Inmiddels is het weer winter en voor de auto's die in de overgangsregeling zitten betekent dit weer verplicht 3 maandjes stilstaan.
Zo ook mijn Escort.
3 maanden de tijd om veel aan de auto te doen, dat dacht ik de vorige winter/ophok periode ook en toen is er in de laatste weken van februari hard gewerkt om de auto pas in april aan het rijden te krijgen...
Afijn, dit jaar de zaken iets anders aangepakt.
De accu eruit en met enige regelmaat aan de lader gezet, die is nu nog steeds in een goede conditie.
Gisteren maar eens aan de slag gegaan met het zeer forse benzineverbruik.
Na me eens in de diverse literatuur (vraagbaken en andere auto hobby knutselboeken) ingelezen te hebben maar eens de stoute schoenen, eeh, stoute klompen aangetrokken.
Eerst maar eens de mengsel stelschroef in een basisafstelling zetten (helemaal indraaien en dan 3 slagen uit) om van daaruit te proberen de motor mooi aan het lopen te krijgen.
Nou, die mengselschroef viel bijna uit de carburateur, zover dat die uit gedraaid was!
Bij 14 slagen ben ik de tel kwijt geraakt!
Geen wonder dat die auto het verbruik had van een gezonde amerikaan!
Nadat de motor op temperatuur was en na het een en ander aan de mengselschroef en de stationairschroef gedraaid te hebben loopt de motor weer netjes.
Toen was het de beurt aan de automatische choke.
Die lijkt nog prima te functioneren, alleen stond het huis niet goed op de merktekens, even goedzetten dus.
Blijkt dat er 1 oog van het huis is afgebroken en dat is vastgezet met een iets ander schroefje dan wat de bedoeling is.
Dat ene schroefje is een beetje in het huis gevreten waardoor het huis nu iets verkeerd staat.
Eerst de 2 andere schroefjes maar goed vast gezet, dan het verkeerde schroefje aangedraaid en nu zit ook dat weer goed.
Ook maar eens een keer vervangen voor een goed huis wat ik nog heb liggen.
Even een paar korte rondjes door de wijk heen gereden om even de benen te strekken en de bandjes op een andere plek ovaal te laten worden...
De toerenteller doet het al niet zolang als ik de auto heb en ik dacht altijd dat het aan de bobine zou liggen.
Die dus ook maar vervangen voor een andere.
Nee, nog steeds geen werkende toerenteller...
Maar weer eens verder induiken dus.
Toen toch maar eens aan de schokbrekers voor beginnen.
Ja, losse schokbrekers, losse veren, losse veerschotels, nog meer losse onderdelen maar geen complete veerpoten en geen verenspanners bij de hand.
Dus dat moet nog maar even wachten tot ik verenspanners heb geregeld.
Nog wel wat onderdelen gevonden voor de clubtafel, die gaan de 30e maart mee.
Tot de volgende keer maar weer, nu wel met een update over de voorste veerpoten, of er moet weer eens een keer iets anders ermee ophouden.
APK komt er ook weer aan, dus eens zien wat dat gaat opleveren...
Het ruitensproeierpompje moet sowieso vervangen worden, die is nu echt naar de eeuwige snelwegen...
Keep you posted!
Antonio.