Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu vr apr 19, 2024 12:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 187 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mijn escort XR3i cabrio
BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2012 20:15 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 30, 2011 21:09
Berichten: 976
Woonplaats: Heerle
Terug van vakantie :-) Auto gaat als een tierelier! Heb me aardig misdragen op de bergweggetjes in de Belgische Ardennen :-) (heeft iemand nog een goede uitlaat liggen?) Heb nog gebeld met de garage van te voren, en ze hebben me uitgelegd hoe ik stationair kon verstellen. De andere problemen hebben we ook even besproken, en besloten dat de herrie van de ophanging kwam door de slechte uitlijning (moest nog gebeuren), en de koeling moest ik ff aan kijken. Inmiddels heeft dat zichzelf al rechtgezet. Volgende week gaat ie voor de apk. Daar doen ze ook gelijk goed uitlijnen.

_________________
"Grant me the strength to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference"

In memoriam: Ford Escort XR3i cabriolet uit '88

(En de rebound)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mijn escort XR3i cabrio
BerichtGeplaatst: wo aug 15, 2012 11:41 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 30, 2011 21:09
Berichten: 976
Woonplaats: Heerle
Gisteren bij de Kwikfit langsgegaan voor uitlijnen, en... OEPS! Bleek dat 1 van de achterste schokdempers (die ik zelf heb vervangen) niet goed vast zat. Moer heeft zichzelf afgedraaid, en is blijven steken op het grove stuk op het einde van de bout. En daar heb ik me dus aardig mee misdragen in de Ardennen... Ze hebben het gelijk ff allemaal aangedraaid met pneumatisch spul.

Bleek ook dat mn banden flink verder heen waren dan dat ik dacht. Mn voorbanden waren volledig schuin afgesleten en flink uitgedroogd, en 1 van mn achterbanden zaten stuk of 10 spijkers in, en ook die waren beiden uitgedroogd. Er zijn dus maar gelijk 4 nieuwe banden op gezet, Bridgestone Potenza was het geloof ik. Rijdt gelijk een heel stuk beter, stiller en stuurt lichter bij lage snelheden. De uitlaat was gelukkig nog apk-waardig, dus die kostenpost kan ik wederom blijven uitstellen :p

Mocht 2 oude banden meenemen, daar ga ik een huwelijkscadeau van knutselen voor mn vader

_________________
"Grant me the strength to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference"

In memoriam: Ford Escort XR3i cabriolet uit '88

(En de rebound)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mijn escort XR3i cabrio
BerichtGeplaatst: vr aug 31, 2012 16:11 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 30, 2011 21:09
Berichten: 976
Woonplaats: Heerle
Zit inmiddels weer apk op de auto. Waren 3 punten. 2 kleintjes en 1 wat grotere. Zat een scheurtje in een aandrijfhoes, middelste gordel op de achterbank niet goed, maar het grote punt was dat de veren aan de voorkant te kort waren. Heb de auto natuurlijk wat verlaagd, maar nu raken de veren de bovenste veerschotels niet meer, waardoor ze dus los zitten. Opgelost door een ringetje op de veerschotels te lassen waardoor de veren nu wel strak zitten.

Ben ook begonnen met het wegwerken van roest. Als eerste de dorpel gedaan, aangezien dat er niet mooi uit zag, maar niet altijd in het zicht is. Kan ik dus uitvogelen hoe ik het netjes kan doen.

Eerst opgeschuurd met staalborstel
Afbeelding


Vervolgens filler er overheen om het glad te maken
Afbeelding


En verder ben ik nog niet gekomen, want nu regent het :p

Viel me alleen wel op dat er dus een paar gaatjes verborgen zaten onder de roest:
Afbeelding


Ik heb deze gelijk gebruikt om wat van dat Tectyl ML erin te spuiten, dus de binnenzijde zou nu ook goed getectyleerd moeten zijn. Hoe kan ik dit het beste dicht maken? Plamuren of moet er een stukje in gelast worden?

_________________
"Grant me the strength to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference"

In memoriam: Ford Escort XR3i cabriolet uit '88

(En de rebound)


Laatst bijgewerkt door martijnver13 op di jan 29, 2013 9:25, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mijn escort XR3i cabrio
BerichtGeplaatst: vr aug 31, 2012 18:34 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
als je zulke gaten in je koker hebt zitten op die plekken dan kan je er vergif op innemen dat die over de hele lengte wat dun begint te worden. Je kan nu iedere keer een stukje erin (laten) lassen maar als je de cabrio nog lang wil behouden zou ik toch eens informeren wat het kost om 2 nieuwe dorpsel in te lassen en die netjes te laten spuiten. Wat je nu gedaan hebt zet weinig zoden aan de dijk. De roest is al zo ver gevorderd dat je waarschijnlijk met 2 weken al weer bruine pitjes gaat zien.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mijn escort XR3i cabrio
BerichtGeplaatst: vr aug 31, 2012 19:26 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 30, 2012 13:13
Berichten: 440
Woonplaats: Sittard-geleen
Dat komt inderdaad van binnen, opschuren aan de buitenkant is compleet zinloos. Dorpel volledig eraf en nieuwe erop lassen. Als je het laat doen let goed op dat er niet effe vlug een overzetdorpel overheen :o gelast wordt, kan je het niet zien vraag voor maken foto's van het verwijderen van de oude dorpel en plaatsen nieuwe. Binnendorpel kan ook al aardig aangetast zijn met de PEST


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mijn escort XR3i cabrio
BerichtGeplaatst: vr aug 31, 2012 19:32 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 30, 2011 21:09
Berichten: 976
Woonplaats: Heerle
En wat kost dat dan ongeveer? Is het alleen de bovenkant moet, of ook die zwarte balk die eronder zit? En waar kan ik uberhaupt dorpels vandaan halen? De andere kant ziet er trouwens alles behalve slecht uit. Zal daar morgen ook nog even een foto van maken

_________________
"Grant me the strength to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference"

In memoriam: Ford Escort XR3i cabriolet uit '88

(En de rebound)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mijn escort XR3i cabrio
BerichtGeplaatst: vr aug 31, 2012 19:44 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
de dorpel loopt vanaf het deurrubber tot onder je auto dus ja ook dat zwarte deel moet eruit. Overzet dorpels kan je kopen bij veel bedrijven die vervangend plaatwerk leveren zoals winparts, euro-autoparts maar ook je lokale brezan heeft vast het klokkerholm boek.
Ik zou alleen eerst eens langs een schade hersteller rijden die ook op zaterdag zonder bonnetje klust. Wellicht kan hij met zijn connecties voor minder aan een dorpel komen en hem er meteen netjes inzetten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mijn escort XR3i cabrio
BerichtGeplaatst: vr aug 31, 2012 20:36 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 30, 2011 21:09
Berichten: 976
Woonplaats: Heerle
Hoe lang kan ik dit nog laten zitten? Mijn geld is namelijk aardig op op het moment. Motor en apk hebben samen een aardige hap uit mn bankrekening genomen. Prio ligt nu even bij het betalen van mn opleiding + boeken.

Ik ga dat stuk iig wel verder spuiten. Had het namelijk sowieso bedoeld als mn oefenstukje voordat ik de veel beter zichtbare wielkastranden ga spuiten.

_________________
"Grant me the strength to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference"

In memoriam: Ford Escort XR3i cabriolet uit '88

(En de rebound)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mijn escort XR3i cabrio
BerichtGeplaatst: za sep 01, 2012 7:21 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
uit mijn hoofd mag 45% van de koker verrot wezen voor de apk. maar houd er rekening mee dat als je eenmaal een gat hebt het dweilen met de kraan open wordt. Natuurlijk kan je het best wel even laten zitten, (enkele maanden) maar ik zou er geen jaren meer mee wachten.

Dat geld ook voor je wielkastranden. Je zegt zelf al dat je daar ook roest hebt. de staalborstel en wat roest omvormer gaat je daar ook niet helpen. Je zou kunnen proberen het eruit te stralen maar het komt vaak van binnenuit. Ik zou daar eens de binnen bekleding eruit halen en van uit binnen eens goed kijken hoe goed / slecht die daar is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mijn escort XR3i cabrio
BerichtGeplaatst: za sep 01, 2012 9:13 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 30, 2011 21:09
Berichten: 976
Woonplaats: Heerle
Dat had ik al een keer gedaan, en dat viel wel mee. Heb vorig jaar ook de binnenkant van de wielkasten opgeschuurd met staalborstel en in de tectyl gezet. Roest op de wielkasten is ook niet erger geworden dan hoe het vorig jaar was.

_________________
"Grant me the strength to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference"

In memoriam: Ford Escort XR3i cabriolet uit '88

(En de rebound)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mijn escort XR3i cabrio
BerichtGeplaatst: za sep 01, 2012 14:30 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 30, 2011 21:09
Berichten: 976
Woonplaats: Heerle
En ik heb mooi nieuws. Vandaag de hele dag bezig geweest met de eerste wielkast, en de roest die zichtbaar was, was heel erg oppervlakkig. Schuurde het er zo vanaf.

Fototje tijdens het schuren. Alles wat op deze foto grijs is, was eerst roest.
Afbeelding

Een paar uur later was ik klaar met schuren, en toen heb ik de boel volgesmeerd met roestomvormer.
Afbeelding

Over een uurtje de volgende laag er overheen, en dan wachten tot het droog is. Morgenmiddag kan ik met plamuur aan de gang.
Er waren overigens ook geen verrassingen in de wielkast zelf. Ziet er allemaal keurig netjes uit. Ben benieuwd naar de andere 3 wielkasten, maar als die ook maar enigszins zoals deze zijn, ben ik erg blij :-)

_________________
"Grant me the strength to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference"

In memoriam: Ford Escort XR3i cabriolet uit '88

(En de rebound)


Laatst bijgewerkt door martijnver13 op di jan 29, 2013 9:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mijn escort XR3i cabrio
BerichtGeplaatst: za sep 01, 2012 15:20 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
deze is inderdaad nog netjes maar op de voorste wielkast randen roesten ze eigenlijk niet zo alleen als je er lak schade hebt gehad. Ik zie op de eerste foto wel nog 3 putjes die naar buiten steken. Wellicht ook de achterkant even kaal halen om zeker te zijn dat er vanaf die kant geen rotzooi door komt. Je bent hier op tijd bij.

Ik dacht dat je de achter wielkastranden bedoelde, daar komen 2 stukken plaatwerk bij elkaar en zitten ze met puntlassen verbonden. Door slijtage van het raamrubber aan de achterzijde loopt er water naar binnen en op de wielkast rand. Hierdoor gaat het vaak van binnenuit roesten. Als je dan aan de buitenzijde een klein plekje ziet heb je vaak veel meer ellende. Vandaar mijn vorige post dat je de bekleding weg moest halen aan de binnenkant achter en kijken hoe de staat daar is.

succes met opknappen je bent in ieder geval lekker bezig.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mijn escort XR3i cabrio
BerichtGeplaatst: za sep 01, 2012 15:48 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 30, 2011 21:09
Berichten: 976
Woonplaats: Heerle
Die putjes waren me niet eens opgevallen. Scherp oog!

Aan de achterkant zit er geen bekleding aan de binnenkant van de wielkast. Laatste keer dat ik daar voelde, was het nog hard. Toen heb ik daar ook gelijk tectyl gespoten. Haal ook trouw iedere maand zand enzo weg uit de wielkastranden, dus vocht blijft er ook niet opgesloten zitten.

Mn raamrubbers zijn inderdaad aardig versleten, maar is onwijs moeilijk om nieuwe te vinden. Hiermee bedoel ik trouwens de achterste zijruitjes. Raamrubber van mn achterraam is in hele goede staat.

_________________
"Grant me the strength to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference"

In memoriam: Ford Escort XR3i cabriolet uit '88

(En de rebound)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mijn escort XR3i cabrio
BerichtGeplaatst: zo sep 02, 2012 17:44 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 30, 2011 21:09
Berichten: 976
Woonplaats: Heerle
En intussen staat de wielkast in de primer. De dorpel heb ik afgelakt, en dat ziet er echt retestrak uit. Kleur lijkt ook goed te matchen. Morgenochtend de wielkast aflakken.

Ik heb ook besloten dat ik die sportophanging er weer af wil hebben. Ik vind het niet fijn rijden, veel te strak afgeveerd nu. Ik wil het dus te ruil gaan aanbieden tegen een nieuwe (of ZGAN) originele XR3i ophanging. Die sportophanging heb ik anderhalve maand onder mn auto gehad, dus ik verwacht natuurlijk wel een soortgelijke ophanging terug. Ik heb er ook een stel aangepaste veerschotels bij. Hierdoor komt de voorkant wel een stuk hoger te staan dan de achterkant, maar het zet de voorveer vast, wat nodig is voor de apk. Met de standaard veerschotels staat de auto recht, maar als je hem dan helemaal opkrikt (wiel van de grond) kan je (na heel veel kracht te zetten) de veer loskrijgen. Ik zou dus gewoon de standaard veerschotels gebruiken, en met de apk even omwisselen.

Iemand die hier interesse in heeft?

_________________
"Grant me the strength to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference"

In memoriam: Ford Escort XR3i cabriolet uit '88

(En de rebound)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mijn escort XR3i cabrio
BerichtGeplaatst: vr sep 21, 2012 20:04 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 30, 2011 21:09
Berichten: 976
Woonplaats: Heerle
Al een tijdje niet meer geüpdate in dit topic. De wielkast is inmiddels gedaan, maar ik ben er niet tevreden over. Ga proberen het mooier te maken met wetsanden en polijsten. Zitten nu allemaal kleine krasjes in, spuitplamuur was toch niet mooi genoeg.

Vanmiddag ook naar de garage geweest omdat er totaal geen pit meer in de motor zat. Ze hebben de luchtinlaat wat bijgesteld, en nu krijgt de motor wat meer lucht. Hij loopt echt stukken sneller nu.

Ik vraag me ook af of het mogelijk is om een turbo op een XR3i blok te zetten. De ontsteking lijkt hetzelfde te zijn (KE-jetronic). Kan dit er gewoon op worden gezet, of moet er een extra stuk op de kabelboom worden gezet? En eventueel boordcomputers vervangen?

_________________
"Grant me the strength to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference"

In memoriam: Ford Escort XR3i cabriolet uit '88

(En de rebound)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 187 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling