Ik heb inderdaad de olie gewisseld, en de nokkenas en stoters van het oude blok gepakt. In genummerde zakjes gedaan en in dezelfde volgorde weer terug gezet.
De oude zaten en gleuf in en de 'nieuwe' niet. Hetzelfde geld voor de nokkenaslagers, de nieuwe hadden ook geen gleuf. Ik heb veel moeite gehad om de nokkenaslagers te vinden, maar uiteindelijk voor een Focus Mk1 waren ze nog leverbaar.
Toen met het verversen van de olie kreeg ik het filter voor geen meter los. Beetje creativiteit kom je er wel.
Toen nog het dashboard deels uit elkaar gehaald, elektrisch de boel na gekeken, en een radiotje aangelegd. Hele hoop troep tegen gekomen.
Om de sub netjes aan te leggen het interieur ook maar even weg gehaald, kwam wel hele aparte isolatie onderuit. Dan weet je al hoe laat het is, maar dat zien we volgend jaar wel. De ratten hebben er ook goed ingezeten. 3 volle stofzuigerzakken aan troep uit de rechter dorpel gezogen.
Gelukkig met de stoelen eruit wel het tapijt kunnen schoonmaken, dat krijg je ook niet voor elkaar in dat busje. Nu een pioneer DEH09BT met 2 80W luidsprekers en een actieve sub.
Toen na alle in elkaar gedraaide kabeltjes fatsoenlijk te hebben verbonden deed het dimlicht het nogsteeds niet (ik reed al 2 maanden met stadslicht of grootlicht). Toen het goede relais gevonden, en dat was doorgebrand. En ik dacht, bij een wit oud busje, portugees nog ook, past natuurlijk niets beter dan een kabel direct van de plus van de accu en dan een gestript eind in die zekeringkast gepropt.
Achterlicht er ook terug op geplakt, die gekleurde plastic kap was er vanaf. En toprubbertje vervangen.
En toen op naar de APK. Nu weer APK tot augustus 2020!
Had nog een sticker liggen, paar jaar terug op EFE gescoord nog, wat leuke velgjes (je moet hier de originele bandenmaat aanhouden voor de APK), heel ander busje nu.
Alles in orde, klaar om over een week naar griekenland te rijden.
En toen begon ie stil te vallen en moeilijk te doen. Bleek dat de O-ring van het hoge druk gedeelte van de brandstofinjectiepomp lekte. Prachtig apparaat!
Terugslagklepjes naar de injectoren
De kapotte O-ring:
De plunjer, die gleuf valt in de nokkenschijf
De nokkenschijf
De nokkenschijf valt in een as met rolletjes
Deze gasklep valt in een gat in de regulerende ring die over de plunjer schuift
De plunjer met de poorten
Ding in elkaar, werkte weer prima, gelukkig, beter nu dan onderweg.
Vervolgens, een paar dagen later, de avond voor vertrek, knal. Motor abrupt uit. Oh nee... Ik dacht dat de riem weer gebroken was. 'Gelukkig' was alleen de plunjer van de brandstofpomp vastgelopen. Wel zonde. 2 dagen vertraagd en er zat een nieuwe brandstofinjectiepomp op. Was van een Mk5, dus al die sensoren ook afgekoppeld.
Voor de honderste keer ondertussen weer die pomp getimed, dus de lockpin van de krukas maar aangepast. Dat ze daar bij de fabrikant niet aan denken...
Toen alles er weer in, en om de leidingen spanningsloos te monteren zet ik ze boven handvast (aan de injectoren, met de hand), en op de pomp vast gedraaid, volgende leiding, enzovoort, en je voelt m al aankomen... Nou, accu leeggestart, kan zijn dat er lucht in de leidingen zit... Dus een rondje rond het blok aangesleept dan gaat ie misschien wel... En toen zag ik een spoor achter me aan komen, viel het kwartje. Op dat moment reed ik op motorolie, dus ja, was een grote troep.
Leidingen vast gezet aan de injectoren, en startte zo.
Ik naar huis gereden, uit gezet, en de radio bleef aan. En niet starten. Terug naar de werkplaats, en snapte er niks van. Vroeger, toen ik nog bij Fokker zat, kon je kiezen of je elektrisch of mechanisch werd opgeleid. Ik was mechanisch, en vandaar ook niks elektrisch geleerd. Nogsteeds een gebrek. Uiteindelijk met hulp van onze forumleden er achter gekomen dat de dynamo kortsluiting maakte, en door het doorverbonden draadje op het instrumentenpaneel bleef er vanalles aan, maar dus, nieuwe dynamo, en gaan.
Ondertussen 5 dagen vertraging, maar het was gefixed, ik er vandoor, en gelukkig nog voor ik op de snelweg zat liet ik m stil vallen, en wou ie niet meer starten. Aangesleept, en weer naar de werkplaats gereden.
Gemeten, 12.2V, en als ik gas gaf 11.6V... Heel vreemd. Want het klonk niet alsof de riem slipte. Toch maar nieuwe riem gehaald, en toen kwam ik al aan de 12.6V. Maar als ik 4200km rijd, rijdt ik constant hogere toeren, dus zou ie niet opladen, dus moest ik er toch wat aan doen.
Wat bleek, de poelie van de v-snaar zit op de krukaspoelie met een stuk rubber ertussen. En dat was dus gaan slippen. Gelukkig zat die van het oude blok nog goed vast.
Toen 14V gehaald, en op naar griekenland. Ondertussen 6 dagen vertraging, en dus werd een 10 daagse roadtrip 4 dagen snelweg. 50L aan jerrycans mee, in Salamanca nog zonnebloemolie gehaald, toen weer getankt in Slovenië en in Macedonië. Karretje heeft het goed gehouden, alleen 1 langzaam leeglopende band.
Portugal
Spanje
Kroatië
In Servië nog doorzocht
Maar al met al, 4200km in 4 dagen, berg op 65, berg af net aan 130, maar over het algemeen 100. Je moet geen haast hebben, maar het is een zuinig, en achteraf gezien, ook wel een betrouwbaar autotje. Zenuwachtig geweest toch... Zo blij dat ik ben aangekomen. Soms kwam ik echt door delen van de wereld dat ik dacht, 'Als ie er nou mee kapt, ben ik wel serieus de l*l'. Maar we zijn er.