Zo, tijdje geen update, maar veel gewerkt.
Bougies vervangen, carb gedemonteerd schoongemaakt en afgesteld, tussendoor nog startmotor en dynamo vervangen, paar onderstelrubbers en uitgelijnd, en in 1x door de APK! Om dat te vieren een mooi ritje langs de kust gemaakt!
Nu met keuring en verzekering erop naar de zaak gegaan waar ik eerder een plaatwerkreparatie had laten uitvoeren waar ik heel erg tevreden over was, met het magische woord '
soldar' (wat kan betekenen lassen, lijmen, solderen, vanalles) en met de bumpers aan de slag gegaan.
ZeroLWD schreef:
mocht je die bumpers weten te repareren ben ik er heel benieuwd naar.
Komt ie dan:
Allereest worden de scheuren versterkt door een zigzagende ijzerdraad met ongeveer de stijfheid van een paperclip in het plastic te smelten. Dit wordt gedaan met een 'soldeervork', laat ik het zo noemen, met in alle 2 de poten van de vork een gat waar de ijzerdraad in wordt geschoven. Er zit een knopje op de soldeervork, die het verwarmen inschakelt. Het verwarmen wordt ingeschakeld, de draad in het plastic geschoven, de knop wordt losgelaten en na enkele tellen kun je de soldeervork omhoog halen en de ijzerdraad blijft zitten. En geduldig en kramp verwekkend proces.
Vervolgens slijp je de pootjes af. Logisch.
Daarna komt de soldeerbout die op de foto's hier onder is te zien. Met de zijkant, de smalle kant, gaat men over de scheur. De scheur smelt dan aan elkaar, maar er ontstaat ook een gleuf. Vervolgens wordt de platte kant van de bout gebruikt om de scheuren vlak te krijgen, en er kan ook materiaal toegevoegd worden om de gleuven op de vullen.
Eerst voor, die was het simpels, en op een zaterdagochtend door de vakman bij Chapauto geleerd hoe het moet.
Maandag weer terug gegaan en de achterbumper helemaal zelf gedaan. Deze was wel een stuk lastiger, vanwege de complexere ligging van de scheuren.
Ondertussen werd bij de buren de auto gepolijst
Thuis de bumpers met plamuur afgewerkt en gespoten, en van nieuw chroom voorzien.
Ik ben heel tevreden met het resultaat, hier een voor en na foto:
Voor de geïnteresseerden, deze reparatie van de bumpers kostte me 3 dagen en net wat onder de €100.
En terwijl de verf van de bumpers aan het drogen was, mijn koelsysteem doorgespoeld met de tuinslang, omdat de kachel niet warm werd.
Eerst alle slangen van de waterpomp losgehaald om problemen te voorkomen. Toen vanaf het thermostaathuis van koppeling naar koppeling gegaan. Af en toe 'hoestte' het koelsysteem bruine smurrie op. Het duurde buitengewoon lang voordat er overal schoon helder water doorheen kwam.
Een interessante bijwerking die dit had is dat de temperatuurmeter nu netjes in het midden blijft hangen, in plaats van net onder een kwart en schommelend.
En toen, met ook het chroom rond de ramen vernieuwd, maar alles goed gepoetst en foto's wezen maken.
En toen maar de verlagingsveren en de RS2000 velgen die ik nog had liggen eronder gezet.
En nu maar een beetje rijden, genieten van de wagen. Helaas wel een diepe kras onderaan het linkervoorscherm ontdekt vandaag, helaas, maar ik denk dat dat wel makkelijk te repareren is.