Hierbij een topicje over mijn Taunus Coupe.
Kort verhaaltje:
Ik werd voor mijn werk uitgeleend aan een klein garage bedrijf.
Daar kwam ter sprake dat een klant een oude Taunus zou hebben, en er vanaf moest.
Model, type, bouwjaar etc onbekend.
Dag of wa later, kwam die klant toevallig. Dus besproken, maar nog niet veel wijzer.
Al kon ik opmaken uit het zijn verhaal, en wat vragen die ik had gesteld, dat het haast wel om een TC1 moest gaan.
Prijs was laag, maar wat kun je dan verwachten..
Dus gaan kijken met m`n maat, die is spuiter, en heeft zelf zijn Coupe gerestaureerd en kent de kwaaltjes.
Bleek dus om een `73 TC1 Coupe te gaan !
Een origineel Nederlandse 1600 XL. Automaat, met zwart skai interieur.
Man had hem 3,5 jaar. Hij kocht hem van een oudere man, die had er e.e.a aan gedaan.
Voorschermen en binnenschermen plaatje in gelast, en toen opnieuw gespoten.
Dat is helaas niet helemaal super gegaan. En dan vooral in het voorbehandelen. Op het LA scherm komt de lak los en omhoog. Maar eronder zit primer, maar geen schuurkrassen en glad als wat. Oftwel, geen goede hechting.
Voorschermen wel weer roest.
Maar deuren, motorkap, achterklep, bodem en dorpels puntgaaf, en zelfs nog nooit aan gelast!
Bestuurders stoel is kapot, rest heel netjes. Het middendeel van het skai dak is vernieuwd, maar de buitenste delen niet, en zijn slecht.
Wel een originele, onverprutste Coupé. En kneiterhard op een paar blaasjes na.
Maar wel met wat werk om hem weer mooi te maken.
Vraagprijs was zo laag dat twijfel niet bestond, en heb hem dus meteen gekocht.
Heb de standaard 4,5J velgen gewisseld voor originele 5J velgen, i.v.m slechte banden en deze had ik zo compleet.
Heb hem afgelopen zaterdag na meer als week rijden en genieten, eerst maar eens hem goed gewassen. En daar knapt ie al erg van op!
Mooi en gaaf periode beeld:
Wegen Wacht plaatje, en de echte originele oude blauwen platen nog erop (zelfs met nog ouderwetse APK stickers!).
Plan is om na deze zomer, hem in de winter aan te pakken. De voorschermen erop, wat kleine plekjes opknappen, stoel laten repareren, en dan de neus en achterschermen laten spuiten. Aangezien de motorkap, deuren en t kofferdeksel nog heel netjes is, laat ik gewoon die kleur meten, en dan de rest in die kleur spuiten (minste tot geen last van kleurverschil.
Skai dak repareren doe ik samen met m`n maatje, heeft zijne ook zelf gedaan en materiaal hebben we al.
Velgen opnieuw spuiten, en zwarte vlakjes opnieuw inkleuren om het plaatje compleet te maken, samen met een paar nette bumpers, of ook al top, nieuwe rubber strips voor op de bumpers.