Ik hou eigenlijk helemaal niet van cabrios...
Ik had een vervanger nodig voor die groene, waarvan de motor helemaal in de soep lag. 351.000 gehaald, dus alsnog geen zonde.
Omdat ik eind mei de auto kocht, met het vooruitzicht in september naar Portugal te verhuizen, had ik eigenlijk een auto nodig waar geen werk aan zat.
Dus kocht ik een auto met veel werk en óók nog eens een cabrio. Ach ja, als je verliefd wordt op een auto, moet je m hebben.
Er kwam ook een donor bij, eentje van voor naar achter verrot. Prima. Zonder kenteken, helemaal mooi. Zodoende wist ik ook niet dat het een 1.3 was, aangezien ik dacht dat de cabrios alleen in 1.6 waren geleverd. Vorige eigenaar dacht dat denk ik ook, hij had m namelijk gekocht voor de motor.
Het interieur was helemaal verrot, vol met vochtplekken, en zodoende was ook het karton van de panelen krom, en er waren luidsprekers in gebeund op de manier die iedere liefhebber pijn doet in zijn hart. Zodoende was dat het eerste dat uit die rooie kwam, waarvan ik de randen nog eens goed heb vastgelijmd.
Ook het motortje maar klaar gelegd voor in die blauwe te lepelen...
3 dagen later...
Toen die weg was kon ook de groene ontmanteld worden. Hiervan zijn onder andere de draagarmen en het schakelmechanisme over gezet.
Het dashboard was ooit eens 'geflocked' denk ik, waardoor er nog allemaal vieze lijmresten op zaten, die na 17 jaar stilstand al hélemaal smerig waren. Zodoende met chemicaliën, waaronder Alblax Kitverwijderaar, allemaal tevergeefs.
De eerste prioriteit was natuurlijk het blok, dat rookte als een gek, tikte als een gek, en waneer ie zin had op 3 poten ging lopen. Ik hou best van een uitdaging, maar deze heb ik laten liggen. Heb er overgens ook geen spijt van, aangezien ik van Niek een 'XR3' blok kon overkopen, zonder inlaatspruitstuk en carb, wat juist wel weer prima is, is het weer lekker 'origineel'. Na goed schoonmaken:
Toen klaargemaakt voor het erin hangen, nieuwe olie, nieuwe koppelingsset, nieuwe bougies & kabels, nieuwe riem en waterpomp, allerlei nieuwe pakkingen, na het ontdekken van een scheur in het uitlaatspruitstuk ook die maar vervangen, ook de carterpan nog eronderuit gehad, maar die was al brandschoon!
De volgende dag:
's Avonds nog zitten tobben met het starten, bleek dat dat staafje dat van de nokkenas naar de benzinepomp gaat ontbrak. Die er snel in gezet, en toen was het starten, lopen. 1000km later wederom de olie ververst.
Omdat de elektra ook een rommel was, en het dashboard lelijk, maar het hele dashboard eruit gehaald om een dagje te puzzelen. Bij het terug zetten het dashboard uit die rode erin gezet. Meteen ook een pioneer radio aangesloten, CD/aux, omdat schijnbaar cassette radio's met tulpstekker niet bestaan... Verschrikkelijk, maar je moet wat als muziekliefhebber. In de kofferbak ligt nu een Pioneer TS-WX77A, waarvan de kabel van de remote gebroken was. Dat was ook nog even puzzelen, aangezien ik de kabel al had getrokken, die bij de handrem naar beneden ging en in de kofferbak pas weer boven kwam. Zo werd dat ineens een karwei voor 2.
Nog wat kleine dingetjes, waaronder nieuwe bandjes, en toen op naar Portugal.
In totaal 3500km gereden in 6 dagen. Ik was in 1 dag naar Bordeaux gereden, waarna ik tot Madrid geen snelweg meer heb gezien. 3 dagen in de Pyreneeën gehangen, wat een wegen!! En het beestje hield zelfs de motorrijders bij op die bergweggetjes.
Vooral in Spanje veel positieve reacties gehad op de auto. Je hebt daar tankstations waar ze voor je tanken, en bij het zien van mijn auto mocht ik deze altijd gratis wassen, wat ook wel nodig was in die stoffige woestijn daar. Toen ik te laat uit Madrid vertrok, om voor het sluiten van de receptie in Badajoz te zijn, heb ik aan een stuk 170 doorgevlamd van Madrid tot Badajoz. De auto heeft zich echt bewezen, en hoewel ik eerst sceptisch was over mijn aankoop, ben ik er nu dolgelukkig mee.
Dag 1 in Portugal kwam de auto al meteen goed van pas
Hier heb ik helaas alleen geen garage of brug of garagekrik. Immidels heb ik al wel het koelwater eens ververst, en nieuwe schrijven en een wiellager gezet.
Als volgende staat op het lijstje, nieuwe remblokjes en de uitlaatrubbers vervangen, maar helaas heb ik hier erg weinig tijd, maar voor mijn lieve autotje, is er altijd wel tijd te maken natuurlijk!
Allen, de groeten uit Portugal!