Op verzoek dan toch maar een eigen topic. Er zal niet veel in gebeuren omdat ik nauwelijks tijd heb om er uberhaupt naar te kijken, laat staan mee te rijden.
Het is december 2013 en ene Jelte plaatst op dit forum een advertentie van een Escort rs turbo te koop.
https://www.ford-escortclub.nl/forum/vi ... =20&t=8599Ik ben niet snel genoeg, heb te veel auto's voor de deur en de auto is verkocht aan Patrick (garrett op het forum).
https://www.ford-escortclub.nl/forum/vi ... f=6&t=8638Na 2 maanden komt Patrick tot de conclusie dat het toch niks voor hem is en zet de Escort weer te koop. Ik heb nog steeds te veel auto's voor de deur en ik krijg hem niet zo gek dat hij mijn golf 1 gti cabrio inruilt. De auto wordt gekocht door Andy (andy.m op het forum).
https://www.ford-escortclub.nl/forum/vi ... f=6&t=8763Andy heeft de auto voor langere tijd, ik raak (eindelijk) mijn golf cabrio kwijt en begin een speurtocht naar een nieuw Ford project. Ik zoek iets zonder plaatwerk en waar ik snel van kan genieten. Ik bekijk talloze capri's en een aantal xr3i cabrio's, de witte mk3 estate die Jeroen heeft gekocht (ploen op het forum) maar de juiste zit er voor mij niet tussen.
Ondertussen is het februari 2015 en ik zie op
http://www.ford-world.nl een inschrijving in het Ford-Book een Escort mk3 RS voorbij komen. Tevens komt er een vraag over electronica problemen van de eigenaar (willy-RS). In plaats van hem te helpen met zijn probleem trek ik de stoute schoenen aan en vraag ik of de auto niet te koop is. Na wat heen en weer mailen en bak koffie worden we het eens en heb ik met 2 jaar vertraging de Escort gekocht.
De auto is electronisch een bende en mechanisch zijn er ook wel wat punten die aandacht verdienen maar de carrosserie is overal goed. De lak is minder maar daar geef ik zelf niet zo heel veel om.
We zijn vandaag de dag ruim 2 jaar verder en de Rs heeft meer in de garage gestaan dan dat hij heeft gereden. Wel zijn er links en rechts een aantal klussen opgepakt en problemen verholpen.
- er zit een hybride kabelboom in de rs. De basis is een mk4 rs turbo boom welke is voorzien van mk3 connectoren zodat alles keurig past en werkt.
- er zitten 2 gelijke voor veerpoten onder (thanks Kev1n) en hij is uitgelijnd waardoor hij niet meer slaat in het stuur als je over een stuiver rijd.
- de remmerij achter inclusief de lagers zijn vervangen
- nieuwe bandjes
- Nieuwe radiator, dit is een fiesta rs turbo variant geworden. de S2 radiator was zover heen dat die niet te redden was en een nieuwe was slecht aan te komen.
- een breedband lambda controller van 14point7 gemonteerd om een beeld te krijgen van de uitstoot.
- grote beurt inclusief distributie riem.
Helaas past het onder de kap niet helemaal lekker waardoor er toch wat spanning staat op verschillende slangen en onderdelen, dat in combinatie met oude slangen levert helaas regelmatig koelvloeistof en druk verlies op.
Momenteel staat de rs weer stil met een koelvloeistof lekkage en een dump valve waar druk langs weglekt op momenten dat je dat niet wilt.
Eigenlijk ben ik al vanaf de aanschaf op zoek naar meer informatie over de ombouw van deze auto. Ik weet dat de auto origineel gebouwd is in 2004/2005 door Chris Dunnink. Hiervan is weinig tot geen documentatie behalve zo nu en dan een foto op ford-world. Volgens deze informatie zou de donor een mk4 rst uit 89 geweest zijn. Helaas kunnen we het Chris niet meer vragen omdat hij een fataal auto ongeluk gehad heeft. De eerste keer dat ik de auto weer zie opduiken op internet is bij de XRRS-club bij de eigenaar met de forum naam (FordMad) welke hem later heeft door gegeven aan zijn zoon WessRS.
Mocht iemand van hier meer informatie hebben of wellicht iemand weten die in een archief wat zou kunnen hebben hoor ik het graag. Ik zou graag de motor namelijk op kenteken zetten.