Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)

Nieuw op het forum? Stel jezelf en je auto voor!
TheHunterHofman
Forum Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: ma okt 21, 2024 9:33

Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)

Bericht door TheHunterHofman »

Hi allen,

Gister nieuwe ruitenwissers en nieuwe remmerij achter (veertjes, remschoenen, remleidingen, remcilinders) besteld. Ook eindelijk van die quickconnect fittingen kunnen vinden en besteld (maar duurt wel even voordat die binnen zijn). Tot slot nog wat klein spul hier en daar besteld. Volgende keer wil ik de waterpomp, de riemspanner en de multiriem vervangen. Ik neem aan dat ik de timing van de motor goed moet bekijken door even wat markeringen te maken op de krukaspoelie en de nokkenaspoelie, en de nieuwe multiriem op precies dezelfde 'ribbetjes' terug moet plaatsen.

Heb een video gemaakt van de voortgang tot nu toe; wellicht vinden jullie het leuk:

https://youtu.be/RgKLx98FdOk

Hoor jullie input vanzelf wel, dank!
Gebruikersavatar
capri essex
Forum Lid
Berichten: 425
Lid geworden op: ma apr 30, 2012 14:13
Locatie: Sittard-geleen

Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)

Bericht door capri essex »

het is geen multiriem met ribbeltjes, maar een distributie riem. deze moet zeker op tijd staan, en niet 1 tandje ernaast. er zitten merktekens.
TheHunterHofman
Forum Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: ma okt 21, 2024 9:33

Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)

Bericht door TheHunterHofman »

capri essex schreef: za dec 28, 2024 11:08 het is geen multiriem met ribbeltjes, maar een distributie riem. deze moet zeker op tijd staan, en niet 1 tandje ernaast. er zitten merktekens.
Distributieriem is inderdaad de juiste terminologie. Verder sprak ik over "ribbetjes", en bedoelde ik daarmee de 'tandjes' van de riem ;)
Gebruikersavatar
Lynxified
Junior moderator
Berichten: 2426
Lid geworden op: wo aug 09, 2017 4:44

Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)

Bericht door Lynxified »

Ik zou gebruik maken van de originele merktekens, stel de vorige eigenaar heeft z'n werk niet goed gedaan zou je dat anders overnemen.
als de boel voor demonteren op TDC zie je ze zo zitten op beide poelies.
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
TheHunterHofman
Forum Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: ma okt 21, 2024 9:33

Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)

Bericht door TheHunterHofman »

Afgelopen weekend de waterpomp, distributieriem en riemspanner gemonteerd; de reden dat de motor niet draaide eerder was overduidelijk door de oude waterpomp. Deze zat helemaal vastgeroest. Nu de nieuwe waterpomp is gemonteerd draait de motor heel soepel rond.

Ik moet nu alleen nog beginnen aan het distributiekapje, even uitvogelen hoe de ontsteking werkt.

Verder zijn mijn knalrode benzine leidingen niet meer in goede staat, ze zijn keihard en op verschillende plekken gebroken. Niet ideaal voor wanneer ik de auto wil starten. Zijn die leidingen nog origineel te krijgen ergens, of gewoon opmeten en nieuwe leidingen bestellen? Ik heb het over de leidingen van de K-tronic unit naar de inlaatpoort.

Dank alvast weer!
Gebruikersavatar
Lynxified
Junior moderator
Berichten: 2426
Lid geworden op: wo aug 09, 2017 4:44

Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)

Bericht door Lynxified »

Keihard is best wel normaal!
er zit niet bijzonder veel flex in de K-jet leidingen, maar als je ze wil vervangen is de beste optie met originele.
Er zijn mensen die ze vervangen met gewoven flexi leidingen, maar die schijnen uit te zetten met druk er op, en dat levert issues op met de injectie (K-jet is extreem gevoelig voor drukverschillen)

Als ze niet lekken met de brandstofpomp ingeschakeld zou ik ze laten, anders zou ik Dennis Goumans eens een berichtje sturen.
Hij heeft vast nog wel een complete set (of 3) liggen.
Ik heb 'm vaak genoeg geholpen om die rode krengen in z'n opslagbakken terug te krijgen :lol:
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
TheHunterHofman
Forum Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: ma okt 21, 2024 9:33

Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)

Bericht door TheHunterHofman »

Dank Lynxified! Ik heb hem gister een mail gestuurd (naar Mk3_cabrio@hotmail.com). Is verder de ontsteking lastig af te stellen, of kan dat maar op 1 manier? Heb deze week nieuwe accupoolklemmen gekocht, zodat ik de kabels aan de nieuwe accu kan aansluiten. Tot slot ook een nieuwe riem gekocht voor de dynamo.
Gebruikersavatar
Lynxified
Junior moderator
Berichten: 2426
Lid geworden op: wo aug 09, 2017 4:44

Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)

Bericht door Lynxified »

Ontsteking is alleen te stellen door de 2 of 3 bouten los te halen die de verdeler op de kop vastzetten.
Draait dan gewoon om z'n as, de fabrieksafstelling is normaal gemarkeerd met 2 kleine driehoekjes die naar elkaar wijzen, rond de 12 uurs positie.
Voorontsteking hoort normaal op de 12 graden BTDC te staan.
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Gebruikersavatar
Dummy
Forum Lid
Berichten: 1271
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 15:28
Locatie: ver weg

Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)

Bericht door Dummy »

Je kunt cilinder 1 op BDP zetten en dan zou de rotor naar de pool moeten wijzen van cilinder 1. Dan weet je in ieder geval zeker dat ie gaat starten.
Als ie eenmaal loopt kun je met de stroboscoop op 12 graden zetten, er zit een merkteken op de krukaspoelie en gradenmarkeringen op de distributieriemkap.
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989
TheHunterHofman
Forum Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: ma okt 21, 2024 9:33

Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)

Bericht door TheHunterHofman »

Helder, heren. Dank!

Ik ben er momenteel mee bezig, maar vond dit in de motorruimte hangen, weet iemand wat dit is?

https://imgur.com/a/bJJtfTB
Gebruikersavatar
Dummy
Forum Lid
Berichten: 1271
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 15:28
Locatie: ver weg

Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)

Bericht door Dummy »

Lijkt mij de sensor van de ABS. Dat lipje leunt tegen de riem aan. Als de riem breekt, opent hij de schakelaar en gaat je ABS lampje branden.
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989
TheHunterHofman
Forum Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: ma okt 21, 2024 9:33

Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)

Bericht door TheHunterHofman »

Dank voor de reactie Dummy! Ik ben nu bezig met de auto proberen te starten; ik heb vonk (bij alle 4 bougies) en heb de onsteking op timing gezet (zonder stroboscoop vooralsnog). Het lijkt echter alsof de auto geen benzine krijgt. Als ik de 4 leidingen voorzichtig open draai, dan merk ik dat er geen druk op staat. Wel viel me op dat ik benzine zag verschijnen uit de omcirkelde leiding. Ik heb de leiding inmiddels steviger aangedraaid en hij lekt nu niet meer. Gaat het dan mis in die spinnenkop denk je? Als iemand een idee heeft hoor ik het graag, dank!

https://imgur.com/a/WhDaZ2k
Gebruikersavatar
Dummy
Forum Lid
Berichten: 1271
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 15:28
Locatie: ver weg

Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)

Bericht door Dummy »

Hoor je de benzinepomp werken?
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989
Gebruikersavatar
Lynxified
Junior moderator
Berichten: 2426
Lid geworden op: wo aug 09, 2017 4:44

Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)

Bericht door Lynxified »

Sensor is idd van de ABS, die willen nog wel eens losschieten, checken puur of het riempje niet is geknapt.

Benzine uit de injector leidingen krijg je alleen als de pomp loopt en de luchtweger opgetilt wordt.
Ik zou idd beginnen met checken of de pomp aangaat, op een mk4 hoor je de pomp normaal een paar seconden lopen als je m op het contact zet.
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
TheHunterHofman
Forum Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: ma okt 21, 2024 9:33

Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)

Bericht door TheHunterHofman »

Dank beiden, ik hoor inderdaad de (gloednieuwe) pomp aangaan bij het omdraaien van het contact. Dat gezegd hebbende loopt er 1 plastic leiding (via de fuel accumulator, om de tank heen, via een quick connect koppeling) naar een stalen benzineleiding; die quick connect koppeling heb ik losgehaald, toen nog een keer de pomp laten draaien (door het contact om te draaien) maar ik merkt dat er geen brandstof uitkwam (desondanks het feit dat ik de pomp wel hoorde).

De tank is helemaal leeg geweest en ik heb er 4,5 liter ingegooid (zo groot was m'n jerrycan), dat moet toch wel voldoende zijn lijkt me?

Verdere gedachten/ideëen?
Plaats reactie