Aangezien er wat wijzigingen in het wagenpark eraan komen, zou de Mondeo eruit gaan.
Hoe of wat precies, komt later nog wel.
De Mondeo, de grootste en duurste in wegenbelasting, en die nog meeste kan opbrengen van wat er staat aan auto`s hier, staat natuurlijk automatisch op nummer in 1 in de "die zou als eerste weggaan" lijst.
Aangezien Dafje voorlopig niet rijd (werk er echt maar af en toe aan, en heb geen haast), Brownie niet altijd buiten mag (winter en echt slecht weer niet), en de rest gewoon niet rijd
, moest er een daily als vervanger voor de Mondeo komen.
Een dag voor de paasrit, dook er een XR3i op.
Zo te zien, helemaal origineel, en niet verprutst met RST skirt, dikke velgen en andere pruttel.
Tuurlijk kan dat mooi zijn, maar een originele XR3i, ik zie ze niet tot amper meer.
Meteen contact opgenomen, en afspraak voor na de paasrit gemaakt.
Het was een kwartiertje van huis, dus altijd de moeite te gaan kijken
Super aardige gast. Had niet echt iets met Escort`s, deed zelf met Fiesta RS Turbo.
Na wat praten, kijken naar de auto en ff laten lopen e.d, wat info ingewonnen.
Het is degene die een jaar terug te koop stond. Hij liep toen op 3 cilinders. Gast heeft m meegenomen, andere nokkenas/klepstoters en gaan.
Distributie is jaartje terug gedaan, en laatst 2 nieuwe voorbanden, en recent een nieuwe koppeling.
Wel wat roest. 1 Wielrandje bovenaan, en de eindstukjes van de dorpel, en het balkje achter wat aangetast. Rest van de bodem is keihard. Motorkapje wel roestplekjes en steenslag, maar eventueel zo te wisselen voor andere. Ofwel, leuke basis, en kan zowiezo een jaar rijden. (APK tot Maart 2016).
Optisch is ie minder. Hij had er zelf nooit wat aan gedaan. Dus hij is vaal, vies, en sommige randjes zelfs mosgroen. 1 koplampglas kapot, en deukje in het dak.
Raamslinger kapot, asbak rood gespoten, kachelpaneeltje los, en nog wat prul maar wel een heel interieur, wat netjes is, op de ietswat ingezakte deurpanelen na maar dat is dan ook een kwaal.
Na wat onderhandelen over de prijs, hem maar gekocht, want zovaak zie je ze niet meer, dus hij verdient aandacht.
En ik kan weer rijden voorlopig.
Donderdag hem gehaald, en vrijdag naar Benny voor wat spulletjes te halen.
Zijne stukje onder t zijl uit en voila, 2 witte XR3i`s
Met een asbak, raamslinger, middenconsole voor om de handrem, verstralerbeugels, koplampglas en na gezelligheid bij een bakkie koffie, weer naar huis.
Gisteren dan maar eens begonnen aan het e.e.a, ook aan onderhoud wat ie lang niet heeft gehad.
Eerst olie en filter vervangen. Dat was lang niet gebeurd, en heb t toch op voorraad.
Ook de bougie kabels even gefatsoeneerd. En een stuk kabelboom was de tape vanaf, dus ook weer netjes gemaakt.
Kleppendeksel pakking is er maandag, die lekt behoorlijk.
Remmerij even bekeken en dat ziet er allemaal goed uit.
Sloten, scharnieren en bewegende delen waar nodig wat gesmeert, en interieur lampje gemaakt.
1 deurschakelaar gerepareerd, en t lampje was kapot.
Toen door met wat interieur prul.
Zonder console, en je ziet de mooie rode asbak
Asbak schoongemaakt die van B komt, en gewisseld. Handremconsole geplaatst, en raamslingers gewisseld. Verder e.e.a aan rommel en losse dingen terecht gemaakt.
Ziet er al beter uit:
Toen er nog even de verstralers opgezet. De lampen had ik al jaren liggen, de beugels ooit verkocht. Dankzij Benny kan ik ze toch monteren zoals het hoort. Want het hoort op een XR3i !
Voor:
En na:
Verder moet ie nu echt optisch wat aangepakt worden. Poetsen, wat roest bijwerken en interieur keer goed reinigen.
Heb de bak waar dakraam inzit al schoongemaakt.
Wel een pluspunt, overal zit tectyl. Dakraambak, motorruimte, overal komt uit de holle ruimte en naden tectyl. Hij is dus overal zwart, maar op een goede manier!
Dan nog maar een paar foto`s van naast Brownie.
Meer volgen wel, eerst XR wat meer opfrissen.
Basic vs. XR