Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do maart 28, 2024 12:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Brandstofpomp MK4 XR3i 1986
BerichtGeplaatst: di mei 25, 2021 11:37 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 27, 2020 14:37
Berichten: 71
Waarom worden de kabels van de brandstofpomp zo warm? Zowel de voeding (rood_ 30) als de kabel naar brandstofpomp (rood-zwart_87)

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstofpomp MK4 XR3i 1986
BerichtGeplaatst: di mei 25, 2021 11:46 
Online
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Denk dat dit topic beter in het electra subtopic gekund had.

Maar vanuit mijn oogpunt als electrisch inginieur: de XR3i/RS turbo brandstofpomp produceert 6 bar aan brandstofdruk.
Daarvoor is redelijk vermogen nodig, en de pomp kan tot 10 ampere trekken (120 tot 140 watt!)
de volle stroom hiervan loopt door onderste en linkse pool op jouw foto. als er een klein beetje weerstand zit, (stel 0,1 ohm) dan verstook je op dat punt al snel tot 1,2 to 1,4 watt.
Verstook bedoel ik hier letterlijk, het contactpunt wordt warm. doe dat over n jaar of 30, en op n gegeven moment zit je dan met wat lichtelijk gesmolten plastic.
intern kan het relais dit prima aan, alleen het wordt iedere keer dat je m inschakeld warm, en naderhand weer koud.
metalen zetten uit en krimpen als ze warm worden, en verschillende metalen doen dat met een verschillende hoeveelheid.
Hierdoor worden de gesoldeerde tinverbindingen op n gegeven moment gebroken, en maken ze geen contact meer.

Je kan dan het relais vervangen, of m open maken, opnieuw solderen, contacten schoonmaken, en nog 'ns 30 jaar doorrijden.

dus de tl;dr: veel stroom = hitte = slijtage = kaput.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstofpomp MK4 XR3i 1986
BerichtGeplaatst: di mei 25, 2021 11:49 
Online
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Preventief kun je dit overigens ook meten, terwijl de auto loopt met een multimeter de spanning over die 2 polen meten.
Als die 0 volt is, heb je niks om je zorgen over te maken.
is 't meer dan heb je weerstand, dus verlies in je relais, zal ie warm worden, en gaat ie ooit n keertje kapot op z'n solderingen.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling