3000 rpm in z'n 5.
een XR3i bak (eindoverbrenging 4.27) loopt bij die snelheid 4000 rpm.
Dit is de km/toeren/versnellings tabel voor een 4.27 diff vs een 3.33 diff.
Omdat je een CVH heb, zit je zowieso met een versnellingsbak met de starter voor onder - een achterstarter is niet mogelijk ivm het oliefilter en de carterontluchting.
de ib5 en MTX75 kwamen pas in 1994 uit, dus lijkt me dat jij met de mk5A een BC5 hebt.
Wat betreft die donorautos lijkt die 2e me bijna makkelijker die gewoon te importeren en rond te rijden
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Een goeie RS2000 slopen is inderdaad heel erg zonde en zijn ook veel te duur inmiddels als het je alleen om die 150pk gaat. Een (roestige) Focus ST170 is dan een veeeel goedkopere optie met nog meer vermogen ook. Iets meer werk omdat het een Zetec Blacktop is, wel standaard 174pk. Toevallig heb ik nog een ideale donor ST170 staan, maar daar heb ik al een prijsakkoord op met iemand die hem wil slopen en in onderdelen gaat verkopen.Emagica schreef:Ik kom trouwens leuke autoporno tegen bij het zoeken naar donor-auto's:
https://www.mobile.de/nl/Auto/Ford-Esco ... 92917.html
Overigens vinbd ik deze potentiële donorauto's:
https://www.mobile.de/nl/Auto/Ford-Esco ... 25478.html
https://www.mobile.de/nl/Auto/Ford-Esco ... 71433.html
Al moet ik zeggen dat ik kriebels krijg bij het idee dat ik m'n cabrio verbouw tot RS 2000 Cabrio haha, maar voelt wel als heiligschennis om daarvoor een goedlopende RS 2000 voor te canibaliseren
En ben het helemaal met Lynxified eens, die schade XR3i is relatief eenvoudig weer APK klaar te maken de onderdelen heb je al op de cabrio zitten. Je bent alleen zo 2000 euro verder voor die auto om hem naast de deur te krijgen met APK erop. Het is maar net wat het je allemaal waard is.
Mogelijkheden zijn er zat voor een Escort
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Wat betreft een diesel bak aan een benzine motor hangen, dat is hartstikke zonde. Je verliest er zo ontzettend veel optrek vermogen mee dat je er weinig plezier aan beleeft.
Je 2e versnelling voelt aan als 3e versnelling, je komt uit zn 1 zegmaar direct naar zn drie, zo voelt het.
Je 2e versnelling voelt aan als 3e versnelling, je komt uit zn 1 zegmaar direct naar zn drie, zo voelt het.
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989
- Emagica
- Forum Lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: vr jun 14, 2024 14:39
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Dank je wel. Die tabel maakt alles een stuk duidelijker voor mij.Lynxified schreef:De overbrengingen zijn dezelfde ratio's als iedere andere bak, enkel je eindoverbrenging is dus anders.Emagica schreef:Interessant. Dat scheelt weer benzine op lange ritten. Hoe zijn de overbrengingen van de versnellingen daarvoor?Lynxified schreef:Hoe het rijgedrag gaat zijn hangt af van wat je nieuwe vertandingen worden.
bij de BC5 bak zijn de interne ratio's normaal 't zelfde, enkel de eindoverbrenging verschilt.
hoger nummer is meer toeren bij dezelfde snelheid, hogere acceleratie maar minder topsnelheid.
Als je minder toeren op de snelweg maken wil heb ik nog wel een mk3 dieselbak (eindoverbrenging 3.33) liggen, dan draai je bij 130 nog maar 3000 rpm in z'n 5.
een XR3i bak (eindoverbrenging 4.27) loopt bij die snelheid 4000 rpm.
Dit is de km/toeren/versnellings tabel voor een 4.27 diff vs een 3.33 diff.
Omdat je een CVH heb, zit je zowieso met een versnellingsbak met de starter voor onder - een achterstarter is niet mogelijk ivm het oliefilter en de carterontluchting.
de ib5 en MTX75 kwamen pas in 1994 uit, dus lijkt me dat jij met de mk5A een BC5 hebt.
Wat betreft die donorautos lijkt die 2e me bijna makkelijker die gewoon te importeren en rond te rijden
Wat betreft die 2e donor-auto... daar zeg je me wat... Maar daar gaat m'n klusproject... Iets om over na te denken.
Komt er veel kijken bij importeren?
En zeker geen kans om m'n nummerbord te behouden?
- Emagica
- Forum Lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: vr jun 14, 2024 14:39
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Hmmm same met de vraagprijs is dat dan wel een dure grap weer.ZeroLWD schreef:Een goeie RS2000 slopen is inderdaad heel erg zonde en zijn ook veel te duur inmiddels als het je alleen om die 150pk gaat. Een (roestige) Focus ST170 is dan een veeeel goedkopere optie met nog meer vermogen ook. Iets meer werk omdat het een Zetec Blacktop is, wel standaard 174pk. Toevallig heb ik nog een ideale donor ST170 staan, maar daar heb ik al een prijsakkoord op met iemand die hem wil slopen en in onderdelen gaat verkopen.Emagica schreef:Ik kom trouwens leuke autoporno tegen bij het zoeken naar donor-auto's:
https://www.mobile.de/nl/Auto/Ford-Esco ... 92917.html
Overigens vinbd ik deze potentiële donorauto's:
https://www.mobile.de/nl/Auto/Ford-Esco ... 25478.html
https://www.mobile.de/nl/Auto/Ford-Esco ... 71433.html
Al moet ik zeggen dat ik kriebels krijg bij het idee dat ik m'n cabrio verbouw tot RS 2000 Cabrio haha, maar voelt wel als heiligschennis om daarvoor een goedlopende RS 2000 voor te canibaliseren
En ben het helemaal met Lynxified eens, die schade XR3i is relatief eenvoudig weer APK klaar te maken de onderdelen heb je al op de cabrio zitten. Je bent alleen zo 2000 euro verder voor die auto om hem naast de deur te krijgen met APK erop. Het is maar net wat het je allemaal waard is.
Mogelijkheden zijn er zat voor een Escort
Maar ja, die motorkap van die auto is wel heerlijk mooi en al het andere plaatwerk ziet er ook nog behoorlijk goed uit.
- Emagica
- Forum Lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: vr jun 14, 2024 14:39
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Ja, zoiets vermoedde ik al.Dummy schreef:Wat betreft een diesel bak aan een benzine motor hangen, dat is hartstikke zonde. Je verliest er zo ontzettend veel optrek vermogen mee dat je er weinig plezier aan beleeft.
Je 2e versnelling voelt aan als 3e versnelling, je komt uit zn 1 zegmaar direct naar zn drie, zo voelt het.
Als ik de motorombouw niet aandurf (daar lijkt het steeds meer op), dan zou ik de MTX75 vbak erin zetten dus wel leuk vinden iv, sneller optrekken en het feit dat ie sterker is.
Keuzes, keuzes, keuzes...
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Het kenteken hoort bij het chassisnummer, in Nederland is er geen (legale) manier om die op een ander voertuig te hebben.Emagica schreef: Komt er veel kijken bij importeren?
En zeker geen kans om m'n nummerbord te behouden?
Import stelt niet bijzonder veel voor, je moet met de auto en de papieren langs de RDW, die keuren en voeren 'm in.
Aangifte belasting doen (BPM ouder dan 15 jaar = 0 euro), en platen laten maken.
Kostte ongeveer 200 ish euro all in toen ik de witte XR3i heb ingevoerd.
De rode kwam d'r anders nog steeds prima mee vooruit hoor, maar die maakt dan ook wel bijna twee keer het koppel van de dieselsDummy schreef:Wat betreft een diesel bak aan een benzine motor hangen, dat is hartstikke zonde. Je verliest er zo ontzettend veel optrek vermogen mee dat je er weinig plezier aan beleeft.
Je 2e versnelling voelt aan als 3e versnelling, je komt uit zn 1 zegmaar direct naar zn drie, zo voelt het.
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Op de RST maakte het anders een behoorlijk verschil.
Heb eens halverwege Frankrijk met een kapotte bak gestaan. Op de lokale sloop een fiesta diesel bak kunnen vinden, en op die manier thuis gekomen. Waar je voorheen goed in je stoel gedrukt werd, was het nu niet veel rapper dan een XR3i.
Heb eens halverwege Frankrijk met een kapotte bak gestaan. Op de lokale sloop een fiesta diesel bak kunnen vinden, en op die manier thuis gekomen. Waar je voorheen goed in je stoel gedrukt werd, was het nu niet veel rapper dan een XR3i.
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
m'n rode heeft ook wel 'n flink bredere koppelband dan de RS turbo.
goeie kans dat bij jou de dieselbak de toeren laag genoeg gooide dat ie bij je gebruikelijke schakelen niet meer z'n boost maken kon.
Maar het klopt wel, je levert acceleratie in om lagere toeren te kunnen draaien zodat je minder verbruik (en herrie) kunt hebben.
goeie kans dat bij jou de dieselbak de toeren laag genoeg gooide dat ie bij je gebruikelijke schakelen niet meer z'n boost maken kon.
Maar het klopt wel, je levert acceleratie in om lagere toeren te kunnen draaien zodat je minder verbruik (en herrie) kunt hebben.
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
- Emagica
- Forum Lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: vr jun 14, 2024 14:39
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Ok, ja dat valt mee dat importeren. Dank je.Lynxified schreef:Het kenteken hoort bij het chassisnummer, in Nederland is er geen (legale) manier om die op een ander voertuig te hebben.Emagica schreef: Komt er veel kijken bij importeren?
En zeker geen kans om m'n nummerbord te behouden?
Import stelt niet bijzonder veel voor, je moet met de auto en de papieren langs de RDW, die keuren en voeren 'm in.
Aangifte belasting doen (BPM ouder dan 15 jaar = 0 euro), en platen laten maken.
Kostte ongeveer 200 ish euro all in toen ik de witte XR3i heb ingevoerd.
De rode kwam d'r anders nog steeds prima mee vooruit hoor, maar die maakt dan ook wel bijna twee keer het koppel van de dieselsDummy schreef:Wat betreft een diesel bak aan een benzine motor hangen, dat is hartstikke zonde. Je verliest er zo ontzettend veel optrek vermogen mee dat je er weinig plezier aan beleeft.
Je 2e versnelling voelt aan als 3e versnelling, je komt uit zn 1 zegmaar direct naar zn drie, zo voelt het.
Ik wil ook best zoveel koppel
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Recept voor koppel:
1 gezonde hemi CVH
2 Dellorto DHLA40's met spruitstuk
4 goed gekozen lengte velocity stacks.
1 Kent CVH22 nokkenas
8 RS1600i stoters
1 Complete sportex uitlaat.
Begin met de auto op de DHLA40's te laten lopen, eventueel inc. de uitlaat al.
Dan de nokkenas monteren en laten inlopen door 'm voor 20 minuten op minstens 2000 rpm te houden zonder 'm te laten idlen.
Als dat klaar is kun je 'm op de rollerbank laten afstellen. Lengte van de velocity stacks doet heel veel!
Tadah, koppel
Naar smaak is porten en flowen van de kop 'n goeie manier om nog wat meer d'r uit te kunnen halen.
Met z'n standaard kop zat ik op 121hp en 171Nm.
Nu heb ik' m geport en voelt ie duidelijk sneller, maar heb 'm nog niet op de rollerbank gehad dus weet niet hoe veel daar nog uit kwam.
1 gezonde hemi CVH
2 Dellorto DHLA40's met spruitstuk
4 goed gekozen lengte velocity stacks.
1 Kent CVH22 nokkenas
8 RS1600i stoters
1 Complete sportex uitlaat.
Begin met de auto op de DHLA40's te laten lopen, eventueel inc. de uitlaat al.
Dan de nokkenas monteren en laten inlopen door 'm voor 20 minuten op minstens 2000 rpm te houden zonder 'm te laten idlen.
Als dat klaar is kun je 'm op de rollerbank laten afstellen. Lengte van de velocity stacks doet heel veel!
Tadah, koppel
Naar smaak is porten en flowen van de kop 'n goeie manier om nog wat meer d'r uit te kunnen halen.
Met z'n standaard kop zat ik op 121hp en 171Nm.
Nu heb ik' m geport en voelt ie duidelijk sneller, maar heb 'm nog niet op de rollerbank gehad dus weet niet hoe veel daar nog uit kwam.
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Ik vraag me zo opeens af aan welke kant de MTX75 de startmotor heeft zitten? Bij een Zetec is alles net Lego en kan je alles op elkaar bouten, maar CVH is dus al wat minder lego als ik dit zo leesLynxified schreef:Omdat je een CVH heb, zit je zowieso met een versnellingsbak met de starter voor onder - een achterstarter is niet mogelijk ivm het oliefilter en de carterontluchting.
- Emagica
- Forum Lid
- Berichten: 69
- Lid geworden op: vr jun 14, 2024 14:39
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Mk5a CVH 1.6i verder pimpen, of Zetec xr3i 1.8 erin?
Mooi receptLynxified schreef:Recept voor koppel:
1 gezonde hemi CVH
2 Dellorto DHLA40's met spruitstuk
4 goed gekozen lengte velocity stacks.
1 Kent CVH22 nokkenas
8 RS1600i stoters
1 Complete sportex uitlaat.
Begin met de auto op de DHLA40's te laten lopen, eventueel inc. de uitlaat al.
Dan de nokkenas monteren en laten inlopen door 'm voor 20 minuten op minstens 2000 rpm te houden zonder 'm te laten idlen.
Als dat klaar is kun je 'm op de rollerbank laten afstellen. Lengte van de velocity stacks doet heel veel!
Tadah, koppel
Naar smaak is porten en flowen van de kop 'n goeie manier om nog wat meer d'r uit te kunnen halen.
Met z'n standaard kop zat ik op 121hp en 171Nm.
Nu heb ik' m geport en voelt ie duidelijk sneller, maar heb 'm nog niet op de rollerbank gehad dus weet niet hoe veel daar nog uit kwam.
Lekenvraag: wat bedoel je ,et 'hemi'?