Ford Escort Club Nederland http://ford-escortclub.nl/forum/:80/ |
|
Busje http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=7&t=12684 |
Pagina 2 van 2 |
Auteur: | Dummy [ di mei 18, 2021 17:05 ] |
Berichttitel: | Re: Busje |
Tijdje weg geweest, druk met andere dingen, maar niet stil gezeten. Busje is inmiddels weer in Portugal. Voor het vertrek nog een trekhaak en een imperialtje erop gezet, om zo veel mogelijk Escort onderdelen mee te nemen naar huis. Ook de sportstoelen moesten mee, en de effiecientste manier was om ze te monteren en de originele stoelen achter te laten. Toen ingepakt en op naar huis. Die 50 paarden deden het prima, totaan de hoogvlaktes van Spanje waar ie in de ijle warme lucht net aan 70km/u haalde in zn 4. Dat waren 500 lange kilometers. Ook een enkele bergpas was het alarmlichten aan en vol gas in zn 2 omhoog, een enkele keer zelfs niet verder dan de eerste versnelling, maar we komen er wel. Eenmaal terug in Portugal bleef t busje een fantastisch werkpaard, en iedere keer stond ik weer versteld van wat ie allemaal kon trekken. Helaas rond November vorig jaar, een lek in een koelslang, en niet op de temperatuurmeter gelet. Voor ik het wist was het al te laat, en kwam de motor oververhit met een lekke koppakking te staan. Busje werd aan de kant gezet, en een mondeo kwam tijdelijk daar voor in de plaats. Dat chassis wat hierboven op de aanhanger lag is in stukken geslepen en zou al plaatwerkdonor dienen voor busje. Dus nu ie stil stond met een lekke koppakking, kon ik het maar beter in 1x goed aanpakken, en direct de accubak en het binnenspatbord lassen, samen met wat plekjes in de bodemplaat, en dan direct een turbodiesel erin. Helaas viel het vies tegen. Toen het interieur eruit kwam bleek de bodemplaat toch slechter dan verwacht. Van binnen was te zien dat de accubak, die al eens aangepakt was door een vorige eigenaar, al goed doorgerot was. Ook binnen de A-stijl was het behoorlijk rot. Wat scheurtjes achter het gaspedaal. Ook onder de zekeringkast problemen Rechtonder de voorruit Dit leek nog allemaal wel te repareren, er zou wat werk in gaan zitten maar de materialen heb ik liggen dus er zou enkel tijd in geinvesteerd moeten worden. Maar toen de spatborden eraf kwamen bleek pas echt hoe groot de schade is. Hier is te zien hoe de scheur van het binnenspatbord doorloopt onder de accubak door naar de bodemplaat/wielkast totaan de onderste chassisbalk. De hele rechter veerpoot hing dus eigenlijk aan het buitenspatbord en dat kleine beunplaatje dat iemand ooit over een beginnende scheur heeft gelast. En ook de linkerkant is niet top. De moed begint me nu een beetje in de schoenen te zakken... Aan de ene kant wil ik busje heel graag redden, en ben ik bereid om er tijd en moeite in te stoppen. Aan de andere kant vraag ik me af of het wel realistisch is, en realiseer ik me ook dat ik met de tijd die ik hierin zou steken veel mooiere dingen kan bouwen... 't Is ontzettend zonde, want vanaf de deuren naar achter is ie kneiterhard nog... Ik ben bang dat dit het einde is... |
Auteur: | Lynxified [ di mei 18, 2021 17:20 ] |
Berichttitel: | Re: Busje |
Je zou bijna moeten overwegen om n complete nieuwe voorkant d'r op te lassen |
Auteur: | Viper109 [ di mei 18, 2021 19:19 ] |
Berichttitel: | Re: Busje |
Phoe, maargoed dat je dit allemaal tegen komt. Dit zit tegen gevaarlijk aan zoals die gescheurd en gerot is. Je zou verwachten dat een APK meester zoiets wel zou spotten voor je. Inderdaad wel een monsterklus waarvan je je moet afvragen of het de moeite waard is. Ik zou zelf eerder aan een andere kas denken en daar in de toekomst op verder bouwen. Ookal is er natuurlijk ook wat te zeggen voor je eigen chassis in leven te houden. In ieder geval succes! Want de verhalen door de bergen met zo'n auto zijn te leuk om uit te laten sterven. |
Auteur: | Niek-V [ di mei 18, 2021 20:23 ] |
Berichttitel: | Re: Busje |
Ondanks dat een ander busje kopen een snellere en korte weg is vind ik toch opknappen het overwegen waard. Het is veel laswerk, maar dit kun je zelf en kost je alleen tijd. De herinneringen en momenten die je hebt meegemaakt met het busje zouden mij een extra boost geven om hem toch klaar te maken. |
Auteur: | benny1972 [ wo mei 19, 2021 7:03 ] |
Berichttitel: | Re: Busje |
phoe daar zit een beste klus aan hoop laswerk en ik weet uit ervaring dat een eventueel ander busje lastig dan wel niet te vinden is ik zou hem zeer zeker opknappen en hem weer in zijn oude glorie herstellen misschien kan je er inderdaad een andere voorkant op lassen scheelt je in ieder geval een hele hoop tijd en een voorkant van een gewone mk4 is nog wel te vinden |
Auteur: | doubleD [ wo mei 19, 2021 13:57 ] |
Berichttitel: | Re: Busje |
Zit er nog wel een chassisnummer in? Je zou de kop van de cabrio er deels op kunnen lassen. Het is maar net waar je zin in hebt natuurlijk. Ik zou wel even goed informeren of je het hierna ook weer gekeurd krijgt. Niet dat er weken werk in zit en je hem alleen in de tuin kan laten staan. |
Auteur: | Dummy [ wo mei 19, 2021 14:33 ] |
Berichttitel: | Re: Busje |
De keuring maak ik me niet druk over. Als je een briefje van 50 in de asbak achterlaat rolt ie er altijd doorheen En daarnaast, er zit net een nieuwe keuring op, kun je t geloven? En nee, was gewoon een legale keuring. Moet je eens bedenken wat hier nog meer voor rommel rond rijdt... Waar ik het meest mee zit is dat ik zo veel structuur weg ga slijpen dat ik bang ben dat ik m niet recht terug gelast krijg. Iemand tips voor hoe ik t t best kan aanpakken? Ik wou eerst pijpen lassen als tijdelijke verstevigingen, maar er gaat zo veel weggeslepen moeten worden dat ik die pijpen nergens op kan lassen. Een week of 2 voor de lekke koppakking kwamen er 2 busjes voorbij, de set voor 800eu. Beiden kneiterhard en origineel onverprutst. 1 met en 1 zonder kenteken. Afspraak gemaakt om te gaan kijken, maar toen zei de eigenaar t op t laatste moment af, en wouden we de afspraak verplaatsen. Niet meer achteraan gezeten en toen was t er niet meer van gekomen. Spijt spijt spijt... En t chassisnummer zit bij n busje onder de passagiersstoel, dus verder naar achteren, en daar is ie nog hardstikke hard. |
Auteur: | Lynxified [ wo mei 19, 2021 15:08 ] |
Berichttitel: | Re: Busje |
Ik zou zeggen, buizen in lassen op de plekken die nog recht zijn, en stuk voor stuk werken, alleen slijpen wat je d'r direct terug in gaat zetten. |
Pagina 2 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |