vorige week was een grote deceptie als het ging om voortgang en dit was ook meteen mijn laatste vakantie weekend. Er moest dus gewoon weer voor de baas gewerkt worden. De cabrio heeft al die tijd bij een bevriend garage bedrijf gestaan waar ik veel van dit soort sleutel werk doe, dat is heel handig omdat al het gereedschap en andere hulpmiddelen voor handen zijn maar buiten de vakanties om kan ik slechts 1x in de 2 weken een paar uurtjes op zaterdag daar terecht. Dat zou betekenen dat het project heel veel vertraging op zou gaan lopen. Vandaar dat voor gisteren het doel was om de auto vloeistof dicht en verplaatsbaar te krijgen.
Het ging natuurlijk niet vanzelf maar veel is gelukt.
De korte koppeling kabel van de mk3/mk4 past op de mk7 bak en heeft voldoende vrije slag om de koppeling te kunnen bedienen.
Ik heb voor nu op de blacktop focus gaskabel een extra veer gezet waardoor ik het efi gaspedaal kon blijven gebruiken. Het focus pedaal past niet in de mk4 omdat de vorm anders is en deze tegen de stuurstang aan komt.
De waterslangen zijn uiteindelijk een verzameling van verschillende auto's geworden.
de slang van de waterpomp naar de radiator is die van de focus. Deze heeft 1 aftakking die naar een hard plasic pijp gaat die over de radiator gaat. De focus radiator heeft aan de waterpomp zijde een extra aansluiting waar de slang van het koelvaatje op komt te zitten. Dit heeft een escort niet, ik heb in de aftakking naar de plastic pijp een T pijp geplaatst om zo een vul punt te kunnen maken. ik heb voor deze slang die van de focus gebruikt die normaal tussen het vaatje en de radiator zat.
De plastic pijp heeft aan de andere zijde 2 uitgangen waarvan er eentje naar de voorzijde van het thermostaathuis gaat en de ander naar de kachel radiateur. De korte aansluiting tussen de pijp en het thermostaat thuis is die van de focus, de lange naar de kachel is ook die van de focus maar ingekort aan de kachel zijde. De focus kachel heeft een dikkere diameter pijp. De retour pijp van de kachel naar het thermostaathuis is die van de escort ook iets ingekort aan de thermostaat zijde.
Het brandstof filter was nog een hele uitdaging. de originele leidingen van de escort zijn net als bij de focus van 8mm staal. alleen komen ze bij de focus aan de bijrijders kant omhoog waarbij ze bij de escort vanaf de bijrijders kant diagonaal over het brandschot gaan naar de bestuurderzijde. Je kan deze leidingen niet zomaar inkorten omdat er speciale fels randjes op zitten die de koppelingen op zijn plek houden. Ze zitten zeker nog niet op definitieve plek. maar met wat creativiteit kreeg ik ze toch zonder te knikken terug gebogen naar boven, daar zijn ze eigenlijk nog wat te lang maar voor nu zit het goed vast.
De uitlaat van de focus heeft dezelfde diameter als die van de xr3i dat scheelde weer. En ook de positie van de uitlaat komt goed uit. De flens van de kat zit precies voor de middenpijp van de escort. Ik heb het eerste rechte stuk van de middendemper van de focus eraf gehaald (daar zat dezelfde flens op als op de kat van de focus). Dus nieuw focus pakkinkje en een nieuwe uitlaatklem en wat kit zat dit ook weer op zijn plek. Hier wil ik nog wel een flex stuk tussen want alles is nu vast gebout.
Hierna even de kabelboom met de computer over de motor gelegd om te kijken of die wilde lopen. hij wilde wel meteen rondgaan maar aanslaan ho maar. De brandstof pomp die liep keurig en er was ook vonk maar toch geen lopende motor. Na wat onderzoek bleek dat ik de klassieke fout gemaakt had en aan en afvoer van de benzine leidingen had omgedraaid op de brandstof rail. Na deze omgedraaid te hebben startte de auto meteen.
Omdat de hele kabelboom nog goed in de auto gelegd moet worden, de dynamo nog aangesloten moest worden hebben we besloten om hem maar naar huis te slepen zodat ik hem thuis kan afmaken.
De auto is dus thuis, en er zit leven in. Het is nog niet geweldig. De remmen zijn nog heel sponzig, hij loopt alleen stationair maar er is voorgang.