Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
-
- Forum Lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma okt 21, 2024 9:33
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Hi allen,
Gister nieuwe ruitenwissers en nieuwe remmerij achter (veertjes, remschoenen, remleidingen, remcilinders) besteld. Ook eindelijk van die quickconnect fittingen kunnen vinden en besteld (maar duurt wel even voordat die binnen zijn). Tot slot nog wat klein spul hier en daar besteld. Volgende keer wil ik de waterpomp, de riemspanner en de multiriem vervangen. Ik neem aan dat ik de timing van de motor goed moet bekijken door even wat markeringen te maken op de krukaspoelie en de nokkenaspoelie, en de nieuwe multiriem op precies dezelfde 'ribbetjes' terug moet plaatsen.
Heb een video gemaakt van de voortgang tot nu toe; wellicht vinden jullie het leuk:
https://youtu.be/RgKLx98FdOk
Hoor jullie input vanzelf wel, dank!
Gister nieuwe ruitenwissers en nieuwe remmerij achter (veertjes, remschoenen, remleidingen, remcilinders) besteld. Ook eindelijk van die quickconnect fittingen kunnen vinden en besteld (maar duurt wel even voordat die binnen zijn). Tot slot nog wat klein spul hier en daar besteld. Volgende keer wil ik de waterpomp, de riemspanner en de multiriem vervangen. Ik neem aan dat ik de timing van de motor goed moet bekijken door even wat markeringen te maken op de krukaspoelie en de nokkenaspoelie, en de nieuwe multiriem op precies dezelfde 'ribbetjes' terug moet plaatsen.
Heb een video gemaakt van de voortgang tot nu toe; wellicht vinden jullie het leuk:
https://youtu.be/RgKLx98FdOk
Hoor jullie input vanzelf wel, dank!
- capri essex
- Forum Lid
- Berichten: 425
- Lid geworden op: ma apr 30, 2012 14:13
- Locatie: Sittard-geleen
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
het is geen multiriem met ribbeltjes, maar een distributie riem. deze moet zeker op tijd staan, en niet 1 tandje ernaast. er zitten merktekens.
-
- Forum Lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma okt 21, 2024 9:33
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Distributieriem is inderdaad de juiste terminologie. Verder sprak ik over "ribbetjes", en bedoelde ik daarmee de 'tandjes' van de riemcapri essex schreef: ↑za dec 28, 2024 11:08 het is geen multiriem met ribbeltjes, maar een distributie riem. deze moet zeker op tijd staan, en niet 1 tandje ernaast. er zitten merktekens.

Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Ik zou gebruik maken van de originele merktekens, stel de vorige eigenaar heeft z'n werk niet goed gedaan zou je dat anders overnemen.
als de boel voor demonteren op TDC zie je ze zo zitten op beide poelies.
als de boel voor demonteren op TDC zie je ze zo zitten op beide poelies.
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
-
- Forum Lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma okt 21, 2024 9:33
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Afgelopen weekend de waterpomp, distributieriem en riemspanner gemonteerd; de reden dat de motor niet draaide eerder was overduidelijk door de oude waterpomp. Deze zat helemaal vastgeroest. Nu de nieuwe waterpomp is gemonteerd draait de motor heel soepel rond.
Ik moet nu alleen nog beginnen aan het distributiekapje, even uitvogelen hoe de ontsteking werkt.
Verder zijn mijn knalrode benzine leidingen niet meer in goede staat, ze zijn keihard en op verschillende plekken gebroken. Niet ideaal voor wanneer ik de auto wil starten. Zijn die leidingen nog origineel te krijgen ergens, of gewoon opmeten en nieuwe leidingen bestellen? Ik heb het over de leidingen van de K-tronic unit naar de inlaatpoort.
Dank alvast weer!
Ik moet nu alleen nog beginnen aan het distributiekapje, even uitvogelen hoe de ontsteking werkt.
Verder zijn mijn knalrode benzine leidingen niet meer in goede staat, ze zijn keihard en op verschillende plekken gebroken. Niet ideaal voor wanneer ik de auto wil starten. Zijn die leidingen nog origineel te krijgen ergens, of gewoon opmeten en nieuwe leidingen bestellen? Ik heb het over de leidingen van de K-tronic unit naar de inlaatpoort.
Dank alvast weer!
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Keihard is best wel normaal!
er zit niet bijzonder veel flex in de K-jet leidingen, maar als je ze wil vervangen is de beste optie met originele.
Er zijn mensen die ze vervangen met gewoven flexi leidingen, maar die schijnen uit te zetten met druk er op, en dat levert issues op met de injectie (K-jet is extreem gevoelig voor drukverschillen)
Als ze niet lekken met de brandstofpomp ingeschakeld zou ik ze laten, anders zou ik Dennis Goumans eens een berichtje sturen.
Hij heeft vast nog wel een complete set (of 3) liggen.
Ik heb 'm vaak genoeg geholpen om die rode krengen in z'n opslagbakken terug te krijgen
er zit niet bijzonder veel flex in de K-jet leidingen, maar als je ze wil vervangen is de beste optie met originele.
Er zijn mensen die ze vervangen met gewoven flexi leidingen, maar die schijnen uit te zetten met druk er op, en dat levert issues op met de injectie (K-jet is extreem gevoelig voor drukverschillen)
Als ze niet lekken met de brandstofpomp ingeschakeld zou ik ze laten, anders zou ik Dennis Goumans eens een berichtje sturen.
Hij heeft vast nog wel een complete set (of 3) liggen.
Ik heb 'm vaak genoeg geholpen om die rode krengen in z'n opslagbakken terug te krijgen

1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
-
- Forum Lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma okt 21, 2024 9:33
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Dank Lynxified! Ik heb hem gister een mail gestuurd (naar Mk3_cabrio@hotmail.com). Is verder de ontsteking lastig af te stellen, of kan dat maar op 1 manier? Heb deze week nieuwe accupoolklemmen gekocht, zodat ik de kabels aan de nieuwe accu kan aansluiten. Tot slot ook een nieuwe riem gekocht voor de dynamo.
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Ontsteking is alleen te stellen door de 2 of 3 bouten los te halen die de verdeler op de kop vastzetten.
Draait dan gewoon om z'n as, de fabrieksafstelling is normaal gemarkeerd met 2 kleine driehoekjes die naar elkaar wijzen, rond de 12 uurs positie.
Voorontsteking hoort normaal op de 12 graden BTDC te staan.
Draait dan gewoon om z'n as, de fabrieksafstelling is normaal gemarkeerd met 2 kleine driehoekjes die naar elkaar wijzen, rond de 12 uurs positie.
Voorontsteking hoort normaal op de 12 graden BTDC te staan.
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Je kunt cilinder 1 op BDP zetten en dan zou de rotor naar de pool moeten wijzen van cilinder 1. Dan weet je in ieder geval zeker dat ie gaat starten.
Als ie eenmaal loopt kun je met de stroboscoop op 12 graden zetten, er zit een merkteken op de krukaspoelie en gradenmarkeringen op de distributieriemkap.
Als ie eenmaal loopt kun je met de stroboscoop op 12 graden zetten, er zit een merkteken op de krukaspoelie en gradenmarkeringen op de distributieriemkap.

Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989
-
- Forum Lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma okt 21, 2024 9:33
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Helder, heren. Dank!
Ik ben er momenteel mee bezig, maar vond dit in de motorruimte hangen, weet iemand wat dit is?
https://imgur.com/a/bJJtfTB
Ik ben er momenteel mee bezig, maar vond dit in de motorruimte hangen, weet iemand wat dit is?
https://imgur.com/a/bJJtfTB
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Lijkt mij de sensor van de ABS. Dat lipje leunt tegen de riem aan. Als de riem breekt, opent hij de schakelaar en gaat je ABS lampje branden.

Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989
-
- Forum Lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma okt 21, 2024 9:33
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Dank voor de reactie Dummy! Ik ben nu bezig met de auto proberen te starten; ik heb vonk (bij alle 4 bougies) en heb de onsteking op timing gezet (zonder stroboscoop vooralsnog). Het lijkt echter alsof de auto geen benzine krijgt. Als ik de 4 leidingen voorzichtig open draai, dan merk ik dat er geen druk op staat. Wel viel me op dat ik benzine zag verschijnen uit de omcirkelde leiding. Ik heb de leiding inmiddels steviger aangedraaid en hij lekt nu niet meer. Gaat het dan mis in die spinnenkop denk je? Als iemand een idee heeft hoor ik het graag, dank!
https://imgur.com/a/WhDaZ2k
https://imgur.com/a/WhDaZ2k
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Hoor je de benzinepomp werken?

Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Sensor is idd van de ABS, die willen nog wel eens losschieten, checken puur of het riempje niet is geknapt.
Benzine uit de injector leidingen krijg je alleen als de pomp loopt en de luchtweger opgetilt wordt.
Ik zou idd beginnen met checken of de pomp aangaat, op een mk4 hoor je de pomp normaal een paar seconden lopen als je m op het contact zet.
Benzine uit de injector leidingen krijg je alleen als de pomp loopt en de luchtweger opgetilt wordt.
Ik zou idd beginnen met checken of de pomp aangaat, op een mk4 hoor je de pomp normaal een paar seconden lopen als je m op het contact zet.
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
-
- Forum Lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma okt 21, 2024 9:33
Re: Ford Escort Cabrio XR3i 1989 (20 jaar stilgestaan!)
Dank beiden, ik hoor inderdaad de (gloednieuwe) pomp aangaan bij het omdraaien van het contact. Dat gezegd hebbende loopt er 1 plastic leiding (via de fuel accumulator, om de tank heen, via een quick connect koppeling) naar een stalen benzineleiding; die quick connect koppeling heb ik losgehaald, toen nog een keer de pomp laten draaien (door het contact om te draaien) maar ik merkt dat er geen brandstof uitkwam (desondanks het feit dat ik de pomp wel hoorde).
De tank is helemaal leeg geweest en ik heb er 4,5 liter ingegooid (zo groot was m'n jerrycan), dat moet toch wel voldoende zijn lijkt me?
Verdere gedachten/ideëen?
De tank is helemaal leeg geweest en ik heb er 4,5 liter ingegooid (zo groot was m'n jerrycan), dat moet toch wel voldoende zijn lijkt me?
Verdere gedachten/ideëen?