Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu di apr 30, 2024 0:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: vr apr 12, 2024 15:46 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
officeel zijn ze allemaal vanaf 86 loodvrij.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: vr apr 12, 2024 19:49 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1176
Woonplaats: ver weg
De meeste premium brandstof hebben al een loodvervanger.
De oude werkplaatshandboeken schrijven RC7 bougies voor, maar de nieuwere RC9. In mijn ervaring is 7 net te laag, en dan krijg je vaak vuile bougies en moet je m regelmatig op z’n staart geven om niet slecht te gaan lopen, vandaar dat ik t vraag.
Trekt ie ook geen valse lucht? Je schreef dat je de carburateur eraf heb gehad? Nieuwe pakking gestoken?

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: vr apr 12, 2024 22:40 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 28, 2019 16:32
Berichten: 41
Dus zolang ik premium 98 blijf tanken, dan zou ik goed moeten zitten? Of gooien jullie er elke tankbeurt ook wat loodvervanger bij?

Die hittegraad staat gewoon op de bougie zelf? Dan draai ik er morgen even 1 uit om te kijken.

Ja, er zit een nieuwe pakking tussen. Ook heb ik de "remmenreiniger lektest" gedaan, en dat leek allemaal prima.

_________________
Afbeelding
love 1980's vierkantheid


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: ma apr 15, 2024 16:23 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 28, 2019 16:32
Berichten: 41
Zojuist heb ik hem even aan een CO-meter gehangen. Hij draait veel te rijk, maar reageert eigenlijk niet op de CO-schroef. Het begon op 7,5%. Met verder dichtdraaien liep hij op, en helemaal dicht zat hij over de 8,5%. Ik heb hem nog eens heel veel slagen uitgedraaid ( overdreven veel ), toen ging hij naar de 6,5%. In mijn ogen helemaal niet logisch. Maar het grootste probleem; hoe los ik dit op? Hij krijgt dus veel te veel benzine, maar er valt niks af te stellen. Het enige wat ik kan bedenken is de naald wat verder in te draaien zodat hij minder krijgt. Maar zijn er nog meer opties?

Een ander punt is dat de ruitenwisser niet naar de 0 stand terug komt. Dus dat zal wel neerkomen op een nieuwe ruitenwissermotor.

_________________
Afbeelding
love 1980's vierkantheid


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: ma apr 15, 2024 16:51 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6684
Woonplaats: Filipijnen
Teveel benzine of te weinig lucht? Hoe ziet je luchtfilter eruit? Op een foto van pagina 2 zie ik een handchoke, blijft die wellicht iets hangen?

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: di apr 16, 2024 7:22 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 28, 2019 16:32
Berichten: 41
Te veel benzine denk ik. Hij zuipt ook benzine. Ik heb afgelopen 2 dagen ongeveer 50 km gereden, en als ik de tankmeter mag geloven heeft me dat een kwart tank gekost. dat zou neerkomen op 1/5, en ik zie nergens lekkage, dus hij verbrand het echt.
luchtfilter is nog zo goed als nieuw, en de choke komt helemaal terug tot aan zijn eindslag, dat zou dus in mijn ogen goed moeten zijn.
Afbeelding

Gisteravond ben ik nog even met de naald aan het prutsen geweest. Deze heb ik wat verder ingedraaid, zodat hij minder minder benzine zou moeten doorlaten. De CO-schroef staat nu op 1,5 slag uit. Ik heb hem nog niet weer aan een CO-meter gehangen maar volgens mij staat hij nog te rijk. Uitlaatgassen ruiken nog heel scherp, en hij geeft wat zwarte rook.

Ik vraag me ook nog steeds af waarom dat rode ringetje in de acceleratiepomp zat. Ik heb ondertussen al heel wat tekeningen bekeken, en nergens komt dat ringetje terug. Dit ringetje heeft er altijd voor gezorgd dat het membraam niet helemaal omhoog kon komen. Deze heb ik er nu uitgehaald. Zou dat er nog iets mee te maken kunnen hebben? Dat hij hier wat doorlekt?

_________________
Afbeelding
love 1980's vierkantheid


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: di apr 16, 2024 20:51 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma maart 18, 2024 17:10
Berichten: 14
Als hij zoveel benzine verbruikt dan moet.je dat ook zien aan de bougies
Dan zou je kunnen zien dat hij een slechte verbranding heeft.
En ik vind het apart dat de co schroef niet reageert dat moet ook ergens vandaan komen.
Zo kan je nooit de motor fatsoenlijk afstellen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: wo apr 17, 2024 14:44 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1176
Woonplaats: ver weg
Als iemand ooit de naald met te veel kracht te ver heeft ingedraaid, zou het kunnen zijn dat deze bot is en daarom niet meer goed afsluit.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: vr apr 19, 2024 10:22 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 28, 2019 16:32
Berichten: 41
2692AD schreef:
Als hij zoveel benzine verbruikt dan moet.je dat ook zien aan de bougies
Dan zou je kunnen zien dat hij een slechte verbranding heeft.
En ik vind het apart dat de co schroef niet reageert dat moet ook ergens vandaan komen.
Zo kan je nooit de motor fatsoenlijk afstellen

Bougies zijn inderdaad zwart. Dus ja, slechte verbranding door een te rijk mengsel. Maar waarom is hij te rijk, en waarom reageert hij amper op de CO-schroef? Dat is iets wat ik uit moet zien te vinden. Het zal wel iets heel erg stoms zijn, wat ik nu over het hoofd zie. Maar ik kan het tot nog toe niet bedenken.

Dummy schreef:
Als iemand ooit de naald met te veel kracht te ver heeft ingedraaid, zou het kunnen zijn dat deze bot is en daarom niet meer goed afsluit.

Naald zag er op het oog nog goed uit. Heb voor de zekerheid ook een andere naald geprobeerd, maar gaf geen verschil.

_________________
Afbeelding
love 1980's vierkantheid


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: vr apr 19, 2024 10:35 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6684
Woonplaats: Filipijnen
Mijn carburateur kennis is alles behalve goed, dus ik denk alleen even hardop; Als je de CO schroef indraait, moet deze ergens tegenaan drukken lijkt mij. Wat als hetgene dat ingedrukt word niet (goed) meer naar buiten komt wanneer je de schroef uitdraait?
Als een carburateur zijn werk niet goed meer doet zou een revisie setje (of vervanging) wellicht een optie kunnen zijn

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: vr apr 19, 2024 22:45 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma maart 18, 2024 17:10
Berichten: 14
Dat zou kunnen maar verstopping of vervuiling kan ook heel goed.
Ik doe.zelf.alles.graag alles in een Ultrasoon bak zodat ik dat.kan uitsluiten.
Alles moet.oke.zijn wil je een goede verbranding en afstelling hebben.
Beetje lastig uitleggen maar het één vangt het andere op het luister nogal nauw


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: zo apr 21, 2024 16:07 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 28, 2019 16:32
Berichten: 41
ZeroLWD schreef:
Mijn carburateur kennis is alles behalve goed, dus ik denk alleen even hardop; Als je de CO schroef indraait, moet deze ergens tegenaan drukken lijkt mij. Wat als hetgene dat ingedrukt word niet (goed) meer naar buiten komt wanneer je de schroef uitdraait?
Als een carburateur zijn werk niet goed meer doet zou een revisie setje (of vervanging) wellicht een optie kunnen zijn

De CO schroef is in principe gewoon een boutje met een puntje er op. Dat puntje komt in een gaatje, bij verder indraaien gaat hij dicht, en verder uitdraaien dan gaat hij weer open. Dus eigenlijk heel simpel, en zou in principe niet mis kunnen gaan. Daarom is het ook zo vreemd dat hij er eigenlijk niet op reageert als je hem in of uitdraait. Hij krijgt dus in mijn ogen via een andere weg een te rijk mengsel. Vandaar dat ik ook dacht aan de acceleratiepomp. Deze ziet er op het oog goed uit, maar heb gelezen dat een minuscuul klein gaatje of beschadiging al kan zorgen voor grote problemen.
2692AD schreef:
Dat zou kunnen maar verstopping of vervuiling kan ook heel goed.
Ik doe.zelf.alles.graag alles in een Ultrasoon bak zodat ik dat.kan uitsluiten.
Alles moet.oke.zijn wil je een goede verbranding en afstelling hebben.
Beetje lastig uitleggen maar het één vangt het andere op het luister nogal nauw

Ik heb nu inderdaad maar besloten om hem ultrasoon te reinigen, en alle pakkingen etc. te vervangen.

_________________
Afbeelding
love 1980's vierkantheid


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: zo apr 21, 2024 21:35 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
een VV carb repareren is eigenlijk nauwelijks de moeite.
Ik zou als je dan toch de hele boel losgooit overwegen om d'r een weber op te steken.
Die zijn veel makkelijker aan onderdelen te komen.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: ma apr 22, 2024 19:36 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 28, 2019 16:32
Berichten: 41
Lynxified schreef:
een VV carb repareren is eigenlijk nauwelijks de moeite.
Ik zou als je dan toch de hele boel losgooit overwegen om d'r een weber op te steken.
Die zijn veel makkelijker aan onderdelen te komen.

Dat idee heeft ook al eens door mijn hoofd gespookt. Maar waar vind ik een leuke Weber? Zijn er eigenlijk wel webers die op mijn huidige spruitstuk passen? Ik heb namelijk al eens gezocht, en alles wat ik tegen kwam ging niet passen op mijn spruitstuk. Ik laat mij graag adviseren. :D

_________________
Afbeelding
love 1980's vierkantheid


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: ma apr 22, 2024 22:27 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
Nee, je zou inderdaad een ander spruitstuk nodig hebben.
Eentje van een 1.4 of 1.6 past gewoon op jouw blok.

Je zou eens op je locale sloop kunnen kijken, wie weet staat er daar nog eentje.
neem wel alle vacuumleidingen etc. mee, just in case.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling