Vorig jaar, 16 april.
Een harde schrille krijs als je op de motor remtSinds toen heb ik 'm eigenlijk nauwelijks meer gereden...
Kapotte bak, druk leven, en geen tijd om d'r echt wat aan te doen.
Zelfs Remy wist niet wat het geluid was of waar het vandaan kwam.
Gebeurt mij weer, issues die zelfs de experts met jaren ervaring niet kennen
Een tijd terug heb ik daarom een bak opgepikt bij Dennis, zou een mk3 XR3i bak zijn, ideaal, korte 4.29 overbrenging, lekker hoog in de toeren rijden zodat ie altijd vermogen heeft.
De ouwe bak zou 'n 4.0 moeten zijn geweest.
Hele zooi uit elkaar getrokken, terwijl ik d'r bij kon besloten om de motor te portmatchen.
Zowel aan de inlaat als de uitlaat was veel winst te halen:
Overlap tussen kop en inlaat:
En na het porten:
Heel het spruitstuk flink verder opengetrokken om alles strak te trekken!
Voor: (al het zwarte is waar het spruitstuk kleiner was dan de kop)
Na:
Ook de uitlaatports heb ik gematched met het sportex spruitstuk.
Dat gaat 'm best wat schelen in turbulentie in z'n uitlaat, en hopelijk wint 't 'm wat vermogen!
Laatst ook een RS1600i subframe bemachtigd, en die helemaal opgeknapt, poedercoat, etc.:
en de achterste baksteun ook gedaan:
Ingebouwd, alles netjes gemaakt, testrid tijd!
Rondje langs de wasbox om de zooi van over de winter er af te spuiten:
En toen ging ik d'r de snelweg mee op.
130 op de klok
maar ook maar 3000 rpm...
beetje rekenen, eindoverbrenging blijkt een 3.33 te zijn.
Een dieselbak dus.
Leuk voor economy, maar zo kan ik 'm eigenlijk nooit echt in de toeren gebruiken.
Ook zat er nog een vreemd geluid in wat ie voorheen ook al deed, een soort rammeltje onder motorremmen.
Dus, teruggegaan naar Dennis, en een andere bak opgehaald, deze keer wel echt 'n XR3i bak (tag 83WT EA).
Die d'r onder gestoken, dagje werk!
Toen ook maar even de brandstofpomp verplaatst, want m'n originele bracket was best wel slecht, en de isolatierubbers begonnen scheuren te vertonen.
Eerst hing ie hier, waar de aardekabel heen gaat:
Nu zit hier hier, geeft 'm een betere plek, nieuwe rubbers, en omdat ie op 'n gunstigere plek zit kunnen de brandstofslangen een stuk korter gemaakt worden!
Ook toen de boel los lag de koppelingsplaat nagekeken.
Daar bleken 3 veren in te zitten die samen konden ratelen.
Ik vermoed dat dat m'n motorremgeluiden veroorzaakt!
Een nieuwe plaat had ik niet, en 200mm koppelingen zijn ondertussen unobtanium, dus heb ik met de bankschroef de opstaande randjes op de plaat iets naar binnen gezet.
Nu rammelt ie niet meer, en gaan we 't zien hoe ie 't volhoud
Toen testrit tijd (part 2, electric boogaloo):
Hij ligt als 'n blok op de weg, motor trekt harder dan voorheen, en 't geluid onder motorremmen is compleet verdwenen!
Ik ben in m'n nopjes, binnenkort even nieuwe APK d'r op, uitlijnen, en goan!
Ben ondertussen ook aan 't werken om 'm om te zetten naar EDIS/waisted spark.
Dat geeft meer controle over de ontstekingstiming en dan kan ik een gaskleppositiesensor gebruiken voor de vervroeging in plaats van de vacuum ports op de carb.
De vacuumvervroeging zorgt er nu voor dat ie op 21 graden loopt als ie stationair draait, en da's niet helemaal geweldig.
Gaat een triggerwheel op de voorste pully komen, en 'n controller die de EDIS module aanstuurt.
Als dat d'r op zit, terug naar de rollerbank en kijken of d'r meer uit te halen is?
Hoop dat ie met EDIS en 't porten toch wel de 130pk aantikken kan eigenlijk