Met dank aan o.a. Gerard.
Escort '68 (Mk1)
In Groot-Brittannië werd de Escort geïntroduceerd als de opvolger van de Anglia. Het was een vrij conventionele auto voor die tijd, met een motor voorin die de achterwielen aandreef. Aanvankelijk werd de auto alleen verkocht als 2-deurs sedan, later kwam een stationwagen met drie deuren en een bestelwagen erbij. In 1969 werd een vierdeurs-versie voorgesteld. In die tijd waren er nog niet veel dieselmotoren in kleine gezinsauto's, en aanvankelijk was de Escort dan ook alleen maar in een 1,1 en een 1,3 liter versie verkrijgbaar. De Escort was een goede verkoper, zeker in Groot-Brittannië.
Later verscheen een 1300 GT (Ook wel: Sport), die een snellere versie had van de 1.3 liter motor en een 2-venturi carburateur. Een speciaal model enkel voor races en rally's was de Escort Twin Cam met een Lotus 1.6 liter motor met dubbele bovenliggende nokkenas. Deze auto zorgde voor veel succes in rallies en wordt gezien als de meest succesvolle rally-auto aller tijden.
Een speciale RS 1600 en later zelfs RS 2000-versie met een 100pk 2 liter motor werd geïntroduceerd en zorgde voor een flink aantal race- en rallyoverwinningen.
Escort '75 (Mk2)
De tweede generatie werd in samenwerking met de Keulse Ford-afdeling ontwikkeld. Mechanisch waren de auto's identiek, maar de Mk. II had een modernere carrosserie gekregen. De Escort bleef een populaire auto die veel werd verkocht. Uiterlijk gezien werd de auto in de loop der jaren licht gewijzigd. Zo hadden de eerste exemplaren ronde koplampen en de losse letters FORD in de grille. Vierkante, halogeen koplampen waren voorbehouden aan de luxere Escort GL en Escort Ghia uitvoeringen. Later (omstreeks 1978) kreeg de Escort vierkante koplampen en een Ford-embleem op de grille. Ook kreeg de Escort nieuw vormgegeven velgen en een stuurwiel met een andere vorm.
Van de Escort Mk. II verschenen enkele bijzondere uitvoeringen, waaronder de RS 1800, RS Mexico en de RS 2000. De sportieve RS2000 had in tegenstelling tot de andere Escort-varianten een aerodynamisch vormgegeven, polyurethaan grille met dubbele, ronde koplampen. De meest luxueuze uitvoering van de Escort was de Ghia.
Escort '80 (Mk3)
In 1980 presenteerde Ford de Escort Mk. III. De Mk. III (ontwikkeld onder de codenaam Erika) leek helemaal niet op zijn voorganger. De Mk. III had een nieuw ontwikkelde voorwielaandrijving en liet een nieuwe hatchback-stijl aan het publiek zien. De Escort Mk. III werd al gauw een geduchte concurrent van de Opel Kadett en de Volkswagen Golf.
De Mk. III werd in 1981 bekroond met de titel "auto van het jaar". Het model sloeg vrijwel direct aan. Uiterlijk gezien bezat de Mk. III kenmerken die later ook in de Sierra en Scorpio terug te vinden zouden zijn. Ook haalde Mazda zijn inspiratie voor de 323 (1981-1985) bij dit model Escort vandaan.
Ondanks dat de Mk. III populair was, had men ook kritiek. Zo vond men dat de auto oncomfortabel was. In 1983 wist Ford alle problemen op te lossen. De vierbak werd na enkele jaren een vijf-versnellingsbak. Om ook mee te kunnen doen met de GTI's introduceerde men de XR3 en later de XR3i. De snelste versie zou de RS Turbo worden. Ook een dieselmotor zou worden opgenomen in het gamma. De prestaties van deze motoren bleef achter op de concurrentie. Naast de sportievere versies waren ook nog de Bravo, L, Laser en de luxe Ghia leverbaar. De Ghia viel op door de overdaad aan chromen sierstrips en zijn apart vormgegeven velgen.
De sedanversie van de Escort werd als Ford Orion in 1983 geïntroduceerd. Men bleef vasthouden aan de naam Orion tot 1993, waarna deze stilletjes verdween. Een cabriolet-versie verscheen toen Karmann het dak afzaagde. De versie bleek vrij succesvol voor een cabriolet.
Escort '86 (Mk4)
In 1986 verscheen de vernieuwde Escort. Het model werd Mk. IV genoemd. In feite was de Mk. IV niet veel meer dan een geupdate Mk. III. Opvallend aan deze auto was dat de motorkap werd verlengd. De grille, koplampen, knipperlichten, achterlichten en bumpers werden opnieuw ontworpen. Ook het interieur werd onder handen genomen. De Mk. IV was tevens leverbaar in tal van nieuwe kleuren.
Van de Mk. IV was wederom een XR3/XR3i-versie leverbaar. Deze versie werd meestal in de kleur rood of wit verkocht. Naast deze versie was er weer een luxe Ghia, een CLX-uitvoering, een CL-uitvoering en zelfs een nog kariger uitgeruste C-uitvoering. Er was keuze uit verschillende benzinemotoren: 1.1 (50 pk), 1.3 (60 pk), 1.4 (73 pk), 1.6 (88 pk). Ook was er een 1.6 diesel (54 pk), die in 1988 het veld ruimde voor een sterkere 1.8 diesel (60 pk). Vanaf 1988 kwamen tevens nieuwe motoren met injectie in plaats van de carburateurmotoren. Actiemodellen waren de Bravo en de Europa.
Escort '90 (Mk5)
In 1990 werd de ietwat teleurstellende vijfde generatie voorgesteld. De vijfde generatie bestond uit een 3-deurs hatchback, een 5-deurs hatchback, een sedan (Orion), een stationwagon (Clipper) en een cabriolet. De vormgeving was wel eigentijds, alleen ietwat saai. De auto had een versimpelde ophanging en de kwaliteit was minder. De motoren waren overgeheveld van de oude naar de nieuwe Escort, maar bleken verouderd. Vrij snel (1992) kwamen nieuwe Zetec-motoren. De Escort werd toen ook licht gemodificeerd. Zo kreeg de Escort heldere knipperlichtglaasjes. De Orion bezat ze bij de introductie al.
Ford kwam voor het eerst weer met een RS 2000 die het vernieuwde Sierra 2.0 blok met 16 kleppen (150pk)bezat. Tegenover de nieuwe generatie Golf GTI en Astra GSi bleek die auto wel mee te kunnen. In '92 kwam een speciale versie met turbomotor en maar liefst 227pk, gekend als de Escort Cosworth. Bedoeld voor rallys, kreeg hij 4x4-aandrijving mee. Verder was de Escort Mk. V leverbaar in de CL-uitvoering, CLX-uitvoering en als luxe Ghia. Ook waren er nog enkele actiemodellen, zoals de Solar (met schuif/kanteldak) en de Riche.
Escort '93 (Mk6)
Om de kritiek op de oude Escort bij te stellen stelde Ford de nieuwe generatie Escort in oktober 1992 voor. Deze Escort kreeg de naam Mk. VI. Een nieuw vormgegeven front en in het geval van de hatchback nieuwe achterkant verhulden de nieuwe versie. Bij het koetswerk is enkel de voorkant en het dashboard verschillend naast de nieuwe versie.
De Mk. VI was leverbaar in een aantal nieuwe kleuren ten opzichte van de Mk. V. Ook waren meegespoten bumpers leverbaar. Van de Mk. VI verschenen ook enkele actiemodellen, zoals de Laser en de Phantom. Daarnaast werd vanaf 1994 de airbag standaard in elke uitvoering gemonteerd.
Escort '95 (Mk7)
In 1995 werd de Escort nogmaals onder handen genomen, nadat de Ford Mondeo in 1993 op de markt kwam. Een nieuwe motorkap en koplampen en een gerestylede achterbumper waren de veranderingen aan de buitenkant. Ook was de auto, inmiddels Escort Mk. VII geheten, leverbaar in nieuwe kleuren. In 1997 verscheen het laatste nieuwe model voor de Ford Focus, die de auto in 1999 opvolgde. De Escort bleef in productie om klanten aan de nieuwe styling te laten wennen.
De bestelwagenvariant bleef in productie tot 2002, toen ze werd vervangen door de Ford Transit Connect. Van de Mk. VII werd vooral de stationwagon-uitvoering (officieel niet meer als Clipper aangeduid) goed verkocht. In de zomer van 2000 viel officieel het doek voor de personenwagen-uitvoering van de Escort.
Ford Escort Mk. I
Ford Escort Mk. II
Ford Escort Mk. III
Ford Escort Mk. III Wagon
Ford Escort Mk. IV
Ford Escort Mk. V
Ford Escort Mk. VI
ford Escort Mk. VII
Uitleg MK's
- EilanderN
- Forum Lid
- Berichten: 2974
- Lid geworden op: wo aug 26, 2009 14:20
- Locatie: Heerde
- Contacteer:
Uitleg MK's
Mijn mooie RS2000 racemonster! Wat is dat genieten, wat een power
Klik HIER voor mijn ex-project:Ford Escort 1.8l 115PK
Klik HIER voor mijn ex-project:Ford Escort 1.8l 115PK
Re: Uitleg MK's
Ik heb een beetje uitbreiding van wat ik zo uit m`n hoofd weet van de Escort Mk1.
Zal het nog keer nazoeken of het helemaal klopt
1967: Begin van productie van de Escort, om de Anglia op te gaan volgen in 1968.
1968: In Januari wordt de Escort gepresenteerd en is vanaf dan te koop. Als 1100, en 1300.
Een 2 deurs, Van, Estate
Ook is de Twin Cam leverbaar. Deze heeft de Lotus motor (8 klepper), en is herkenbaar aan zijn vierkante koplampen, terwijl de normale versie`s ronde koplampen hebben.
1969: De Twin Cam krijgt ook ronde koplampen. Zo lijkt hij meer op een normale Escort.
1970: De Escort RS1600 wordt gepresenteerd. Er worden er ongeveer 950 van gebouwd uiteindelijk.
Ze hebben een Twin Cam 16 klepper, 120pk, BDA motor. Dit was ook het begin van het AVO gebeuren bij Ford.
AVO staat voor Advance Verhicle Operations.
Deze maken de versterkte body`s van de Escorts, en maakte alleen de sportieve versie`s.
Ook wordt de Escort Mexico gelanceerd.
Omdat er met de Escort vele overwinningen in de rally waren, werd deze versie gebouwd op basis van de RS1600 body.
Maar dan met een 1600 Kent met 89pk. unieke striping en sportief interieur. De rally wagen voor de normale man.
Er worden er uiteindelijk 9382 van gebouwd.
Ook word in dit jaar de productie van de Twin Cam stop gezet.
1971: Om de looks van de sportievere Capri een beetje te kunnen evenaren, worden enkele versie`s verander met een ander interieur. Ook komt er een GT uit. Herkenbaar aan de vierkante koplampen.
Ook de 1300 Sport komt uit.
Een sportieve 1300, maar toch heel betaalbaar voor de normale mens.
1973: De inmiddels legendarische RS2000 wordt in productie genomen en komt op de markt.
Met zijn 2.0 OHC met 105pk.
Er worden er in totaal 4300 RS2000`s gebouwd.
Ook wordt in `73 het Miljoenste Escortje gebouwd.
1974: 2 Miljoen Escortjes zijn gebouwd dit jaar. Langzaam aan wordt de Mk1 vervangen aan het einde van dit jaar, door de Mk2.
Overige:
Er zijn door de AVO Factory, 3 originele Estate`s omgebouwd naar Mexico specificatie.
Ze waren alle 3 geel van kleur.
Deze kregen ook de brede wielrandjes voor, en het interieur uit de RS/Mexico.
Ook de verstevigingen op de body.
1 is na een jaar of 2, terug naar de fabriek gegaan, en is door hun weer omgebouwd, naar RS2000.
Deze is dus uniek.
1 Mexico Estate, en de RS2000 Estate bestaan nog steeds.
De 3e weet niemand waar die is gebleven, vermoedelijk bestaat die niet meer.
Zal het nog keer nazoeken of het helemaal klopt
1967: Begin van productie van de Escort, om de Anglia op te gaan volgen in 1968.
1968: In Januari wordt de Escort gepresenteerd en is vanaf dan te koop. Als 1100, en 1300.
Een 2 deurs, Van, Estate
Ook is de Twin Cam leverbaar. Deze heeft de Lotus motor (8 klepper), en is herkenbaar aan zijn vierkante koplampen, terwijl de normale versie`s ronde koplampen hebben.
1969: De Twin Cam krijgt ook ronde koplampen. Zo lijkt hij meer op een normale Escort.
1970: De Escort RS1600 wordt gepresenteerd. Er worden er ongeveer 950 van gebouwd uiteindelijk.
Ze hebben een Twin Cam 16 klepper, 120pk, BDA motor. Dit was ook het begin van het AVO gebeuren bij Ford.
AVO staat voor Advance Verhicle Operations.
Deze maken de versterkte body`s van de Escorts, en maakte alleen de sportieve versie`s.
Ook wordt de Escort Mexico gelanceerd.
Omdat er met de Escort vele overwinningen in de rally waren, werd deze versie gebouwd op basis van de RS1600 body.
Maar dan met een 1600 Kent met 89pk. unieke striping en sportief interieur. De rally wagen voor de normale man.
Er worden er uiteindelijk 9382 van gebouwd.
Ook word in dit jaar de productie van de Twin Cam stop gezet.
1971: Om de looks van de sportievere Capri een beetje te kunnen evenaren, worden enkele versie`s verander met een ander interieur. Ook komt er een GT uit. Herkenbaar aan de vierkante koplampen.
Ook de 1300 Sport komt uit.
Een sportieve 1300, maar toch heel betaalbaar voor de normale mens.
1973: De inmiddels legendarische RS2000 wordt in productie genomen en komt op de markt.
Met zijn 2.0 OHC met 105pk.
Er worden er in totaal 4300 RS2000`s gebouwd.
Ook wordt in `73 het Miljoenste Escortje gebouwd.
1974: 2 Miljoen Escortjes zijn gebouwd dit jaar. Langzaam aan wordt de Mk1 vervangen aan het einde van dit jaar, door de Mk2.
Overige:
Er zijn door de AVO Factory, 3 originele Estate`s omgebouwd naar Mexico specificatie.
Ze waren alle 3 geel van kleur.
Deze kregen ook de brede wielrandjes voor, en het interieur uit de RS/Mexico.
Ook de verstevigingen op de body.
1 is na een jaar of 2, terug naar de fabriek gegaan, en is door hun weer omgebouwd, naar RS2000.
Deze is dus uniek.
1 Mexico Estate, en de RS2000 Estate bestaan nog steeds.
De 3e weet niemand waar die is gebleven, vermoedelijk bestaat die niet meer.
Ford Taunus TC1 1600L Coupé 1973
Ford Granada Mk3 Sedan 2.3 V6 L 1983
Ford Escort 1.3 C 1986
Ford Escort Mk4 1.4 CL Bravo 1988 "Brownie"
Puch MV50 1974
Harley Davidson Cagiva SST350 1979
Ford Granada Mk3 Sedan 2.3 V6 L 1983
Ford Escort 1.3 C 1986
Ford Escort Mk4 1.4 CL Bravo 1988 "Brownie"
Puch MV50 1974
Harley Davidson Cagiva SST350 1979
- EilanderN
- Forum Lid
- Berichten: 2974
- Lid geworden op: wo aug 26, 2009 14:20
- Locatie: Heerde
- Contacteer:
Re: Uitleg MK's
Top Davey!
Het is een sticky geworden.
Er zijn toch vaak mensen met de vraag over de uitleg, en altijd moet het weer verteld worden.
NU is het makkelijker vindbaar!
Het is een sticky geworden.
Er zijn toch vaak mensen met de vraag over de uitleg, en altijd moet het weer verteld worden.
NU is het makkelijker vindbaar!
Mijn mooie RS2000 racemonster! Wat is dat genieten, wat een power
Klik HIER voor mijn ex-project:Ford Escort 1.8l 115PK
Klik HIER voor mijn ex-project:Ford Escort 1.8l 115PK