Toen ik van m'n vakantie terugkwam en de eerste keer weer in de mk3 stapte, vond ik een veer op m'n mat.
Iedereen die wat langer 'n Escortje gehad heeft weet wat dat betekent; de plastic zelfsteller van de koppeling is kapot.
Als je de bak onder 't dash weghaalt kun je er op de mk3 best makkelijk bij.
Op een mk4 moet je of 't dash uitbouwen, of van onderen kloten zonder iets te kunnen zien.
Na de kabel los halen kan de clip los, en komt met 'n beetje gefiemel 't geheel los:
Met 'n platkopje wip je de clip van de pin van de ratel er af:
De reparatieset kwam met een nieuwe ratel en veer:
En een set nieuwe bussen!
Als je 't geheel zo in elkaar haakt krijg je 'm nooit in elkaar.
Ik heb 't pedaal in de bankschroef gezet, de ratel en halvemaan op hun plek gezet, en een verlengstuk van een ratel er doorheengestoken.
Die is toevallig bijna dezelfde diameter als de as.
Daarna met een haakset de onderkant van de veer in z'n slot in het pedaal getrokken.
Ging veel makkelijker dan andersom proberen.
Vervolgens druk je het verlengstuk zo ver terug dat ie vlak met de zijkant zit, dan kan je 'm in de auto tegen de as zetten en overschuiven.
Dan de dikke ring en veer-ring terug, met een platkop de as terug naar buiten trekken, en de clip er op duwen.
Kabel via de achterkant doorvoeren, en op z'n thuispositie frotten.
En dan heb je weer 'n werkende zelfsteller!