Ford Escort Club Nederland http://ford-escortclub.nl/forum/:80/ |
|
Lynx's mk2 - 5 deurs 'RS'2000 http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=5&t=13819 |
Pagina 7 van 8 |
Auteur: | Lynxified [ ma nov 13, 2023 20:48 ] |
Berichttitel: | Re: Lynx's mk2 - 5 deurs 'RS'2000 |
Ik was al 'n tijdje ontevreden over de originele oliepan die ik gemaakt had. De inhoud was maar 2.5 liter als ie helemaal vol was, hij sealde niet helemaal 100% op een van m'n eigen lassen, en hij steekt onder het subframe uit, waardoor het het laagste punt van de auto is. Daarom wat maten opgenomen van de pan onder de auto, en de slijptol in m'n 2e pan gezet! Met de maten begonnen uit karton een template te maken: Na testfit uit 1 stuk staal geslepen (hoe minder lassen nodig, hoe minder kans op lekken!) Aftapplug toegevoegd, onderkant is iets verder ingedeukt zodat alle olie er ook echt uit komt als je 'm aftapt ipv dat er een bodempje achterblijft. Toen m'n extra oliebuis versneden en verslepen tot ie op de juiste plek van de pan zat: Daarna een baffle gemaakt: En een oliecontroleklep zodat de olie in de bocht bij de pickup blijft: Ik wil een olietemperatuursensor toevoegen binnenkort, dus deze vast in de pan verwerkt. Flensje gedraait en met een 1/8 npt tap getapt voor een standaard stijl ford koeltemperatuur sensor! Gaatje boren, flens er in zetten: Vastgelast: Toen de pan in primer en hoogglans zwart gezet: Toen, auto op bokken, motor optillen met de takel, stuurhuis los, en subframe er onder uit. Ouwe pan er onder vandaan: Vervolgens veel te lang kloten met de pakking op z'n plek krijgen, en de pan z'n boutjes op z'n plek te krijgen. De pan was een klein beetje naar binnen getrokken door het lassen, en een boutje met afgedraait ringetje, plus een platkop was net genoeg om de 2 boutjes er omheen op hun plek te krijgen! Toen alles op moment zetten, en de auto terugbouwen. Subframe had ik de lip van omgezet om de ouwe pan passend te maken, die heb ik teruggezet zoals ie was. Nu is de pan niet meer het laagste deel, past overal precies, enige probleem was dat de koppelingskabel nu niet meer past (ondanks dat ik dat wel opgemeten had....) Heb ik een bracket voor gemaakt, en werkt nu weer zoals 't hoort. Geen foto van, maak ik nog wel eens. |
Auteur: | jelte [ di nov 14, 2023 8:04 ] |
Berichttitel: | Re: Lynx's mk2 - 5 deurs 'RS'2000 |
zo,n alu pan was toch iets minder werk geweest,maar kost ook iets meer maar dit volstaat ook prima,goed bezig Sander |
Auteur: | Lynxified [ di nov 14, 2023 9:13 ] |
Berichttitel: | Re: Lynx's mk2 - 5 deurs 'RS'2000 |
Er staat inderdaad zo'n alu pan op marktplaats, bieden vanaf 400 euro.... Was zeker makkelijker geweest, maar ik ben nu voor ongeveer een tiende van de prijs klaar En volgens mij steken die alu pannen volgens mij nog steeds een beetje onder het subframe uit, je ziet heel vaak dat die geschaafd en gescheurd zijn en gelast moeten worden. |
Auteur: | jelte [ di nov 14, 2023 9:55 ] |
Berichttitel: | Re: Lynx's mk2 - 5 deurs 'RS'2000 |
klopt 400 is ook te veel,maar ben ze ook al tegen gekomen voor 200/250 incl aanzuigbuis |
Auteur: | doubleD [ di nov 14, 2023 14:02 ] |
Berichttitel: | Re: Lynx's mk2 - 5 deurs 'RS'2000 |
Anders na het lassen een laagje jb weld erover. Zie je ook veel gedaan worden bij die Amerikanen. Spul houd goed. |
Auteur: | Lynxified [ di nov 14, 2023 14:47 ] |
Berichttitel: | Re: Lynx's mk2 - 5 deurs 'RS'2000 |
Ik heb de pan gelektest, met water er in bleef ie ruim 48 uur kurkdroog, en d'r zit nu 20w50 in, dus ik maak me over lekken voorlopig geen zorgen hier. Heb geleerd van m'n fout met die 1e pan, daar was 't geduld na 1 uur wachten op Qualiteit van de lassen is nu ook veel beter, en ik heb ze niet meer vlakgeschuurt, want dat geeft alleen maar risico op meer lekken. |
Auteur: | berryrst [ wo nov 15, 2023 11:33 ] |
Berichttitel: | Re: Lynx's mk2 - 5 deurs 'RS'2000 |
Mooi gedaan. Aldoende leert men. Je pakt wel alles zelf aan. Netjes. |
Auteur: | Lynxified [ vr dec 29, 2023 19:06 ] |
Berichttitel: | Re: Lynx's mk2 - 5 deurs 'RS'2000 |
Er zat al een tijdje een klein tikje in m'n stuur bij hogere snelheid. Doen Escorts wel vaker, dus vond ik niet vreemd. Tot 't een avond op de A2 ineens steeds meer werdt. Gestopt, hele auto gechecked, niets kunnen vinden. Daarna maar heel rustig doorgereden, tot bij Eindhoven de band ontplofde... Ik wist dat de banden ouder waren, maar dacht dat het 2012 was, gezien de dotcode was deze band van 1997 Andere voorband was net zo oud, en de achterbanden bleken van 2008.... Dus, deze ook maar allemaal vervangen, ook het reservewiel met 'n dotcode van 1979 Allemaal weer in topstaat nu dus. Paar weken later, op weg naar circuit park berghem voor de 4uurs enduro, backfire bij remmen op de motor, en ineens 'n compleet ander uitlaatgeluid. Oeps... Dat hebben we ondertussen ook maar weer gefixt, meteen de vorm waar ie over de achteras gaat aangepast. Kwam af en toe tegen de body aan, 't is nu veel stiller in 't interieur. Ook de verlichting van de tellerbak nog wat verbeterd, was in 't donker nauwelijks te lezen. Moet alleen nog wat extra groene T10 LEDs kopen, de onderste 2 zijn nog normale pitjes zonder 't filter er over. |
Auteur: | Lynxified [ vr dec 29, 2023 19:13 ] |
Berichttitel: | Re: Lynx's mk2 - 5 deurs 'RS'2000 |
En ondertussen is ook de 30/34 carb vervangen door een 32/36 DGAV, omgebouwd naar handchoke. 30/34 DTFH setup: Carb weg: DGAV spruitstuk er op: Carb er op en aangesloten: En RS2000 luchtfilterhuis er op! Daarmee zou ie nu als 't goed is 115pk moeten maken. Gedraagt zich nu in ieder geval veel beter dan met de DFTH. Alleen blijft de gasklep af en toe nog een beetje plakken en dan loopt ie 2000rpm stationair |
Auteur: | Dummy [ vr dec 29, 2023 22:32 ] |
Berichttitel: | Re: Lynx's mk2 - 5 deurs 'RS'2000 |
Hoort daar geen slang aan vast voor de koude lucht toevoer? Lijkt mij dat ie zo vooral warme lucht onder de kap aanzuigt |
Auteur: | Lynxified [ vr dec 29, 2023 22:45 ] |
Berichttitel: | Re: Lynx's mk2 - 5 deurs 'RS'2000 |
Normaal zit er wel een trompet aan ja. Is gemaakt van metaal en vaak compleet weggeroest, schijnbaar. Wil ik zelf nog iets voor maken, maar nog geen tijd voor gehad. |
Auteur: | jelte [ za dec 30, 2023 21:44 ] |
Berichttitel: | Re: Lynx's mk2 - 5 deurs 'RS'2000 |
daar heb je nog geluk mee gehad met die banden,let zelf eigenlijk ook nooit naar de dot code als er lucht in zit en nog goed profiel prima die carb is een mooie upgade |
Auteur: | urwin6 [ vr jan 05, 2024 2:14 ] |
Berichttitel: | Re: Lynx's mk2 - 5 deurs 'RS'2000 |
Dat bandje is wel echt af. Ik let eerlijk gezegd ook nooit op een DOT code. Misschien toch maar eens gaan doen. En gaaf dat je zelf even een custom carterpan maakt. Dat heeft toch ook wel zijn charme bij die oudere auto's. Gewoon lekker zelf dingen maken |
Auteur: | Lynxified [ vr feb 09, 2024 11:18 ] |
Berichttitel: | Re: Lynx's mk2 - 5 deurs 'RS'2000 |
Een paar weekenden terug weer wezen karten, en toen we naderhand bij de auto's stonden na te praten ging 't over hoe zacht onze auto's afgeveerd zijn. Maatje had een Peugeot 205 bij, en na wat schudden aan de auto's kwamen we tot de conclusie dat de mk2 toch wel heel weinig demping over had. https://www.youtube.com/watch?v=3lzdqJiVu_4 Ik wilde de dempers al vervangen, maar nu naar voren gehaald. Online rondgekeken naar de opties, wat 't ging kosten, en uiteindelijk kwam 4 dagen later deze set binnen uit de UK: De achterdempers vervangen was zo geklaard, 4 moertjes en je hebt beide gedaan. De voordempers waren iets meer werk, daarvoor moet je namelijk de hele strut uitbouwen, de topmount en veer verwijderen, en dan de grote moer die de schokbreker in de strut houd loshalen. Die zat na 44 jaar stevig vast. Met een waterpomptang, een lange overzetbuis, en een hamer is de boel uiteindelijk toch losgekomen! Gewicht op de buis zetten, en dan met de hamer op de strut tikken waar de draad zit was genoeg om 't los te breken. De GAZ's komen met hun eigen nieuwe moer waar gewoon een baco op past, veel handiger. Moest wel een spacer monteren onder de inserts, want met die nieuwe moer helemaal aangetrokken had de schokbreker nog wat speling omhoog en omlaag. Toen de hele zooi er terug onder, en testrijden! Ik moet nog wat spelen met de dempers, maar het rijd al wel 10x beter zo. Ook nog even gekeken naar de houder voor het luchtfilter, dat is een 3d print, en die is bij de bouten gebroken. Te dun gemaakt denk ik, dus nieuwe versie geprint, maar helaas was daar dan weer het plastic halverwege op. Nieuw spul bij moeten bestellen, maar deze half geprinte versie is al wel veel steviger dan het vorige model ooit was! |
Auteur: | Lynxified [ di apr 02, 2024 22:01 ] |
Berichttitel: | Re: Lynx's mk2 - 5 deurs 'RS'2000 |
Weer 'n tijd niets gepost en toch weer 'n hoop gedaan! Oa. het gietijzeren dynamobeugel voor van de Sierra vervangen door een alu Taunus versie. Geeft de Dynamo meer ruimte voor ie tegen de accubak's steun aankomt. Eigenlijk moet ik de RS2000 versie hebben, maar vind d'r maar 'ns eentje Verder, de tapijten werden al 'n tijd flink nat. Dat betekent dat de heaterbubble aan laswerk toe was. Er blijft zooi en water in liggen, en daarom kan ie daar hard roesten. Eerst de spotlassen uitgeboord, en de bubbel zelf verwijderd: Daarna 't interieur uit elkaar om het kachelhuis te verwijderen, lassen boven plastic is vragen om vuur: Vervangingsplaatwerk, opgemeten, uitgeslepen, en ingezet: En daarna alles afgekit, de originele bubbel roestvrij gemaakt, en met rivnuts teruggeplaatst en gespoten! Ook de vorm van het gat aangepast, is nu een U vorm ipv een circel, dus zou in de toekomst minder zooi in moeten komen vast te zitten. Kan 'm ook losschroeven, zodat er voor schoon maken bij te komen is. Meteen de kachel voorzien van nieuw schuim op de kleppen, alles goed schoongemaakt, en een nieuwe heater core geplaatst. De ouwe oogde niet helemaal fris meer, en als 't ding er dan toch uit ligt meteen goed maken! Daarna de diffolie vervangen en 't deksel opgeknapt: De dipstick vervangen door eentje die niet afgebroken en terug inelkaar gelast is Plus opnieuw in 't geel gespoten: Heb ook de deurlichtschakelaar van de bijrijderskant vervangen door een mk3/4 type. Bestuurderskant moet ook nog eens, moet ik even zoeken waar ik de andere gelaten heb Deze zijn degelijker en maken beter contact. de originele was 't rubber helemaal van vergaan en had interne weerstand waardoor 't daklichtje minder fel brandde dan hoort: Een van de rosetten had ik de schroef van gebroken tijdens 't demonteren om de bumper recht te trekken. Uitboren was geen succes, dus uiteindelijk maar 'n draadeind aan vastgelast, nu zit ie weer netjes op z'n plek: Ook nog 'n stoefhoes gevonden voor op de T9, die miste ik nog: Zit d'r ondertussen ook op, alleen geen foto genomen naderhand En met vooruitzicht op de toekomst, vast 'n cupholder met porto-houder geprint voor de zomervakantie en aankomende tourritten. Stuitert dat ook weer minder rond |
Pagina 7 van 8 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |