Ford Escort Club Nederland
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/

Ford Escort XR3I cabrio van Joris
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=7&t=13316
Pagina 2 van 5

Auteur:  Joris1505 [ za jul 10, 2021 11:11 ]
Berichttitel:  Re: Ford Escort XR3I cabrio van Joris

Ondertussen het gehele dashboard eruit en nog niet veel verder gekomen.

Geen rarigheden ontdekt in de unit zelf. Alle draden lijken goed aan te sluiten. Echter komen de kleurcodes van de draden niet overeen met hoe ik ze in de vraagbaak heb staan. Ik heb een vraagbaak voor de mk3. Heeft iemand foto's van het schema en de kleurcodes van de mk4 vraagbaak voor mij?

Auteur:  Joris1505 [ za jul 10, 2021 11:16 ]
Berichttitel:  Re: Ford Escort XR3I cabrio van Joris

Alle tips of ideeën zijn welkom!

Bijlagen:
16259119520728970898626433646435.jpg
16259119520728970898626433646435.jpg [ 2.58 MiB | 6433 keer bekeken ]

Auteur:  Joris1505 [ za jul 10, 2021 11:16 ]
Berichttitel:  Re: Ford Escort XR3I cabrio van Joris

Aangezien de 4 waarschuwingslampen rechtsonder gaan branden en het enkele lampje linksonder niet brand en ook niet doorgebrand is. Leek het mij logisch dat het probleem op de draad die bij het meest onderste contactpuntje rechts zit. Deze draad is rood-zwart, en deze loopt volgens mij naar de zekeringkast. Iemand een idee hoe ik deze makkelijk loskrijg om door te meten?

Auteur:  Joris1505 [ za jul 10, 2021 14:34 ]
Berichttitel:  Re: Ford Escort XR3I cabrio van Joris

Weet iemand waar ik de transistor (of wat dat rechthoekige blok mag zijn) kan vinden die de gevarenlampjes aanstuurt?

Bijlagen:
16259240232044499001733944077536.jpg
16259240232044499001733944077536.jpg [ 2.29 MiB | 6428 keer bekeken ]

Auteur:  Lynxified [ za jul 10, 2021 18:17 ]
Berichttitel:  Re: Ford Escort XR3I cabrio van Joris

dat transistorblok is de gele kast die in 't midden van je dash hangt!

Optisch lijkt alles netjes mk3 te zijn, draadboom is ook heel netjes ingewikkeld, dus je kleurenschema zou gewoon moeten kloppen.

Auteur:  Joris1505 [ zo jul 11, 2021 0:07 ]
Berichttitel:  Re: Ford Escort XR3I cabrio van Joris

Oke als dat gele blok die transistor is, dan heb ik het schema zeer waarschijnlijk verkeerd afgelezen. Ik dacht dat die ecu vooral voor de ontsteking was. Maar blijkt inderdaad uit het boek van Hayes dat er nog een Electronic Spark Control unit appart in de motorruimte zit! Hartstikke bedankt voor je feedback Sander! Ga daar verder naar kijken morgen :D

Auteur:  Joris1505 [ wo jul 14, 2021 14:30 ]
Berichttitel:  Re: Ford Escort XR3I cabrio van Joris

Ik heb besloten een nieuwe gele computer aan te schaffen, heb er al een gevonden maar wacht nog op reactie.

Nu ben ik alvast verder aan het gaan met het radioverhaal.
Echter loop ik tegen een paar dingen aan:
- ik kan geen originele bedrading vinden, er is wel het een en ander half voorbereid.
- er is aardig wat geïmproviseerd door vorige eigenaren om een accumeter, olietemperatuur en oliepeilsensor in te bouwen die aangesloten zijn op van die ronde tellers. De stroom is hiervan voor 2 tellers afgetapt bij de roodzwarte draad van de achterruitverwarming, een teller is afgetapt van het lampje bij de 12 volt aansteker.
- de massa komt allemaal uit op de sigaretten aansteker
- er is een stroomnakkertje (zo'n klipje wat je over twee draden heen doet om te tappen) geplaatst op de massa en rode draad van sigarettenaansteker.

Vragen:
- op de massadraad van van de sigarettenaansteker staan die tellers, en wil ik straks een radio aansluiten. Zou dit teveel zijn of is het een kwestie van proberen? Hetzelfde geld voor de rode draad waar ook die klipjes overheen zijn gezet, kan ik deze zonder problemen gebruiken?
- kan ik de gele draad vanaf contactslot zo verlengen en gebruiken en heeft deze nog andere functies naast de radio? Want ik weet niet of de vorige gebruiker het goed heeft gedaan.
- op welke draad moet ik een zekering inbouwen? (2 ampere volgens elektrische schema)

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Foto van draden voor tellers
IMG_20210707_203351.jpg
IMG_20210707_203351.jpg [ 2.87 MiB | 6376 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Klopt het dat deze gele draad van contact enkel voor de radio is?
IMG_20210714_133433.jpg
IMG_20210714_133433.jpg [ 2.43 MiB | 6376 keer bekeken ]

Auteur:  capri essex [ wo jul 14, 2021 16:25 ]
Berichttitel:  Re: Ford Escort XR3I cabrio van Joris

Lekkere puinhoop, ik zou als eerste snel die blauwe rotzooi eruit gooien en de boel fatsoenlijk maken. Dit is vragen om storingen.

Auteur:  doubleD [ wo jul 14, 2021 19:25 ]
Berichttitel:  Re: Ford Escort XR3I cabrio van Joris

inderaaad, al die gare blauwe aftakkingen eraf gooien en dan zelf een nieuw kabelboompje maken eventueel met een zweef zekering ertussen.

Auteur:  Lynxified [ wo jul 14, 2021 20:45 ]
Berichttitel:  Re: Ford Escort XR3I cabrio van Joris

Los van de aftakverhalen:
Je zou die aarde kunnen gebruiken, voor de meeste radios geen issue, mocht je de klokjes er op houden komt dat ook wel goed, die trekken niet zo heel veel stroom.
De meeste radios hebben al een zekering in de unit zelf, zekering in de draad voegt in dat geval niks toe. (is dan aan de achterkant ook zichtbaar)

de gele draad is origineel bedoelt als de contact-aan voeding voor de radio. originele radio had geen continue 12v, alleen geschakelde.
Daar zit verder ook niks anders op aangesloten. tijdens 't starten wordt ie ook uit gezet om de maximale stroom voor starten te hebben.

die clipjes...
Geen fan, maar als 't wel allemaal werkt verder en je wil het behouden kan je 't misschien het beste gewoon laten zitten.
Bij het weghalen moet je anders alle plekken waar het gezeten heeft opnieuw isoleren, het laat een beschadigde isolatielaag achter.

Auteur:  Joris1505 [ do jul 15, 2021 7:07 ]
Berichttitel:  Re: Ford Escort XR3I cabrio van Joris

Ja de schakeling van die klokjes op zichzelf is heel simpel, zolang het geen massaproblemen oplevert kan er ook niet veel misgaan naar mijn idee. Heb de massa in huidige toestand ook doorgemeten, maar gebruik die sigarettenaansteker ook nooit. Ben benieuwd wat er gebeurd als ik alles aan zou sluiten en dan tegelijkertijd gebruik. Ga mezelf nog wat verder inlezen in stroomkringen en verbruik.

Hahaha, dat is wel goed om te weten. Zal de radio die ik heb een uitpakken en inspecteren, had enkel naar de stekker gekeken en niet naar een zekering. Dat scheelt toch weer. Hoopte daarnaast al een beetje op dat die gele draad daarvoor was :D

Ik ga eens even verzinnen of dat ik het aanpas of niet met die klokjes.Heb nu wel alles open liggen in ieder geval.

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!

Auteur:  Joris1505 [ do jul 15, 2021 7:16 ]
Berichttitel:  Re: Ford Escort XR3I cabrio van Joris

Omdat ik een cabrio heb heb ik geen ruitenwisser achter, wellicht dat ik van die stekker anders de massakabel kan gebruiken voor de radio zodat wanneer ik de sigarettenaansteker gebruik voor een groot verbruiker als een koelbox (noem maar wat) het sowieso niet misgaat. Ik zal eens even meten morgen of vanavond hoe en wat met die stekker.
Wat is jullie mening daarover?

Bijlagen:
IMG_20210714_133545.jpg
IMG_20210714_133545.jpg [ 2.45 MiB | 6355 keer bekeken ]

Auteur:  Lynxified [ do jul 15, 2021 7:25 ]
Berichttitel:  Re: Ford Escort XR3I cabrio van Joris

Tja, ik zou dan eerder gewoon een draad pakken, oogje d'r aan krimpen en m op het aardepunt net boven de speaker bestuurderskant er bij hangen bij de andere draadboomaardes.
Dan kun je dat deel van je draadboom gewoon heel laten.

Auteur:  Joris1505 [ do jul 15, 2021 17:00 ]
Berichttitel:  Re: Ford Escort XR3I cabrio van Joris

Dat is inderdaad een stuk beter idee! En makkelijker ook, bedankt :)

Auteur:  Joris1505 [ do aug 26, 2021 20:08 ]
Berichttitel:  Re: Ford Escort XR3I cabrio van Joris

Eindelijk na 6 weken gele computer ontvangen van Dennis, eff eraan gezet en geprobeerd te starten. Ging allemaal voor geen meter en in mijn ongeduld en enthousiasme teveel gas gegeven en de motor verzopen. Eindstand: weet nog steeds niet of de storing gefikst is en mijn luchtinlaat is geklapt :(

Bijlagen:
Snapchat-1092685707__01.jpg
Snapchat-1092685707__01.jpg [ 367.66 KiB | 6075 keer bekeken ]

Pagina 2 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/