Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu zo mei 12, 2024 20:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Restauratie witte XR3i cabrio; onderwerp hierheen verpla
BerichtGeplaatst: vr jun 29, 2012 21:40 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 02, 2009 17:08
Berichten: 4060
Woonplaats: Deventer
Goed bezig Thom! Gaat helemaal goed komen.

_________________
Groeten, Eric

MEER foto's en bijzonderheden van Red Cabriolet vind je HIER en HIER
Afbeelding
<> Website Ford Cabriolet Site voor alle types cabriolet van het merk Ford! <>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Restauratie witte XR3i cabrio; onderwerp hierheen verpla
BerichtGeplaatst: vr jun 29, 2012 22:33 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 19:59
Berichten: 7314
Woonplaats: Veluwe
Lekker geshopt Thom 8-)

Laat jij moeders toch per ongeluk van de trap kletteren :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Restauratie witte XR3i cabrio; onderwerp hierheen verpla
BerichtGeplaatst: za jun 30, 2012 12:49 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 31, 2010 21:26
Berichten: 2015
Ja zeg...
Vraag dat dan vóórdat je gaat :lol:

Maar is goed hoor... Stond de Ascona er nog? F1 dus blijkbaar wel... Die staat er ook echt al heel lang!

_________________
Ford Fiesta Ultimate 37/250
Ford Escort Mk3 1984
Ex- Ford Escort F1 43/500


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Restauratie witte XR3i cabrio; Motorblok updates!
BerichtGeplaatst: za jul 14, 2012 15:08 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 18, 2011 10:12
Berichten: 449
Woonplaats: Limmen, Noord-Holland
Vandaag dan ein-de-lijk de tijd gevonden om weer eens wat aan het blok te doen. Dit stond al een tijd in het schuurtje thuis heel vies te zijn. Dus, gisteravond het blok achterin de rode mk3 getild en vanmorgen met een lekkere rookpluim naar m'n werk gereden. Daar een uurtje of 3 bezig geweest en in die tijd 4 liter remmenreiniger en een liter Fuel System cleaner gebruikt om alles goed schoon en vetvrij te krijgen. Hieronder het resultaat:

Afbeelding

Afijn, m'n leven is denk ik met 3 weken ingekort door al die dampen maar het is ergens goed voor :lol: Blok weer in de mk3 gehesen (in de strómende regen!!) en naar huis gereden. Thuis aangekomen het blok weer uit de auto gehesen (steeds alleen!) en dat was ook meteen de laatste keer. Ik verrekte een spier in m'n arm en voel m'n rug. :oops: Pijnlijk.

Nog even kort met remreinigernevel erover en gaan! Ik heb professionele motorcoating aangeschaft, en heb de zwarte grondlaag van Rust Seal net gelegd:

Afbeelding
Afbeelding

Hierna nog een laag van dit spul erover en als dat hard is kan ik gaan kleuren; het onderblok wordt diep blauw, de (nieuwe) carterpan glanszwart, de kop ook zwart, het uitlaatspruitstuk zilver en het inlaatspruitstuk ook zwart, met een blauw Ford logo. Dat had ik overigens al veel eerder gespoten en zag ik ineens in een hoek liggen. O ja!!:

Afbeelding
Afbeelding

Het zijn niet de originele kleuren, maar in een witte auto vind ik het persoonlijk wel gaaf! 8-) En het contrast straks met de rode brandstofleidingen, de zilveren versnellingsbak en de koperen spruitstukmoertjes.. Heerlijk!

Klepdeksel ben ik nog niet over uit. Ik denk persoonlijk dat ik volgende maand een uitgave ga doen en een RS1600i klepdeksel ga zoeken. :lol: Nét even mooier.

Binnenkort foto's van het blauwe blokje!

_________________
Groet,
Thom


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Restauratie witte XR3i cabrio; Motorblok updates!
BerichtGeplaatst: za jul 14, 2012 21:26 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4071
Woonplaats: zuidbroek
zie er goed uit,waar haal je de tijd vandaan :D
maar mag hopen dat je voor je het blok ging opknappen,wel even de compressie heb gemeten,voor het geval dat
heb nog wel 4 rsi kleppendeksels liggen en s1 velgen en klaverbladvelgen,maar ja t,is ook zo,n pokke eind rijden he :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Restauratie witte XR3i cabrio; Motorblok updates!
BerichtGeplaatst: zo jul 15, 2012 10:40 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 02, 2009 17:08
Berichten: 4060
Woonplaats: Deventer
Ziet er super uit Thom! Gaat zeker mooi worden.
Succes nog verder...

_________________
Groeten, Eric

MEER foto's en bijzonderheden van Red Cabriolet vind je HIER en HIER
Afbeelding
<> Website Ford Cabriolet Site voor alle types cabriolet van het merk Ford! <>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Restauratie witte XR3i cabrio; Motorblok updates!
BerichtGeplaatst: zo jul 15, 2012 19:57 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 18, 2011 10:12
Berichten: 449
Woonplaats: Limmen, Noord-Holland
jelte schreef:
zie er goed uit,waar haal je de tijd vandaan :D
maar mag hopen dat je voor je het blok ging opknappen,wel even de compressie heb gemeten,voor het geval dat
heb nog wel 4 rsi kleppendeksels liggen en s1 velgen en klaverbladvelgen,maar ja t,is ook zo,n pokke eind rijden he :D


Tijd, is een rekbaar begrip natuurlijk Jelte :lol: Ik heb meestal alleen zaterdagmiddag en zondagmiddag de tijd. Maar toegegeven, ik ben niet doordeweeks altijd onderweg zoals jij. Dus 's avonds kan ik nog wel eens wat!

Wat die compressie betreft; ik heb een maandje gereden met het blok, en rijden en trekken ging voor mijn gevoel prima. Hij liep ook niet slecht of op 3 poten. Had naar mijn idee genoeg power zitten in die 4 pitjes. Daarbij, voor mij is het ook gewoon leerzaam om te doen. Dus mocht het blok alsnog slecht zijn, kan ik tegen die tijd rustig een goed onderblok aanpakken. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat hij nu ook wel netjes vooruit gaat komen. :)

Inderdaad, je woont een pokkeneind weg :roll: Dus 'ff' naar Jelte is er gewoon niet bij. Maar een setjes S1 velgen kan altijd nog via een meeting mee! Ik ga je wel even PB doen over zo'n RSi deksel, dat kan wel met de post namelijk... hehe 8-)


Gisteravond een feestje gehad in Brabant, en ik moet zeggen dat ik goed voel dat het gezellig was. Dus vandaag rustig aan beetje in het zonnetje buiten met en kloppend hoofd verder gegaan met het blok. Nog een extra laag Rust Seal erover en even stiekem de kop erop gelegd, voor het plaatje :lol::

Afbeelding

Na het drogen begonnen met de blauwe coating:

Afbeelding
Afbeelding

Nog eens even naar de cilinderkop gekeken. Die laat ik binnenkort nog even professioneel controleren en daarna uiteraard vlakken. Wat de kop betreft: m'n vader vind het stiekem ook wel prachtig dus die heeft hem onder handen genomen. Ik leverde onderdelen aan, dus nieuwe klephoedjes, 8 nieuwe stoters, nieuwe borgmoertjes voor de tuimelaars, kopbouten, pakkingset voor de gehele kop, waterpomp, riem, spanner enz. De klepzittingen zijn geslepen, de kleppen sowieso helemaal schoongemaakt en ook de verbrandingskamers zijn schoongemaakt. Het is allemaal niet tot in perfectie, maar voor mij al verder dan ooit :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik nog een paar pakkingen waarvan ik geen idee heb waarvoor ze zijn... Kan iemand mij dat misschien vertellen?? :oops:

Afbeelding

Dan heb ik ook nog een onderdeel waarvan ik niet meer weet wat het is...:

Afbeelding

Dannn... vraag over de injectorrail tussen de kop en het inlaatspruitstuk. Ik heb vermoedelijk de pakkingen voor de injectoren erbij zitten, maar ik durf ze niet los te halen. Bang dat ik iets beschadig :!: Hoe moeten ze los? En wie heeft er tips wat betreft het reinigen van de injectoren??

Afbeelding
Afbeelding

En die sensor in het midden.. Waar is die voor? :D Ik voel me nogal idioot dat ik alles vraag en wel zo'n blok uit elkaar ruk. :geek:

Ik hoop dat er mensen zijn die mij een beetje bij kunnen staan in het proces van opbouwen. In ieder geval alvast heel erg bedankt!

_________________
Groet,
Thom


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Restauratie witte XR3i cabrio; ergens wat hulp nodig...
BerichtGeplaatst: ma jul 16, 2012 19:24 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 18, 2011 10:12
Berichten: 449
Woonplaats: Limmen, Noord-Holland
Klein upje, wil echt graag weten wat ik met de verstuivers aanmoet qua demonteren...

_________________
Groet,
Thom


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Restauratie witte XR3i cabrio; ergens wat hulp nodig...
BerichtGeplaatst: vr aug 03, 2012 20:24 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 18, 2011 10:12
Berichten: 449
Woonplaats: Limmen, Noord-Holland
Niemand reageert op de vorige vraagjes, jammer :shock: Kan nog steeds wel schriftelijke hulp gebruiken met dit project :oops:

Paar kleine dingetjes gedaan met het blok de laatste tijd. Ik heb een pracht van een motorbok aangeschaft dus het blok hangt nu mooi op een karretje dat er ook echt voor is ontworpen en het werken gaat een stuk makkelijker zo.

Inmiddels de nieuwe carterpan eronder gezet. Ging nogal k*t vanwege de pasvorm van het imitatieding. Maar alles lukt uiteindelijk, zeker met hulp van je vader! Hier een foto van het omgekeerde blok met de nieuwe pakking:
Afbeelding

Verder via de lokale dealer een origineel oliefilter en een setje bougies weten te bemachtigen. Onder het stof, maar elke cent waard als ik kijk wat er op staat :D
Afbeelding

Nieuwe dynamo, gereviseerde startmotor, bouten, moeren, nieuwe thermostaat, en ophangbeugels e.d. ook uit de loods en bij leveranciers vandaan gehaald (blij dat ik in een magazijn werk! Werkt echt aan de telefoon!) En langzaam alles aan het schuren en coaten om het blok weer op te bouwen. Het gaat gestaag, maar met 3 auto's waar je elke keer wat aan wilt doen is het soms lastig ;)

Binnenkort weer meer. Stay tuned.

_________________
Groet,
Thom


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Restauratie witte XR3i cabrio; ergens wat hulp nodig...
BerichtGeplaatst: vr aug 03, 2012 20:30 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 03, 2009 14:55
Berichten: 1808
Woonplaats: provincie Utrecht
Heb je een reden om de injectoren eruit te halen?

Zou alles losdraaien en in de kruipolie zetten. Nachtje laten weken en voorzichtig met een waterpomptang proberen te draaien.

Over die pakkingen zou ik het zo niet weten. Die slang lijkt op de carterventilatieslang.

_________________
Only Love Beats Ford


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Restauratie witte XR3i cabrio; ergens wat hulp nodig...
BerichtGeplaatst: za aug 04, 2012 0:29 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 05, 2010 16:05
Berichten: 609
even kijken of er een haynes manual te krijgen is voor de mk3 escort... daar staat echt een hoop leerzaams in over je auto


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Restauratie witte XR3i cabrio; de stekker gaat eruit...
BerichtGeplaatst: di sep 04, 2012 19:17 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 18, 2011 10:12
Berichten: 449
Woonplaats: Limmen, Noord-Holland
Groot nieuws. Ik trek de stekker uit dit project. :cry:

Nu ik er al ruim 3 maanden niets meer aan gedaan heb is de beslissing dan toch gevallen, ik stop met deze restauratie en de body gaat naar de oud-ijzerboer. Er zijn gewoon teveel zaken die ik niet zelf kan doen aan de auto en als ik in de rest wil blijven rijden en daar lekker aan wil hobbyen moet ik hier niet meer geld in stoppen.

Ook ben ik begonnen met een deeltijdstudie HBO Logistiek in Amsterdam, naast mijn fulltime baan bij Volkswagen. Zoals we allemaal weten, kosten opleidingen ook grof geld en zit ik de komende 2 jaar nog in het jeugdloon ook, bepaald geen vetpot. :roll:

De body van de cabrio is té rot. Voorschermen rot, aanhechtingen rot, front rot, dorpels rot, accubak rot, reservewielbak rot en wie weet wat nog meer achterin onder het dak... Ik kan zelf níet lassen en níet plaatwerken. Laat staan dit afmaken. Uitbesteden is me te duur voor zoveel werk. Daarbij moet er dus ook nog een nieuw cabriodak, frame enz. op. Het gaat simpelweg niet.

Maarrrr!

Uiteraard maak ik het blok af, heb ik nog vijfbakken, de Kamei X1 bodykit, het XR3i dash, deurpanelen, gereviseerde startmotor, dynamo enz. enz. Ik heb daarom bedacht om als ander project de rode ex-Jelte mk3 te pakken voor een (hopelijk) aardig lijkende XR3i conversie. Deze auto heeft plekjes, maar de hierboven genoemde punten zijn in heel nette staat voor een Escort. En ook een org. Nederlands kenteken. Ik wil deze mk3 uiteindelijk wit hebben, met een XR3i spoiler enz. Maar daar zijn we nog lang niet. :D

Vóór de volgende APK in maart 2013 zal naar vrezen ook de matzwarte mk5b het veld moeten gaan ruimen. Ik hees hem laatst op en constateerde helaas ook rotte plekken in de achterste kokerbalken. Verder wordt de algehele staat van de auto gewoon echt slecht. Alles kraakt en doet, roest slaat overal toe, bak wordt slecht.. Uiteraard zal deze dan tot op het laatste onderdeel uit elkaar gaan en naar alle vermoeden plaats maken voor een andere Ford. Zij het een Escort, zij het misschien wel een nette Mondeo van ongeveer 2002. Maar het liefst iets waar m'n Cossies onder passen.

The Times they are a-changin'. Zo zou ik het kunnen zeggen. ;)

Mocht er dus nog iemand toevallig wél interesse hebben in een body van een cabrio, PB maar. Het duurt nog wel even voordat het allemaal in gang gezet gaat worden. :)

_________________
Groet,
Thom


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Restauratie witte XR3i cabrio; de stekker gaat eruit...
BerichtGeplaatst: di sep 04, 2012 20:23 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 18, 2009 20:26
Berichten: 395
Woonplaats: Overijssel
Jammer van je beslissing, maar ik denk dat je de beste keuze hebt hebt gemaakt. Ik had er met jou al eens over gepraat tijdens de Youngtimer Meeting in Ulft. Het word wel allemaal erg kostbaar als je alles wilt laten doen. Je kunt je nu lekker gaan uitleven met de rode MK3! Veel succes met je project!

_________________
Afbeelding

You don't have a car if you don't drive a Ford!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Restauratie witte XR3i cabrio; de stekker gaat eruit...
BerichtGeplaatst: di sep 04, 2012 20:29 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo mei 30, 2010 14:13
Berichten: 101
Woonplaats: Zutphen
Is het ding wel bijna kompleet? Ik vind het zonde,om het ding weg te doen,als er wat gelast en wat plaatwerk gedaan moet worden. Heb evt wel interesse.

Grt.,Nanno

_________________
Escort Cabrio 1600 Mk6
Escort Cabrio 1800 Xr3 Mk5a
Escort Van TDI
Er is maar 1 kleur mooi : GEEL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Restauratie witte XR3i cabrio; de stekker gaat eruit...
BerichtGeplaatst: di sep 04, 2012 22:34 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 01, 2009 21:20
Berichten: 3901
Woonplaats: Baronie van Breda
Zonde Thom, maar soms moet je inderdaad zeggen van het is teveel.
Ik heb daarom mijn Mk1 toendertijd ook weggedaan. Same situation ;)

Je plan om met die rode dan door te gaan, lijkt me dan inderdaad beter.
De basis is goed, en je hebt al een hoop spullen.
Das dan iets makkelijker te realiseren.

Komt goed man!

P.s: Zaterdag avond tijd/thuis ?
Tosca en mij leek het wel leuk om langs te komen.
Ontmoet ik jou ook eens 8-)

_________________
Ford Taunus TC1 1600L Coupé 1973
Ford Granada Mk3 Sedan 2.3 V6 L 1983
Ford Escort 1.3 C 1986
Ford Escort Mk4 1.4 CL Bravo 1988 "Brownie"
Puch MV50 1974
Harley Davidson Cagiva SST350 1979


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling