Nou, vol goede moed begonnen. Die witte wagen aan de praat gekregen, beetje mee gecrosst, was wel lache.
Nou was dus de radiateur van de RST stuk en ook de versnellingsbak was stuk gelopen, en er moest dan natuurlijk meteen een nieuwe koppeling op. Samen met alle rotte zooi aan 't chassis, konden we m dus maar beter gelijk helemaal restaureren en dan importeren. Nou was die witte nog best wel goed eigenlijk, dus waarom niet omkatten en voor de import gooien? Nou voor de import moesten we dus een certificaat van Ford krijgen hoe en wat met dat chassisnummer, en aangezien we de originele motor niet hebben ging importeren dus niet lukken... Nou, oke, dan moeten we maar een portugees chassis vinden, en daar die motor in gooien. Wat blijkt, tot mijn grote teleurstelling, zijn motorswaps hier nagenoeg onmogelijk... Om een motor te wisselen moet de fabrikant een certificaat af geven, waarin ze zeggen dat die motor origineel geleverd is op dat type, wat dus onmogelijk is met een RST Cabrio. Dat is dus een nieuw, niet bestaand type, en moet dus getest worden op een testtrack zoals alle nieuwe types een goedkeuring moeten krijgen. Dat gaat dus nooit, nooit, nooit...
Ondertussen stond de auto dus al half uit mekaar in Portugal te verstoffen, terwijl ik onverhoopt 8 maanden in Griekenland zat. Gelukkig maar, want anders hadden we een hoop geld verspild door deze wagen te restaureren.
Om er toch nog een jaartje van te genieten heb ik maar snel de dorpels en andere structurele delen gelast, en de boel weer in elkaar gegooid.
Het plan is nu om eind van het jaar, als de APK af loopt, even langs een bedrijfje te gaan in Rotterdam, en misschien 2 jaar erbij te kopen. Als dat lukt worden de wielkasten en dergelijke optische dingen nog gelast. Komen nog wel 2 nieuwe deuren in, dat wel. En anders heb ik al wel een plannetje, maar dat zien we tegen die tijd wel.
Zo trof ik de RST aan na 9 maanden:
Koffer waterdicht gebakken, ja, dat gat was echt zo groot
Radiateur was lek, vervangen door een aluminium modelletje, plus minus een cm dikker. Was geen 'direct-fit', maar dat kwam er op neer dat je de boutgaten zelf moest boren. Ook maar over gegaan op 1 fan, omdat de mounting van de 2e fan een deel van de intercooler blokkeerde. Nieuwe thermostaat gezet, wijzer komt niet van t midden af.
Nieuw koppelingetje, en bakolie ververst.
Eerste keer starten kreeg ie geen laadstroom. Ff een dynamo uit t magazijn gepakt, maar de riem kwam niet op spanning. Maar open geslepen. Later wel een ringetje eronder gedaan hoor.
Na een dagje of 8
Meteen een ritje gaan maken, en een volle tank 98.
Meteen een paar problemen opgemerkt... Bij volle stuuruitslag piepte er een riem. De riemen gaan vanaf de poelie naar de pomp en vanaf de pomp naar de dynamo. Alle 2 maar vervangen, het horen er 3 te zijn maar de poelie is gaar, maar toch maar 3 terug gezet, en daarmee was t verholpen.
Een ander probleem is dat bij het indrukken van de koppeling bij toerentallen boven de 2500 plus minus, de motor stil valt. Ook koude start lukt niet, moet iedere keer met startspray. De eerste keer starten in 9 maanden met startspray oke, ik had gehoopt dat met een beetje rijden, motor warm laten worden, toeren maken etc, beetje rekken strekken zegmaar, het probleem wel zou verdwijnen. Maar na een 200km of wat gereden te hebben start ie nogsteeds niet koud, en valt ie nog steeds uit bij het intrappen van de koppeling. Alle sensoren zijn schoongemaakt, vacuumleidingen allemaal vervangen, brandstoffilter vernieuwd (dacht dat t misschien brandstofdruk was...). Binnenkort misschien ff de spinnenkop uit elkaar halen en alles schoonmaken, misschien dat dat helpt...
't Vrouwtje wil er ook een spoiler op... Ik ben niet zo van de spoilers, maar opzich, ze heeft geen verkeerde uitgekozen. Binnenkort maar ff schuren en spuiten, en monteren.
Verder nog dat brandstofpomp probleem waar ik laatst over schreef is nog niet opgelost. Heb ondertussen maar ff een directe draad van de accu af getrokken, als tijdelijke oplossing. Misschien dat ik de wagen zelfs weg breng naar een auto-elektricien, aangezien elektrisch niet mijn beste vak is.
Toen brak er ook nog een stukje ophanging, gelukkig gebeurde dat toen we de loods uit rolden, en niet met 120 in de bocht. 2 uit het magazijn opgeknapt, nu is t wachten tot de powerflex binnen is. En voor wordt ook meteen vervangen door paarse powerflex.