Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu zo apr 28, 2024 18:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: midden moer aandrijfas MK3
BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2014 19:56 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 17, 2010 21:19
Berichten: 13
Woonplaats: hengelo ov
Na het vervangen van de wiellager voor lees ik dat de moeren moeten worden aangehaald met een kracht van +/- 230 NM. Is dit niet er veel omdat er 2 konische lagers inzitten en dan klem komen te zitten. Volgens mij is het handvast zetten voldoende. Het gaat hier om een MK3 EscortXR3i cabriolet uit 1984
gr erik

_________________
chevrolet chevy van G20
ford escort mk3 cabrio
renault espace


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: midden moer aandrijfas MK3
BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2014 21:42 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 17, 2013 22:26
Berichten: 851
Woonplaats: Terneuzen
zo uit mijn hoofd klopt dit voor auto's wel.

_________________
escort f1 1.8 1998 (nr. 341)
escort 1.8 ghia 1997
escort 1.6 1996
ka 1.3 2001
Focus titanium 1.0 2012
Fiesta titanium 1.25 2011


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: midden moer aandrijfas MK3
BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2014 22:17 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 15, 2010 9:35
Berichten: 3252
naar mijn weten heb je gelijk
je lagers komen dan klem te zitten
moer er op handvast aandraaien
en in het inkepingetje even borgen

_________________
ik heb drie hobby's
ford
ford
en als ik tijd over heb ford
en een nieuwe hobby
topicvervuiler :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: midden moer aandrijfas MK3
BerichtGeplaatst: zo jul 06, 2014 22:33 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 17, 2010 21:19
Berichten: 13
Woonplaats: hengelo ov
hier blijkt dus uit dat bv het boek vraagbaak van kluwer het ook fout heeft, of zit er dan in de types van het zelfde bouwjaar dan ook weer verschil.

Afbeelding Afbeelding

_________________
chevrolet chevy van G20
ford escort mk3 cabrio
renault espace


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: midden moer aandrijfas MK3
BerichtGeplaatst: ma jul 07, 2014 16:54 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
ik weet niet beter dan dat het rechter (dichte) wiellager er aan de voorzijde in moet. Deze pers je in de fusee samen met de wielnaaf (dat holle ding waar je wielbouten op komen). Door de wielnaaf steek je de astap van de homokineet en die draai je op 230nm vast. Dan tik je met een beitel de rand van de centrale moer in de sleuf van de astap zodat deze niet los kan lopen. Dit is ook een lager wat niet te stellen is. Achter heb je de lagers links zitten welke bij speling kunnen worden versteld. Deze moeten handvast (gevoel) gezet worden en geborgd met een splitpen.

wellicht dat de vroege escorts een ander systeem hadden waarbij er wel gesteld moest worden maar die ben ik nog niet tegen gekomen. Dat zal Jelte vast weten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: midden moer aandrijfas MK3
BerichtGeplaatst: ma jul 07, 2014 20:15 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 15, 2010 9:35
Berichten: 3252
doubleD schreef:
ik weet niet beter dan dat het rechter (dichte) wiellager er aan de voorzijde in moet. Deze pers je in de fusee samen met de wielnaaf (dat holle ding waar je wielbouten op komen). Door de wielnaaf steek je de astap van de homokineet en die draai je op 230nm vast. Dan tik je met een beitel de rand van de centrale moer in de sleuf van de astap zodat deze niet los kan lopen. Dit is ook een lager wat niet te stellen is. Achter heb je de lagers links zitten welke bij speling kunnen worden versteld. Deze moeten handvast (gevoel) gezet worden en geborgd met een splitpen.

wellicht dat de vroege escorts een ander systeem hadden waarbij er wel gesteld moest worden maar die ben ik nog niet tegen gekomen. Dat zal Jelte vast weten.


je hebt hellemaal gelijk
ik zet ze altijd met de ratel kindvriendelijk vast
van die 230 newtonmeter wist ik ook niet :oops:
voortaan de moment sleutel maar eens wat vaker gebruiken

_________________
ik heb drie hobby's
ford
ford
en als ik tijd over heb ford
en een nieuwe hobby
topicvervuiler :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: midden moer aandrijfas MK3
BerichtGeplaatst: ma jul 07, 2014 21:20 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 17, 2013 22:26
Berichten: 851
Woonplaats: Terneuzen
heb het nog effe nagekeken in een boek. word gesteld dat afstelbare lagers gewoon rustig vast gezet moeten worden vanwege verbrande lagers,
deze word ook vastgehouden door de splitpen.

maar de niet afstelbare de zelfstelende enz. moeten op een voorgeschreven moment gezet worden.
lichte auto´s moeten vaak 200-300 nm
bestelbussen is 300 nm
vrachtauto is 800-1200 nm
zijn trouwens richtlijnen kijk altijd op wat ze gezet moeten worden!

_________________
escort f1 1.8 1998 (nr. 341)
escort 1.8 ghia 1997
escort 1.6 1996
ka 1.3 2001
Focus titanium 1.0 2012
Fiesta titanium 1.25 2011


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: midden moer aandrijfas MK3
BerichtGeplaatst: ma jul 07, 2014 22:10 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 15, 2010 9:35
Berichten: 3252
de vraagbaak van olving wat ik hier heb geeft 210/230 newtonmeter aan
voor de voorkant
achter zijn het stel lagers
zoals dd het beschrijft

_________________
ik heb drie hobby's
ford
ford
en als ik tijd over heb ford
en een nieuwe hobby
topicvervuiler :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: midden moer aandrijfas MK3
BerichtGeplaatst: ma jul 07, 2014 22:11 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 15, 2010 9:35
Berichten: 3252
wauters schreef:
heb het nog effe nagekeken in een boek. word gesteld dat afstelbare lagers gewoon rustig vast gezet moeten worden vanwege verbrande lagers,
deze word ook vastgehouden door de splitpen.

maar de niet afstelbare de zelfstelende enz. moeten op een voorgeschreven moment gezet worden.
lichte auto´s moeten vaak 200-300 nm
bestelbussen is 300 nm
vrachtauto is 800-1200 nm
zijn trouwens richtlijnen kijk altijd op wat ze gezet moeten worden!


ohw dat tikte je al
excuse moi :oops:

_________________
ik heb drie hobby's
ford
ford
en als ik tijd over heb ford
en een nieuwe hobby
topicvervuiler :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: midden moer aandrijfas MK3
BerichtGeplaatst: ma jul 07, 2014 23:32 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 17, 2010 21:19
Berichten: 13
Woonplaats: hengelo ov
wellicht dat de vroege escorts een ander systeem hadden waarbij er wel gesteld moest worden maar die ben ik nog niet tegen gekomen.
Die van mij dus wel en die is van mk3 1984 en ik heb een mk4 gesloopt en die had het ook.
En er zit geen splitpen in maar een borgmoer die een klop moet hebben zoals op de voorgrond bij het rechter plaatje

_________________
chevrolet chevy van G20
ford escort mk3 cabrio
renault espace


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: midden moer aandrijfas MK3
BerichtGeplaatst: di jul 08, 2014 17:31 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 05, 2012 12:17
Berichten: 114
Woonplaats: Veluwe
voorwiel moet absoluut op 230 Nm aangedraaid worden de inkeping maken in de moer zelf is bij lange na niet voldoende. Er is geen verschil tussen mk 3 of 4 en evt eerdere of latere versies.

Achter klopt wel dat die handvast moet en eigenlijk moet je de ring dan nog klein beetje kunnen wegduwen met schroefdraaier, ietsie pietsie speling tussen lager en ring.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: midden moer aandrijfas MK3
BerichtGeplaatst: di jul 08, 2014 18:54 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr jan 02, 2009 13:23
Berichten: 3585
auto is voorwiel aandrijving dan moeten die altijd op moment aangedraait worden
daarna borgmoer erop en in de inkeping van aandrijf as tikken

achter kan je handvast met splitpen

_________________
je kunt NIET oud en wijs zijn

als

je NIET jong en wild bent geweest


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling