Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu zo apr 28, 2024 22:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verschil MK4 XR3i 90PK & 105PK
BerichtGeplaatst: zo feb 28, 2016 11:17 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo jan 03, 2016 21:12
Berichten: 77
Woonplaats: Hoogvliet Rotterdam
Wie kan mij het verschil uitleggen tussen een MK4 XR3i met 90 en 105 PK?
Is hier in Nederland de hatchback versie ook al 90PK verkocht of alleen als 105?

In Duitsland hebben namelijk de meeste XR3i hatchbacks 90PK, net als mijn Duitse XR3i.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil MK4 XR3i 90PK & 105PK
BerichtGeplaatst: zo feb 28, 2016 11:46 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Heel zwart wit, de 90pk is de schone versie en heeft een kat, de 105 pk is de vuile versie en heeft niks. De 90pk versie is ook lastiger door de keuring te krijgen omdat zijn co vele malen lager moet wezen.

weer uit mijn hoofd, er zijn 3 versies van de xr3i in de mk4
90pk mfi
105pk mfi
102pk efi

de efi is alleen geleverd tussen 89 en 90 volgens mij is is geheel anders, deze heeft een dis ontsteking en elektronisch gestuurde injectoren. Je kan hem makkelijk herkennen aan de zwarte inlaat pijp die over het kleppendeksel heen gaat

gevonden:
de vuile xr3i is een K-jetronic (1 computer) versie zonder kat of lambda en heeft 105pk
de schone xr3i is een KE-jectronic (2 computers) versie met kat en lambda en heeft 90pk (zelfde als de 1.6i)
de laatste xr3i is een EFI (bouwjaar 89-90) versie met kat en lambda en heeft 102pk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil MK4 XR3i 90PK & 105PK
BerichtGeplaatst: zo feb 28, 2016 13:05 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Volgens mij klopt dit wel aardig ja :D De vuile loopt het mooist, althans LIEP het mooist naar mijn ervaring.

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil MK4 XR3i 90PK & 105PK
BerichtGeplaatst: zo feb 28, 2016 14:14 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo jan 03, 2016 21:12
Berichten: 77
Woonplaats: Hoogvliet Rotterdam
OK, duidelijk, thanks!

Zit er voor de rest nog verschil qua prestaties tussen een 90 en 105PK? Ik neem aan dat de kat hem namelijk wel een beetje knijpt, of is dat te verwaarlozen?

Een voordeel: met de 90PK krijg ik de opmerking U9 op het kentekenbewijs en kan ik zonder problemen de milieuzone van Rotterdam in :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil MK4 XR3i 90PK & 105PK
BerichtGeplaatst: zo feb 28, 2016 17:25 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
dit is voor het eerst dat ik iemand hoor roepen dat het hebben van een kat een voordeel is. of je verschil merkt, geen idee. ik heb alleen met de vuile variant gereden. Ik zie alleen maar nadelen aan de kat uitvoering. Het CO moet meteen een stuk lager wezen en dat is iets waar de MFI CVH absoluut geen ster in is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil MK4 XR3i 90PK & 105PK
BerichtGeplaatst: zo feb 28, 2016 18:11 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za aug 25, 2012 7:28
Berichten: 391
Woonplaats: Pernis
doubleD schreef:
dit is voor het eerst dat ik iemand hoor roepen dat het hebben van een kat een voordeel is.


In en om Rotterdam is dat het dus wel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil MK4 XR3i 90PK & 105PK
BerichtGeplaatst: zo feb 28, 2016 19:42 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Inderdaad met de U9 op je kenteken mag je Rotterdam in, maar wat ook gezegd is al dat het een bitch is om hem qua CO goed te krijgen. Met een vuile MFI is die marge voor de apk groter en een vuile rijdt gewoon heel fijn. Loopt naar mijn ervaring wat soepeler.

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil MK4 XR3i 90PK & 105PK
BerichtGeplaatst: zo feb 28, 2016 20:51 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo jan 03, 2016 21:12
Berichten: 77
Woonplaats: Hoogvliet Rotterdam
Hmm, jullie maken mij nu wel angstig zeg, haha. Binnenkort eerst maar eens langs de RDW om hem op kenteken te krijgen en een APK'tje. Vingers crossed?

Mijn eerste auto was 7 jaar geleden een BMW E30 316i, tevens met katalysator. Na verloop van tijd heb ik die katalysator eronder uit gesloopt en het daarop volgende jaar kwam hij probleemloos door de APK, maar dat zou dus eigenlijk niet kunnen?

Yentl schreef:
doubleD schreef:
dit is voor het eerst dat ik iemand hoor roepen dat het hebben van een kat een voordeel is.


In en om Rotterdam is dat het dus wel.


Klopt, met een vuile XR3i kan ik net niet m'n eigen straat in vanwege die milieuzone hier...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil MK4 XR3i 90PK & 105PK
BerichtGeplaatst: zo feb 28, 2016 21:32 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za aug 25, 2012 7:28
Berichten: 391
Woonplaats: Pernis
Thiemo B. schreef:
Mijn eerste auto was 7 jaar geleden een BMW E30 316i, tevens met katalysator. Na verloop van tijd heb ik die katalysator eronder uit gesloopt en het daarop volgende jaar kwam hij probleemloos door de APK, maar dat zou dus eigenlijk niet kunnen?


Afgezien van co stelling, weet ik niet waarom het niet zou kunnen. Zo lang je maar geregelde kat op kenteken houdt.

Ik weet niet welke code bmw daarvoor gebruikt, maar in de brief van de gemeente staat precies welke codes toegelaten zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil MK4 XR3i 90PK & 105PK
BerichtGeplaatst: zo feb 28, 2016 21:47 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
De kat moet als hij op kenteken staat ook fysiek aanwezig zijn. De vuile mfi mag een co van 3.5 hebben zit er een kat onder of op zijn minst een code op het kenteken mag die nog maar 0.5 hebben. Ik zou eerst bij een bevriende garage hem laten voor keuren inc co meting dan weet je waar je aan begint. Keuren zou ik sowieso niet bij de rdw doen. Zijn toch iets meer mierenneukers.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil MK4 XR3i 90PK & 105PK
BerichtGeplaatst: zo feb 28, 2016 21:50 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Geheel overbodig misschien maar wat DoubleD zegt zou ik ook gezegd hebben, dat met die percentages is echt zo bij een ouder voertuig is het gewoon wel echt wat pittiger om de CO netjes te krijgen dunkt me zo.
Wel even moeilijk voor je om zo een besluit te nemen. Ik baal er ook van met Rotterdam betreft. Reed laatst perongeluk in de milieuzone. Kreeg gelukkig voor nu een waarschuwing per brief.

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil MK4 XR3i 90PK & 105PK
BerichtGeplaatst: zo feb 28, 2016 21:54 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6684
Woonplaats: Filipijnen
NOOIT een apk bij het RDW laten doen. Dat is vragen om problemen. Als hij wordt afgekeurd ben je verplicht om de herkeuring daar ook te doen :!:

Als de TUV (Duitse APK) nog geldig is dan kan je deze gewoon over laten zetten naar een geldige APK zonder een keuring van het RDW.

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil MK4 XR3i 90PK & 105PK
BerichtGeplaatst: di maart 01, 2016 21:02 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo jan 03, 2016 21:12
Berichten: 77
Woonplaats: Hoogvliet Rotterdam
Bedankt voor alle feedback en tips!

Eerst op korte termijn eens naar de RDW. APK doe ik daarna wel en niet bij de RDW.

Hou jullie op de hoogte :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil MK4 XR3i 90PK & 105PK
BerichtGeplaatst: zo mei 08, 2016 19:22 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Ik heb nu een 90pk XR3i en er zit keuring op t/m februari 2017. En het is een bonk roest bij de uitlaat, en ook ik mag maar 0,5% CO hebben. En hij loopt zuiver. Volgens mij is het toch niet zo moeilijk...

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verschil MK4 XR3i 90PK & 105PK
BerichtGeplaatst: wo mei 11, 2016 9:30 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Heb het nagevraagd aan de keurmeester. Jij en ik mogen met die oude U9 1,5% CO hebben. Fabrieksaf lopen ze op 0,5.

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling