MK4 3-deurs estate/van project
- turbo mc kwek
- Forum Lid
- Berichten: 67
- Lid geworden op: vr aug 23, 2013 23:52
- Locatie: Veenendaal
MK4 3-deurs estate/van project
Zoals jullie wellicht in het voorsteltopic hebben gezien heb ik onlangs een witte MK4 1300 combi met grijs kenteken en dichte zijruiten gekocht.
Afgelopen zaterdag eerst maar eens begonnen met de motor, bumper, radiateur etc eruit te halen. Er komt immers toch aandrijflijn e.d. van een XR3I in.
De auto is 10 jaar of langer geleden helemaal opnieuw gespoten na een lichte voorschade. Hierbij zijn het voorfront en linkervoorscherm vervangen. Helaas was het laswerk op de montagepunten van het front nogal beroerd (op zn zachtst gezegd) en deels onbehandeld gebleven. Resultaat was dat op de montageplekken flink wat oppervlakkige roest zat. Vanavond ben ik begonnen met al die plekken uit te stralen en in de epoxy primer te zetten.
Hier zie je de linker binnenkant van het front, de hoek waar de koplamp zit. Hier is het hoekje gestraald
En hier staat ie in de epoxy:
andere kant uiteraard hetzelfde. later zal ik alle randjes en hoekjes netjes afsmeren met carrosseriekit en als alles in de motorrruimte klaar is zullen deze delen opnieuw met 2k lak worden gespoten.
Ook de onderste randen aan de zijkanten achter de bumper gestraald en in epoxy gezet:
De radiatorbalk was nog opvallend hard, op een klein hoekje links na. Vervangen van de balk leek me tikkeltje overdreven dus maar nieuw stukje erin gelast:
De accubak en de plaat eronder moeten ook nog, evenals een klein gaatje naast de zekeringkast. En ook de achterste vloerdelen links en rechts. Hier is in het verleden weleens een 'reparatie' uitgevoerd, maar ik ga er links en rechts nieuwe vloerdelen in zetten, dat is wel een stuk netter. Hier de reparatie uit het verleden:
later meer
Afgelopen zaterdag eerst maar eens begonnen met de motor, bumper, radiateur etc eruit te halen. Er komt immers toch aandrijflijn e.d. van een XR3I in.
De auto is 10 jaar of langer geleden helemaal opnieuw gespoten na een lichte voorschade. Hierbij zijn het voorfront en linkervoorscherm vervangen. Helaas was het laswerk op de montagepunten van het front nogal beroerd (op zn zachtst gezegd) en deels onbehandeld gebleven. Resultaat was dat op de montageplekken flink wat oppervlakkige roest zat. Vanavond ben ik begonnen met al die plekken uit te stralen en in de epoxy primer te zetten.
Hier zie je de linker binnenkant van het front, de hoek waar de koplamp zit. Hier is het hoekje gestraald
En hier staat ie in de epoxy:
andere kant uiteraard hetzelfde. later zal ik alle randjes en hoekjes netjes afsmeren met carrosseriekit en als alles in de motorrruimte klaar is zullen deze delen opnieuw met 2k lak worden gespoten.
Ook de onderste randen aan de zijkanten achter de bumper gestraald en in epoxy gezet:
De radiatorbalk was nog opvallend hard, op een klein hoekje links na. Vervangen van de balk leek me tikkeltje overdreven dus maar nieuw stukje erin gelast:
De accubak en de plaat eronder moeten ook nog, evenals een klein gaatje naast de zekeringkast. En ook de achterste vloerdelen links en rechts. Hier is in het verleden weleens een 'reparatie' uitgevoerd, maar ik ga er links en rechts nieuwe vloerdelen in zetten, dat is wel een stuk netter. Hier de reparatie uit het verleden:
later meer
Get in, sit down, shut up and HOLD ON!!!
- turbo mc kwek
- Forum Lid
- Berichten: 67
- Lid geworden op: vr aug 23, 2013 23:52
- Locatie: Veenendaal
Re: MK4 3-deurs estate/van project
Ik heb ook nog de tijd gevonden om er een donorauto bij te kopen. Een XR3i, ook uit 1988 en ook in Diamond White:
De carrosserie is slecht, maar motor loopt goed en is mooi droog. Bak schakelt goed zonder bijgeluiden en koppeling lijkt ook nog niet zo oud.
Van deze auto ga ik onder andere gebruiken:
Motor
Bak
Draadboom compleet
Dashboard compleet
Elektrische brandstofpomp
Remmen voorzijde
Veerpoten voorzijde
Radiateur
Deurbekleding
Stoelen
Vloerbedekking
Sloten (gaan allemaal nog met dezelfde sleutel)
En nog wel meer kleinigheidjes denk ik
De motor gaat helemaal uit elkaar en word opnieuw verpakt en een mooi kleurtje gespoten. Ook ga ik de cilinderkop bewerken (flowen), compressie tikkeltje verhogen en dubbele 40mm webers en een wat heftigere nokkenas monteren.
Als er mensen zijn die nog delen van de XR3I willen hebben PB me dan even. De skirts en spatbordranden bijvoorbeeld? of bumpers, spoiler, etc gebruik ik toch niet.
De carrosserie is slecht, maar motor loopt goed en is mooi droog. Bak schakelt goed zonder bijgeluiden en koppeling lijkt ook nog niet zo oud.
Van deze auto ga ik onder andere gebruiken:
Motor
Bak
Draadboom compleet
Dashboard compleet
Elektrische brandstofpomp
Remmen voorzijde
Veerpoten voorzijde
Radiateur
Deurbekleding
Stoelen
Vloerbedekking
Sloten (gaan allemaal nog met dezelfde sleutel)
En nog wel meer kleinigheidjes denk ik
De motor gaat helemaal uit elkaar en word opnieuw verpakt en een mooi kleurtje gespoten. Ook ga ik de cilinderkop bewerken (flowen), compressie tikkeltje verhogen en dubbele 40mm webers en een wat heftigere nokkenas monteren.
Als er mensen zijn die nog delen van de XR3I willen hebben PB me dan even. De skirts en spatbordranden bijvoorbeeld? of bumpers, spoiler, etc gebruik ik toch niet.
Get in, sit down, shut up and HOLD ON!!!
Re: MK4 3-deurs estate/van project
diamond white xr3i hatch
I'm not weird, I'm a Limited Edition!!!
--------------------------------------------------------------------
Ford Mondeo mk3 1.8 station 2003 R.I.P.
Ford Mondeo mk3 2.0 station 2004
Ford Orion mk1 1.6L 1984
Ford Escort mk4 55 Van 1989
--------------------------------------------------------------------
Ford Mondeo mk3 1.8 station 2003 R.I.P.
Ford Mondeo mk3 2.0 station 2004
Ford Orion mk1 1.6L 1984
Ford Escort mk4 55 Van 1989
Re: MK4 3-deurs estate/van project
GA JE DIE ALS DONOR GEBRUIKEN??!?! zonde.
Focus 2.0 2003
RS1600i replica
RS1600i replica
- turbo mc kwek
- Forum Lid
- Berichten: 67
- Lid geworden op: vr aug 23, 2013 23:52
- Locatie: Veenendaal
Re: MK4 3-deurs estate/van project
Nou dat valt mee hoor
Carrosserie is echt heel slecht, kokers links en rechts, accubak, chassisbalken achter, vloer rechts, spatbordranden achter enz zijn kneiterverrot. Schuifdak (origineel!) zit dichtgekit, auto zit vol deuken, uitlaat hangt er letterlijk los onder, banden zijn glad enz.
Alleen al om m door de APK te krijgen wordt een serieus project haha. Dus dan maar stekker eruit en gebruiken als orgaandonor
Carrosserie is echt heel slecht, kokers links en rechts, accubak, chassisbalken achter, vloer rechts, spatbordranden achter enz zijn kneiterverrot. Schuifdak (origineel!) zit dichtgekit, auto zit vol deuken, uitlaat hangt er letterlijk los onder, banden zijn glad enz.
Alleen al om m door de APK te krijgen wordt een serieus project haha. Dus dan maar stekker eruit en gebruiken als orgaandonor
Get in, sit down, shut up and HOLD ON!!!
Re: MK4 3-deurs estate/van project
als het rechterdeurtje nog schade vrij is heb ik daar wel belang bij
en eventueel de voor ruit
en eventueel de voor ruit
ik heb drie hobby's
ford
ford
en als ik tijd over heb ford
en een nieuwe hobby
topicvervuiler
ford
ford
en als ik tijd over heb ford
en een nieuwe hobby
topicvervuiler
Re: MK4 3-deurs estate/van project
en mochten ze er nog in zitten de orginele houdertjes voor de achterspeakers
ik heb drie hobby's
ford
ford
en als ik tijd over heb ford
en een nieuwe hobby
topicvervuiler
ford
ford
en als ik tijd over heb ford
en een nieuwe hobby
topicvervuiler
Re: MK4 3-deurs estate/van project
Word een heel leuk project dit! Had de MK4 3 deurs al gespot op marktplaats, was echt een koopje. Op de foto's zag jij er wel beter uit, ding is erg slecht zo te zien
- turbo mc kwek
- Forum Lid
- Berichten: 67
- Lid geworden op: vr aug 23, 2013 23:52
- Locatie: Veenendaal
Re: MK4 3-deurs estate/van project
Foto's bleken van vorig jaar te zijn haha. Glans is er wel een beetje vanaf nu. Gelukkig is het mij alleen om mechanische delen en wat interieurspul te doen.
Get in, sit down, shut up and HOLD ON!!!
Re: MK4 3-deurs estate/van project
Is dat witte ding degene die jij plaatste Niek?
Dan zag hij er op de foto's idd veel beter uit zeg.
Dan zag hij er op de foto's idd veel beter uit zeg.
I'm not weird, I'm a Limited Edition!!!
--------------------------------------------------------------------
Ford Mondeo mk3 1.8 station 2003 R.I.P.
Ford Mondeo mk3 2.0 station 2004
Ford Orion mk1 1.6L 1984
Ford Escort mk4 55 Van 1989
--------------------------------------------------------------------
Ford Mondeo mk3 1.8 station 2003 R.I.P.
Ford Mondeo mk3 2.0 station 2004
Ford Orion mk1 1.6L 1984
Ford Escort mk4 55 Van 1989
- turbo mc kwek
- Forum Lid
- Berichten: 67
- Lid geworden op: vr aug 23, 2013 23:52
- Locatie: Veenendaal
Re: MK4 3-deurs estate/van project
vandaag tussen de bedrijven door alvast alle naadjes die ik gisteren in de epoxyprimer had gezet afgestreken met carroseriekit.
vanavond het rechterbinnenscherm en de delen achter de koplampen aan beide kanten waterproof geschuurd. gelukkig zat er alleen hier en daar wat oppervlakkige roest. Vervolgens rechterbinnenscherm en de stukken achter de koplampen alvast in 2k diamond white gespoten:
hier linkerbinnenscherm:
binnenste hoek linksvoor:
buitenste hoek linksvoor: je ziet nog wat bruine aanslag rond de velsrandjes maar dit kan er zo afgepoetst worden. Ik heb hele penetrante tectyl en daarmee ga ik later alle velsnaadjes bewerken (en daarna schoonmaken zodat t wel mooi wit blijft)
en buitenste hoek rechtsvoor. Volgende stap is nu rechter binnenscherm kaalmaken, schuren, spuiten etc, maar ik heb inmiddels in duitsland een reparatiepaneel voor onder de accu besteld en die ga ik er eerst inlassen voor ik ga spuiten aan deze kant.
best netjes al zeg ik het zelf
Ik heb naast het paneel onder de accubak ook de 2 vloerdelen links en rechts achter de stoelen besteld, en ook het nog gezochte inlaatspruitstuk voor de dubbele carbs. Bij Motomobil was dit echt ZOVEEL goedkoper dan bij Biesheuvel.
vanavond het rechterbinnenscherm en de delen achter de koplampen aan beide kanten waterproof geschuurd. gelukkig zat er alleen hier en daar wat oppervlakkige roest. Vervolgens rechterbinnenscherm en de stukken achter de koplampen alvast in 2k diamond white gespoten:
hier linkerbinnenscherm:
binnenste hoek linksvoor:
buitenste hoek linksvoor: je ziet nog wat bruine aanslag rond de velsrandjes maar dit kan er zo afgepoetst worden. Ik heb hele penetrante tectyl en daarmee ga ik later alle velsnaadjes bewerken (en daarna schoonmaken zodat t wel mooi wit blijft)
en buitenste hoek rechtsvoor. Volgende stap is nu rechter binnenscherm kaalmaken, schuren, spuiten etc, maar ik heb inmiddels in duitsland een reparatiepaneel voor onder de accu besteld en die ga ik er eerst inlassen voor ik ga spuiten aan deze kant.
best netjes al zeg ik het zelf
Ik heb naast het paneel onder de accubak ook de 2 vloerdelen links en rechts achter de stoelen besteld, en ook het nog gezochte inlaatspruitstuk voor de dubbele carbs. Bij Motomobil was dit echt ZOVEEL goedkoper dan bij Biesheuvel.
Get in, sit down, shut up and HOLD ON!!!
Re: MK4 3-deurs estate/van project
je pakt het direct goed aan zo te zien! Wat voor carbs ga je gebruiken?
- turbo mc kwek
- Forum Lid
- Berichten: 67
- Lid geworden op: vr aug 23, 2013 23:52
- Locatie: Veenendaal
Re: MK4 3-deurs estate/van project
Dank je wel! Zoals ik al zei hoeft het geen concoursauto te worden want ik ga m toch veel gebruiken. Ik heb nog een andere auto die in de winter binnen staat dus deze zal ook in de winter gebruikt gaan worden.
Maar als ik toch bezig ben wil ik wel alle roest die eraan zit weg hebben en 'm goed tectyleren want t zou zonde zijn om nu van alles te doen en dat ie dan na de winter weer uit elkaar kan..
Ik heb inmiddels 2 dellorto dhla40 carbs. Ik heb jaren bij een bedrijf gewerkt waar we veel in klassieke Alfa's deden dus de carburateurs hebben weinig geheimen voor me haha. Deze komen van een Alfetta 1600 af dus ik heb goede hoop dat de sproeierbezetting redelijk in de buurt komt. Ik prefereer ook Dellortos boven Webers omdat de Webers veel meer verlopen en dus veel vaker afgesteld moeten worden.
Maar als ik toch bezig ben wil ik wel alle roest die eraan zit weg hebben en 'm goed tectyleren want t zou zonde zijn om nu van alles te doen en dat ie dan na de winter weer uit elkaar kan..
Ik heb inmiddels 2 dellorto dhla40 carbs. Ik heb jaren bij een bedrijf gewerkt waar we veel in klassieke Alfa's deden dus de carburateurs hebben weinig geheimen voor me haha. Deze komen van een Alfetta 1600 af dus ik heb goede hoop dat de sproeierbezetting redelijk in de buurt komt. Ik prefereer ook Dellortos boven Webers omdat de Webers veel meer verlopen en dus veel vaker afgesteld moeten worden.
Get in, sit down, shut up and HOLD ON!!!
- turbo mc kwek
- Forum Lid
- Berichten: 67
- Lid geworden op: vr aug 23, 2013 23:52
- Locatie: Veenendaal
Re: MK4 3-deurs estate/van project
Weer even een kleine update.
Het rechterbinnenscherm is dus klaar. Ruitensproeiertankje en slangetjes enzo weer terug geplaatst. Het rechterbinnenscherm kan ik even niet mee verder want ik wacht nog op het reparatieplaatwerk voor onder de accu. Ook de 2 stukken vloerdeel links en rechts achter de stoelen moeten daarbij zitten.
er zat ook wat roest op de bekende plekken voorin, namelijk binnen op de vloer linksvoor en rechtsvoor in de hoek waar de vloer overgaat in de voorste wielkast. In eerste instantie leek het alleen wat oppervlakkig, maar na schoonmaken viel er toch aan allebei de kanten een gaatje in.. :[
Nu is het lastige dat het van onderaf gezien daar dubbel is. de vloerplaat loopt rechtdoor en stopt dan, en daarboven zit een ander deel wat rond omhoog loopt in de wielkast. Aangezien ik niet wil dat ie er vanaf de onderkant uitziet als een lappendeken heb ik dit dus als volgt gerepareerd: Aan de binnenzijde heb ik het verrotte stukje uit de wielkast gehaald en daar van binnenuit een nieuw stukje ingelast, en aan de onderkant heb ik voorzichtig (zonder het nieuwe stukje te beschadigen) de rottigheid uit het rechte vloerdeel geslepen en daar van onderaf een nieuw stukje ingezet.
Dit ziet er nu zo uit:
Hier zie je rechtsvoor het nieuwe stukje aan de binnenkant:
En het nieuwe stukje aan de onderkant:
Linksvoor had ik gisteren al gedaan en dat heb ik vandaag met carrosseriekit afgewerkt, en van onderaf ziet dat er dus zo uit:
Als de nieuwe vloerdelen er ook inzitten krab ik nog alle oude bodycoating eraf en komt er een nieuwe laag op en dan zie je er van onderaf helemaal niets meer van B)
Post kwam gister ook nog met een leuk pakketje. Afgelopen nacht heb ik ze schoon laten worden in het ultrasoonbad en vandaag nog even de deksels langs de polijstmachine gehouden.
Het rechterbinnenscherm is dus klaar. Ruitensproeiertankje en slangetjes enzo weer terug geplaatst. Het rechterbinnenscherm kan ik even niet mee verder want ik wacht nog op het reparatieplaatwerk voor onder de accu. Ook de 2 stukken vloerdeel links en rechts achter de stoelen moeten daarbij zitten.
er zat ook wat roest op de bekende plekken voorin, namelijk binnen op de vloer linksvoor en rechtsvoor in de hoek waar de vloer overgaat in de voorste wielkast. In eerste instantie leek het alleen wat oppervlakkig, maar na schoonmaken viel er toch aan allebei de kanten een gaatje in.. :[
Nu is het lastige dat het van onderaf gezien daar dubbel is. de vloerplaat loopt rechtdoor en stopt dan, en daarboven zit een ander deel wat rond omhoog loopt in de wielkast. Aangezien ik niet wil dat ie er vanaf de onderkant uitziet als een lappendeken heb ik dit dus als volgt gerepareerd: Aan de binnenzijde heb ik het verrotte stukje uit de wielkast gehaald en daar van binnenuit een nieuw stukje ingelast, en aan de onderkant heb ik voorzichtig (zonder het nieuwe stukje te beschadigen) de rottigheid uit het rechte vloerdeel geslepen en daar van onderaf een nieuw stukje ingezet.
Dit ziet er nu zo uit:
Hier zie je rechtsvoor het nieuwe stukje aan de binnenkant:
En het nieuwe stukje aan de onderkant:
Linksvoor had ik gisteren al gedaan en dat heb ik vandaag met carrosseriekit afgewerkt, en van onderaf ziet dat er dus zo uit:
Als de nieuwe vloerdelen er ook inzitten krab ik nog alle oude bodycoating eraf en komt er een nieuwe laag op en dan zie je er van onderaf helemaal niets meer van B)
Post kwam gister ook nog met een leuk pakketje. Afgelopen nacht heb ik ze schoon laten worden in het ultrasoonbad en vandaag nog even de deksels langs de polijstmachine gehouden.
Get in, sit down, shut up and HOLD ON!!!
Re: MK4 3-deurs estate/van project
je gaat als een speer zeg
leuke carbs ook
leuke carbs ook
ik heb drie hobby's
ford
ford
en als ik tijd over heb ford
en een nieuwe hobby
topicvervuiler
ford
ford
en als ik tijd over heb ford
en een nieuwe hobby
topicvervuiler